Toorben 1 Postad 17 Juni , 2022 Hej! Har en BUKH 36hk disel som är utrustad med Martec färskvattenkylning! Då jag idag kollade nivån i expansionskärl så upptäckte jag att det ej kom något returvatten, pumpen surrade som den brukar men något vatten cirkulerade ej! Finns det någon impeller i pumpen som lagt av och går att byta? Eller kan det vara något annat som felar? Jag provade med att suga i slangen som är retur till expkärlet och fick då glykolvatten i munnen blää! Mycket tacksam för tips eller råd då jag själv är novis på detta område. Mvh Torben i Varberg båt Scand 25 Classic. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 17 Juni , 2022 (redigerade) Cirkulationspumpar brukar ju snarara vara av typen centrifugalpump, som så att säga kastar iväg vattnet, men även på dessa pumpar så gäller det ju att skovelhjulet sitter fast mot axeln, om inte så pumpar den inte. Du kan förmodligen lossa någrta skruvar som håller fast underdelen på pumpen där skovelhjulet sitter för att undersöka saken. Det finns även magnetdrivna cirkulationspumpar, och det händer ibland att skovelhjulet spricker så att magneterna som sitter i skovelhjulet rostar och expanderar så att skovelhjulet kläms fast och därför inte kan rotera. Redigerad 17 Juni , 2022 av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toorben 1 Postad 18 Juni , 2022 Tusen tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toorben 1 Postad 19 Juni , 2022 On 6/17/2022 at 4:05 PM, No_jah said: Cirkulationspumpar brukar ju snarara vara av typen centrifugalpump, som så att säga kastar iväg vattnet, men även på dessa pumpar så gäller det ju att skovelhjulet sitter fast mot axeln, om inte så pumpar den inte. Du kan förmodligen lossa någrta skruvar som håller fast underdelen på pumpen där skovelhjulet sitter för att undersöka saken. Det finns även magnetdrivna cirkulationspumpar, och det händer ibland att skovelhjulet spricker så att magneterna som sitter i skovelhjulet rostar och expanderar så att skovelhjulet kläms fast och därför inte kan rotera. Luft i systemet var troligen felet, då jag trycksatt expansionskärlet och sugit i returen så startade cirkulationen på vattnet och allt verkar fungera nu! Tack för hjälpen. Torben 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser