Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Hybro

Sjöfartsregler. Segelbåt - Trollingbåt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en trollingbåt oavsett storlek, framdrift och utrustning alltid företräde mot segelbåt under segel?

 

Kan tänka mig vissa problem vid vissa vindriktningar, trångt mellan öar o s v. 

 

Jag tycker det verkar lite otydligt. 

 

Lite utanför spörsmålet. 

Hur räknas det då om jag har två spön ute från min segelbåt, för motor, för segel. 

Räknas min segelbåt då som trollingbåt?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du trollar skulle jag gissa att NEJ segelbåtar har inte företräde eftersom du har begränsad/nedsatt manöverförmåga med reducerad fart. Dock gäller såklart att du har hissade dagsignaler som visar det. Antar det finns föreskrivna dagsignaler för fiskande fartyg. Har du inte relevanta dagsignaler hissade så innebär det att du är som vilken annan motorbåt som helst.

 

Utan att själv ha letat så utgår jag ifrån att du hittar svaret i Sjövägsreglerna (TSFS 2009:44) https://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/ts-foreskrifter-i-nummerordning/2009/?RuleNumber=2009:44&RulePrefix=TSFS


Detta är alltså min gissning.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undantagen för fiske handlar inte om småbåtar med lite linor ut. Det handlar om fiskebåtar med trål och liknande som hämmar manöverförmågan. Dina fiskelinor hämmar inte manöverförmågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten trollingbåt på fritt vatten som inte för dagersignal för fiske eller nattetid har föreskrivna skeppsljus för detsamma kan väl  knappast anses ha rätt till väg; ej heller begränsad manöverförmåga om inte det för dagersignalen eller föreskrivna skeppsljus för detsamma nattetid. 

---

TSFS 2009:44

"Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter

Om inte annat föreskrivs i regel 9, 10 och 13 gäller följande:

Ett segelfartyg på väg ska hålla undan för

1) ej manöverfärdiga fartyg,
2) fartyg med begränsad manöverförmåga,

3) fartyg sysselsatta med fiske."

 

Trollingbåten  kan nog inte klassas som fiskebåt i detta sammanhang utan snarare  en fritidsbåt sysselsatt med spöfiske.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Föreskriften ger svaret, se svaren från Raol och GTI i kombination med föreskriftens definitioner:

 

"fartyg sysselsatt med fiske -  fartyg som fiskar med nät, linor, trål eller annan fiskeutrustning som begränsar fartygets manöver förmåga. Fartyg som fiskar med släplinor eller annan fiskeutrustning som inte begränsar manöverförmågan avses inte."


Det är alltså rätt uppenbart alltså att sista stycket avser bl.a. trollingbåtar (som jag antar definieras som fritidsbåtar med sportfiskeutrustning). 
 

Så det blir till att hålla undan för seglande fartyg, både skepp och båtar.
 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du i stället för att fiska testar med att äta surströmming på din båt så kan jag tänka mig att du får företräde av många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tydligen har Atlantica denna tolkning. 

 

Bl a väjning för kanoter. 

 

 

 

 

 

Screenshot_20220615_174709_com.android.chrome.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Hybro:

Tydligen har Atlantica denna tolkning. 

 

Bl a väjning för kanoter. 

Det är inte bara Atlantica; båtar som ros eller paddlas skall räknas som stillaliggande fartyg då de inte bara kan gasa om de behöver mer fart. Båtar som trollar är ju en båt som kör långsamt, men kanske KAN köra snabbt; det är inte samma sak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"och båtar som sysselsatt med fiske"

 

Till vilken kategori hör då dessa enligt Dig? 

 

Båt som ska lämnas företräde eller inte lämnas företräde? 

 

Kan du precisera ditt svar, utöver kanske? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Kan du precisera ditt svar, utöver kanske? 

Om du vänder dig till mig (?) är det svårt att svara på exakt vad Atlantica skriver eftersom din bild inte är synlig 🙂
bild.png.12d17ef9a3bed77a2537453642d67988.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag googlade, och antar att du försökt lägga upp den här bilden, från den här hemsidan?
https://www.atlantica.se/skepparguiden/sjosakerhet/vajningsregler-pa-sjon/
bild.png.106c1a1b1263c354d6886e53f511e1ac.png

 

...och då vill jag påminna vad det står högst upp vad det är som gäller, och det är...
bild.png.f5587c50915980fe5ff831d674d52356.png

 

...och där finns fiske definierat, vilket påpekats ovan.
Däremot får man ju t ex inte segla på en eka med metande gubbar som ligger still; trollar man är man ju däremot på väg.

Det är också bra om man som motorbåtsägare visar vad man håller på med. Förra sommaren låg det en båt relativt stilla på en fjärd när jag kom seglande, när jag närmade mig började de vifta, så jag trodde de hade problem och styrde närmare. Det visade sig att de hade 25 meter outmärkt nät utlagt (eller... de hade nog tagit upp flötet) som de höll på att ta upp; omöjligt att se. Det höll på att sluta illa; jag fick göra en 180-gradersgir, vilket inte är skitenkelt i en segelbåt, men det löste sig.
De förde inga dagersignaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bilden, ja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande dagersignaler: Fartyg under 12m har ingen skyldighet att föra dagersignal på svenskt inre vatten. 

Mer info Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om sjövägsregler.(TSFS 2009:44) avdelning C, regel 20, avsnitt D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev -Torsten-:

Gällande dagersignaler: Fartyg under 12m har ingen skyldighet att föra dagersignal på svenskt inre vatten. 

Mer info Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om sjövägsregler.(TSFS 2009:44) avdelning C, regel 20, avsnitt D

Var står det?
image.png.8501c70ea94440633167abe8b2c23d82.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Kane:

Var står det?
image.png.8501c70ea94440633167abe8b2c23d82.png

Regel 27  g. Fartyg med längd under 12 meter, utom fartyg från vilket dykning utförs, är ej skyldigt föra i denna regel föreskrivna ljus. Frågan är bara om det bara gäller ljus eller om det gäller dagersignal också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev Boanjohan:

"fartyg sysselsatt med fiske -  fartyg som fiskar med nät, linor, trål eller annan fiskeutrustning som begränsar fartygets manöver förmåga. Fartyg som fiskar med släplinor eller annan fiskeutrustning som inte begränsar manöverförmågan avses inte."

 

12 timmar sedan skrev Boanjohan:

Det är alltså rätt uppenbart alltså att sista stycket avser bl.a. trollingbåtar (som jag antar definieras som fritidsbåtar med sportfiskeutrustning)

Nej, det är inte uppenbart om man läser det på det sätt som det - sannolikt - är tänkt. Se min fetstilta markering. 

Vad jag menar är att det faktiskt inte ger svar på vilken typ av fiskeredskap som anses begränsa manöverförmågan, utan bara att ett fartyg som inte har sådana redskap som begränsar manöverförmågan inte skall klassas som "fartyg sysselsatt med fiske".

 

Eftersom det i båda meningarna exemplifieras med "....eller annan fiskeutrustning" blir det alltså irrelevant vilken typ av fiskeredskap det är: Är den hämmande för manöverförmågan så är det en fiskebåt, är den inte det så är det ingen fiskebåt. Oavsett redskapstyp.

 

Vem som sedan avgör eller någon hint om använt redskap är hämmande eller inte regleras inte. Men frågar du mig så skulle jag hålla (och håller) undan för alla som ser ut att fiska/trolla, alldeles oavsett om de "bara" har ett antal spön eller ännu grövre grejor. För med linor ute på ett antal tiotal meter så är nog de flestas sunda förnuftsbedömning att manöverförmågan är hämmad....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev -Torsten-:

Gällande dagersignaler: Fartyg under 12m har ingen skyldighet att föra dagersignal på svenskt inre vatten. 

Mer info Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om sjövägsregler.(TSFS 2009:44) avdelning C, regel 20, avsnitt D

Jag får rätta mig själv angående dagersignaler på svenskt inre vatten:

 

Signalfigurer 7.7

Fartyg med en längd under 12 meter behöver inte följa de bestämmelser om hur signalfigurer ska visas som framgår av regel 20–31 i bilaga 1.

Första stycket gäller inte fartyg som är sysselsatta med fiske och som därför har begränsad manöverförmåga.

(TSFS 2009:44 BILAGA 2. Tillägg till och undantag från de internationella reglerna till förhindrande av kollisioner till sjöss.)

 

Dvs, Man behöver dagersignal om man har begränsad manöverförmåga och sysslar med fiske 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Men frågar du mig så skulle jag hålla (och håller) undan för alla som ser ut att fiska/trolla, alldeles oavsett om de "bara" har ett antal spön eller ännu grövre grejor. För med linor ute på ett antal tiotal meter så är nog de flestas sunda förnuftsbedömning att manöverförmågan är hämmad....

Problemet är ju att det är mer eller mindre omöjligt att se om det är en lina ute från ett spö i en hållare på ett avstånd över 2,5 meter; därav detta med att använda dagersignaler.

Jag är också rätt säker på att ett drag på släp i en fiskelina efter en båt inte på något vis begränsar båtens manöverförmåga, vilket ju är villkoret för att regeln skall vara aktuell.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fiske med en paravan eller utterbräda på var sida är mycket vanligt. 

 

Ser i stort sett varje gång jag är ute på Vänern, allt från typ mindre ekor till ruffade snipor med sån utrustning. 

 

Samma båtar används även med upp till max 10 spön ute. 

 

Allt ovan benämns trolling, för de som inte känner till. 

 

Till den havskanot jag en gång hade, monterade jag i en byggd ställning ett trollingspö. 

 

Ett trollingspön är till skillnad mot spinnspön inte avsedda att kasta ut drag eller annat bete med. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag som kör trollingfiske i bland med styrpulpet båt  på vänern  med 2 till 3 sidoparavan på 40 till 60meter ute på var sida vet att det det är inte lätt att väja för segelbåtar   paravan dom är färgade i rött eller gult  så dom syns 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Vegabjorn:

Och jag som kör trollingfiske i bland med styrpulpet båt  på vänern  med 2 till 3 sidoparavan på 40 till 60meter ute på var sida vet att det det är inte lätt att väja för segelbåtar   paravan dom är färgade i rött eller gult  så dom syns 

 

Och jag som seglar vet att man inte håller koll på vad som händer 40-60 meter bakom en annan båt 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med paravaner, så går dessa på vardera sida av båten, typ rakt ut... 

 

Och från linan till dessa, kan man säga att det hängts på ett antal beten, släpande rakt bakåt. 

 

Och visst är manöverförmågan för hela ekipaget till viss del begränsad om man vill ha utrustningen i behåll. 

 

Dessutom kan ju det hela snärja in sig i både egna och andras båtar. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite OT. 

 

Vid en seglats med trollingspö ute, och betet typ 300 fot efter, så kom det en sån större ribbåt och susade både runt båten och sedan tvärs bak på 40 - 50 meter.  Rena rama leken i mycket hög hastighet. 

 

Blev av med Wobblern och minst 100 fot grov lina, men det blev inga personskador, den gången. 

Däremot ett visst luft läckage. Och ett gormande utan dess like. 

Gjorde jag fel, och i så fall vad skulle jag gjort? 

 

- Man ser ju detta beteende numer allt ofta, hos dessa vattenskoterförare. 

 

B T

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja frågan är om körkort hjälper 

På Vissa individer 

Vissa saknar omdöme 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om man har drag på släp ca 90-100 meter efter båten och någon passerar akter om och fastnar då är det dennes fel?

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

visst är manöverförmågan för hela ekipaget till viss del begränsad om man vill ha utrustningen i behåll. 

Det fetstilade är, i lagens mening, irrelevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Boanjohan said:

Så om man har drag på släp ca 90-100 meter efter båten och någon passerar akter om och fastnar då är det dennes fel?

 

En förutsättning är nog att du för dagersignal för fiske. För annars så kan det vara väldigt svårt för den andra båten att veta att du har drag på släp. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förstår detta med dagersignal. 

 

Men vart tror du draget befinner sig. 

I luften, vid vattenytan... 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Förstår detta med dagersignal. 

 

Men vart tror du draget befinner sig. 

I luften, i vattenytan... 

Tänker du att man skall anta att alla på sjön släpar drag sisådär 100 meter efter sig..? Eller hur menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag fiskar, är jag inte intresserad av flygfisk. 

 

Högst troligt att vid t ex 90 meter lina ute, så skär den ytan vid 50 meter. Större avstånd än 50 meter kan kanske bli problem för ubåtar. 

Betet är oftast flera meter under ytan. Bl a farten bestämmer detta. 

 

 

- Men ni erfarna gubbs.

Vart någonstans är optimala placeringen för en dagersignal på en båt under segel? 

 

4 meter upp på akterstaget? 

 

Knappast under en spridare av naturliga skäl.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...