strykollon 2 Postad 16 Juni , 2022 Bytte motor från Yamaha 60 -91, till Yamaha 60 -2022. Hydraulstyrningen passar inte. Den nya motorn är för kort, ca 35 mm. Märket är Multiflex inköpt förra året hos Hjertmans. Där fanns inte mycket hjälp att få. Finns det adapter eller distanser att få någonstans? Har någon koll på sånt här? På bilden kan man se hur mycket och var det behövs två adaptrar eller liknade, en på babord och en på styrbord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 16 Juni , 2022 Fick du inte med centeraxeln, #4 i bilden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strykollon 2 Postad 16 Juni , 2022 Nej, det fick jag inte. Den du visar är lite äldre än min men min är oxå OC 115. Det var nån som sa att min model var lite modifierad. På min modell skruvar man på två st hållare, en i var ända, där vajerstyrningen vanligen apteras. (På ena sidan). På dem monteras sedan #3. Prövade att lösgöra två adaptrar i vardera ändan på #1 , ej med på din bild. Men jag får inte riktigt ihop det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 16 Juni , 2022 1 minut sedan skrev strykollon: Nej, det fick jag inte. Den du visar är lite äldre än min men min är oxå OC 115. Det var nån som sa att min model var lite modifierad. På min modell skruvar man på två st hållare, en i var ända, där vajerstyrningen vanligen apteras. (På ena sidan). På dem monteras sedan #3. Prövade att lösgöra två adaptrar i vardera ändan på #1 , ej med på din bild. Men jag får inte riktigt ihop det. Hittade stycklistan för OC-115 nu och axeln verkar ingå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strykollon 2 Postad 16 Juni , 2022 Ja, det verkar skumt. Det verkar skilja sig på mina #7 och din #2 och kanske #12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 16 Juni , 2022 4 minuter sedan skrev strykollon: Ja, det verkar skumt. Det verkar skilja sig på mina #7 och din #2 och kanske #12. Ja, det är nog A'et i produktnumret som avgör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strykollon 2 Postad 16 Juni , 2022 Undrar om det finns adaptrar av olika storlek? Hmmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strykollon 2 Postad 1 Juli , 2022 Nu har jag forskat lite. Den gamla motorns Tilt Tube är 310 mm, den nya är 285 mm, ungefärliga mått. Detta innebär att styrningen SKA inte passa på den nya motorn. Jag får alltså tillverka adaptrar, 2 st. ca 17-18 mm långa. Det låter enkelt men gängan på Tilt Tuben är svårbestämd. Jag har mätt dia 22 mm och ca 2mm mellan gängorna. ELLER 7/8" och 12 gängor per tum (TPI). Det är mätt UTAN gängtolk, endast skjutmått. Det är standard, lika på alla motorer, i alla fall i motorstorleksklassen. Vet någon vad det kan vara för gänga på Tilt Tuben utvändigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 1 Juli , 2022 Om jag googlar på "tilt tube thread size" så får träffar som säger 7/8-14 UNF, till exempel https://www.westmarine.com/buy/seastar-solutions--cable-gard-tilt-tube-seal-kit--303554 Och det verkar stämma bra med det som du mätt upp själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strykollon 2 Postad 1 Juli , 2022 - Taaack !! Då finns det hopp om att finna rätt gängtapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser