Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
sesam

El schema

Rekommendera Poster

Hej har en gammal snipa med Yanmar 1cyl.där laddningslampan 

laddningslampan lyser konstant när motorn är igång 

har bytt generator men lampan lyser hela tiden

vad skall jag börja att felsöka?bifogar ett  elschema 

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddar generatorn? 

 

Mät spänningen över batteriets poler innan du startar motorn. 

 

Mät sedan när motorn går. 

 

Vilka två värden får du? 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och varför bytte du generator? 

 

Till en originalgenerator? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi börjar med dessa frågor först. 

 

Kan hända jag har en lösning annars. Från ett annat forum. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa kabel "L", laddlampeutgången, på generatorn.

- Om lampan lyser fortfarande är det kortslutning på laddlampekabeln till minus, t ex mot gods på motorn någonstans.

- Om lampan nu är släckt - kontrollera att det finns batterispänning (kring 12V) mellan "E" och "B" på generatorn (helst utan att koppla ur kablarna från generatorn).

- Är det 12V är sannolikt generatorn kass eller felkopplad.

- Är det inte 12V är det brott på antingen minusledningen ("E") eller pluskabeln ("B").

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack ingmar E   för svaret , jag testar i morgon 

som du beskrivit 

jag återkommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är kortslutning av laddlampekabeln till "jord" (i en plastbåt), så laddar inte generatorn. 

 

Så läs det jag skrev ovan, om spänningsmätning på batteriets poler... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Hybro:

Om det är kortslutning av laddlampekabeln till "jord" (i en plastbåt), så laddar inte generatorn. 

 

Så läs det jag skrev ovan, om spänningsmätning på batteriets poler... 

TS problem är att laddlampan lyser konstant. Då är det där man bör börja.

 

Att mäta batterispänningen skulle möjligen bara bekräfta att generatorn inte laddar, inte leda TS till någon närmare lösning på problemet. Och OM den mot förmodan laddar (finns ju moderna regulatorer som inte är beroende av ström genom lampan för magnetiseringen) så skulle TS problem ändå kvarstå - lampan lyser konstant.

 

Förstår hur du tänker, men problemet just nu är att lampan lyser konstant. Senare i felsökningen (om det behövs) kan givetvis en mätning av spänningen komma in, absolut.

 

(Vad har "jord" med saken att göra och plastbåt ?  Jag skrev minus och motorgods. Rör nu inte till det för TS.... 😉)

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför röra till det för TS genom att beskriva typ nyare generatorers funktion. Denna originalgenerator är från sent 70 till tidigt 89 tal. 

 

Och spänningsmätningarna på batteripolerna för så klart inte TS närmare en lösning, men däremot mig. 

 

Och ja, ja, ja, lampan lyser konstant. 

Det gör den om jag gissar rätt, med polspänningsmätningarna som referens. 

Gods och motorgods behöver nödvändigtvis inte vara elektriskt samma.

(Elektrisk jord är heller inte samma som jord på en åker, även om den senare leder en oftast svag ström, t ex vid elstängsel.)

 

Vidare. 

I morgon eftermiddag kan jag kontrollera det jag misstänker. Har haft liknande originalgenerator. 

 

"TS problem är att laddlampan lyser konstant. Då är det där man bör börja." 

Redan klart att Lampan är hel🤪

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad tror IngemarE om att kablarna till E och L är förväxlade?

Det är just detta jag tänkte kontrollera i morgon, då de två kabelstammarnas kablar är uppmärkta i båda ändar. 

 

Jord/Gods på L, gör att generatorn konstant inte laddar. (Tanken med mätningar på batteriet) 

 

Lampa på E, gör att denne lyser konstant. 

 

- Normalt flyter en liten ström, begränsad av laddlampan från tändningslåset, när tändningen är på. 

Magnetiseringen i generatorn kommer igång när motorn går och på L blir det + 12 V. 

Plus 12 V på båda lampans anslutningar, ger inget spänningsfall och lampan slocknar. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Hybro:

Vad tror IngemarE om att kablarna till E och L är förväxlade?

Det är just detta jag tänkte kontrollera i morgon, då de två kabelstammarnas kablar är uppmärkta i båda ändar.

Givetvis möjligt, vi får avvakta TS svar/kontroll. Hur det är på just din installation behöver inte vara relevant för TS.

Låt TS lossa och kolla dessa kablar på generatorn, och skulle de nu sitta fel eller vara väldigt tvetydigt vilken som är vilken och om benämningarna t ex inte stämmer lär TS återkomma. En sak i taget.

4 timmar sedan skrev Hybro:

Varför röra till det för TS genom att beskriva typ nyare generatorers funktion. Denna originalgenerator är från sent 70 till tidigt 89 tal

Men TS har ju bytt generator, dock vet vi inte till vilken typ - bättre begagnad, ny utbytes eller vad. Eller om den ens är märkt på samma sätt. Det är ju du som fört "originalgenerator" på tal, inte TS.

 

@Hybro, lugn och fin nu, och låt TS kolla med den input vi givit. En sak och ett steg i taget, även om nog både du och jag är ett par steg längre i felsökningstänket. Men för TS kan det bli rörigt med för mycket på en gång.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Se originalschema ovan. 

Som då omfattar inkoppling till ORIGINALGENERATOR. 

Vit ledare med röd linje kopplad till "L" på generatorn. 

L tolkar jag då som Lamp. 

 

Om generatorn är utbytt till annat fabrikat / utförande, så

motsvara L av ingång D+ på denna. 

 

På min Mitsubichi som jag bytte till är ingångarna märkta av L resp S. 

S står då för Sense. Kopplat till B+. 

 

OT.

(Kollade på en generator innan jag monterade ur från en Skoda, med max laddström 120 A.

Den var mer avancerad och laddningen styrdes av pulser, från en styrdator. 

 

Med det vill jag bara, säga att det inte går att ta vilken generator som helst.

Själv klämde jag i en 70 A generator, vilket bl a medfört till byte till multiribrem och motsvarande remskivor. ) 

 

BT. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...