Kim1972 0 Postad 18 Juni , 2022 Är det någon som vet hur vakuumklockan fungerar på en Holleyförgasare? Det finns ingen slang kopplad från eller till vakuumklockan och det är en elektrisk choke. Förgasaren sitter på en Volvo Penta 431 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 18 Juni , 2022 Membranet står via en kanal i förgasarhuset i förbindelse med förgasarhalsen. när det blir tillräckligt undertryck i halsen öppnas spjällen i andra steget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim1972 0 Postad 20 Juni , 2022 (redigerade) 2022-06-18 vid 16:11 skrev Rollen: Membranet står via en kanal i förgasarhuset i förbindelse med förgasarhalsen. när det blir tillräckligt undertryck i halsen öppnas spjällen i andra steget. Ok, båtmekanikern tror att det är vakuumklockan som strular pga att motorn dör när man gasar på? Har öppnat vakuumklockan vars innehåll är nytt och hittar inget trasigt. Vakuumklockan är inte styrd av mekanik (som jag ser) Gasar jag ser jag inte att vakuumklockan ”följer med” Håller jag full gas så kan jag trycka upp pinnen till vakuumklockan utan problem men om jag släpper gasreglaget kan jag inte trycka upp pinnen till vakuumklockan. Förgasaren var bortplockat när jag gjorde detta test. Redigerad 20 Juni , 2022 av Kim1972 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 20 Juni , 2022 Det bör sitta någon form av kam som reglerar öppningen och stängningen av andrasteget. Kammen sitter på och regleras av vridningen på spjällaxeln till första steget. Om inte får du ingen kontroll över gaspådrag. Att du inte kan trycka upp pinnen till vakuumklockan då du inte gasar tyder också på detta. Dör alltid motorn vid gaspådrag eller kan du gasa på till halv gas utan problem? Motorn borde inte dö om andra steget inte öppnar. Jag tror mer på accmunstycke/pump. Har du kollat att det kommer en extra bränslestråle i förgasaren när du gasar? Jag har aldrig jobbat med Hollyförgasare men principen borde vara densamma på alla två och fyrportare med vakuumstyrning av andrasteget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 20 Juni , 2022 14 timmar sedan skrev Kim1972: Ok, båtmekanikern tror att det är vakuumklockan som strular pga att motorn dör när man gasar på? Har öppnat vakuumklockan vars innehåll är nytt och hittar inget trasigt. Vakuumklockan är inte styrd av mekanik (som jag ser) Gasar jag ser jag inte att vakuumklockan ”följer med” Håller jag full gas så kan jag trycka upp pinnen till vakuumklockan utan problem men om jag släpper gasreglaget kan jag inte trycka upp pinnen till vakuumklockan. Förgasaren var bortplockat när jag gjorde detta test. Sekundärspjällen öppnas av vacuumklockan vid belastning. Det finns ingen mekanisk reglering. Däremot finns en spärr som håller sekundärspjällen stängda när primärspjällen är stängda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser