MYYsan 26 Postad 18 Juni , 2022 Hej Vänner, osäker på korrekt namn för denna, se bild. 😇 Någon som vet om den är enkel att byta/renovera/putsa upp? mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 Juni , 2022 Det är väl lufting till bränsletank, den sitter fast med mutter från insidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MYYsan 26 Postad 18 Juni , 2022 Aaahhh, så kan det ju vara, sitter på babord sida, där då också tankpåfyllningen sitter. 😊 (diesel, penta D4). Kan jag ”renovera” utside delen, eller är det till att köpa ny? om den kan fräschas upp, hur bör jag göra? /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 Juni , 2022 Det är bara att byta. https://www.axmarin.se/Tankventilator-90-grader? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 18 Juni , 2022 2 minuter sedan skrev MYYsan: Aaahhh, så kan det ju vara, sitter på babord sida, där då också tankpåfyllningen sitter. 😊 (diesel, penta D4). Kan jag ”renovera” utside delen, eller är det till att köpa ny? om den kan fräschas upp, hur bör jag göra? /Johan Förmodligen enklast att köpa en ny. Kromet ser ut att ha gett sig och då ser den snart likadan ut efter det att du putsat upp den. Iofs så kan det jag vara en avluftning till septitanken, då kanske gegget inte är ärg och kan tvättas fin igen, men tveksamt. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MYYsan 26 Postad 18 Juni , 2022 Strålande!!!! Tackar No_jah 😁 Inte mycket pengar, enklast att byta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MYYsan 26 Postad 18 Juni , 2022 Tackar för svar, Bosse. min septi sitter på styrbord sida, så denna är just för dieseln 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 18 Juni , 2022 Tur att den sitter på samma, sida som på påfyllningen... 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 18 Juni , 2022 Av erfarenhet då är det inte helt fel att kolla avluftningen till septiktanken. Tydligen gillar bl a larver att växa upp där. 🤧 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 18 Juni , 2022 Dessa är bättre och går att ta isär för rengöring https://www.seasea.se/vatten-vvs/däcksförskruvningar-tankventiler/tankventiler/flamsäker-ventil-för-bränsletank-roca Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 589 Postad 19 Juni , 2022 (redigerade) Om det är avluftningen till septiktanken så byt ut den till en vanlig skrovgenomföring. Varför? Jo för det lätt blir gegga/stopp i den avluftningsvarianten du nu har. Om man inte tömmer tanken i tid och spolar på då trycker man upp skiten i avluftningen. Med sån avluftningsventil på septik så kleggar nätet igen, det blir tillväxt och stopp. Med en vanlig genomföring på septik så spruttar skiten bara ut och du ser det och du kan backspola med trädgårdsslang för att hålla avluftningen öppen. Redigerad 19 Juni , 2022 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 19 Juni , 2022 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Boanjohan: Om det är avluftningen till septiktanken så byt ut den till en vanlig skrovgenomföring. Tror det blir snyggare med en bordgenomföring, inte skrovgenomföring I övrigt håller jag med. Redigerad 19 Juni , 2022 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser