Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
StaffanS1

AQ130 går på två cylindrar

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har ett bekymmer jag inte kommer till rätta med, tänkte ge mig på att försöka beskriva problemet och redan vidtagna åtgärder nedan. 

Motor AQ130 med dubbla Solex 44, båt Nidelv 18 årsmodell 1970-nånting

 

På tomgång går motorn endast på cylinder 1 och 2 (provat rycka tändhattarna på 3 och 4 utan att något märks). Vid gaspådrag så att accerlerationspumpen aktiveras hoppar alla cylindrar igång men går ner på två igen när man slutar pumpgasa eller sänker varvtalet under ca 2000 rpm.

 

Likaväl om man sprayar startgas ner i förgasaren till 3an och 4an på tomgång så hoppar de två cylindrarna igång och tomgången blir jämn och fin. Kan skruva luftskruven hela vägen in (eller ut också för den delen) på förgasaren till 3an och 4an utan att det blir någon skillnad i tomgång.

 

Bägge förgasarna är renoverade, tändspole, kondning och fördelarlock är bytt. Gnista finns på alla stift, komp ca 10 kg i samtliga cylindrar. Bränslefilter bytt ifjol vår. 

 

Börjar misstänka att det inte är tillräckligt med bränsletryck för att försörja förgasare nr2 på tomgång, men samtidigt verkar det ju finnas bränsle i förgasaren när acc-pumpen aktiveras? Finns tyvärr ingen handpump på den bränslepump som sitter på motorn så kan inte prova att tvångsmata den med bensin. 

 

Mottar gärna tips på fortsatt felsökning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart bränsleproblem från "förgasare 2" 

Bränsletrycket bör det inte vara, då det går åt mer soppa när du ger gas och då funkar det ju.

 

Vem har renoverat förgasarna? 

Känns ju som felet sitter i lågvarvsdelen i förgasaren. Antingen är förgasaren fel ihopsatt efter renovering eller så är det något skit som blockerar.

Är nog bara att plocka ner igen och börja om med den förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gelis:

Helt klart bränsleproblem från "förgasare 2" 

Bränsletrycket bör det inte vara, då det går åt mer soppa när du ger gas och då funkar det ju.

 

Vem har renoverat förgasarna? 

Känns ju som felet sitter i lågvarvsdelen i förgasaren. Antingen är förgasaren fel ihopsatt efter renovering eller så är det något skit som blockerar.

Är nog bara att plocka ner igen och börja om med den förgasaren.

Renoverat förgasarna själv med renoveringskit från Misab. Problemet fanns även innan renoveringen (hade en förhoppning om att det skulle lösas av denna). Tyckte mig ha rengjort allt mycket noga men kan ju såklart finnas någon hård avlagring kvar som jag inte fått bort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du gjorde rent vad använde du då? 

Går åt tryckluft (6-8 kg) att blåsa med. Och det måste blåsas i varenda liten kanal och också verifieras att det kommer luft igenom kanalen.

Helst så skulle nog förgasarhuset behöva ligga i en ultraljudstvätt, men en sådan är ju inte alla som har.

Plocka isär förgasaren igen, allt ska bort, och lägg det "tomma" förgasarhuset och även dom lösa delarna i varmt vatten blandat med maskindiskmedel. Låt ligga några timmar. 

Skölj av med varmt vatten och blås torrt med tryckluft.

Blås förgasarrengöring in i alla kanaler och lösa delar och sedan tryckluft igen, kolla att det är fri passage. Framförallt runt luftskruvens kanaler

Är det fortfarande stopp i någon kanal så får man ta en mjuk smal ståltråd och försöka rensa försiktigt, får absolut inte bli någon mekanisk avverkan i aluminiumen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först bränsleanslutnimgsnippeln till

Krånglande förgasaren. 

Har råkat ut för bös just där som den övergår till sätet för

flottörnålen. 

Lätt att missa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Gelis:

När du gjorde rent vad använde du då? 

Går åt tryckluft (6-8 kg) att blåsa med. Och det måste blåsas i varenda liten kanal och också verifieras att det kommer luft igenom kanalen.

Helst så skulle nog förgasarhuset behöva ligga i en ultraljudstvätt, men en sådan är ju inte alla som har.

Plocka isär förgasaren igen, allt ska bort, och lägg det "tomma" förgasarhuset och även dom lösa delarna i varmt vatten blandat med maskindiskmedel. Låt ligga några timmar. 

Skölj av med varmt vatten och blås torrt med tryckluft.

Blås förgasarrengöring in i alla kanaler och lösa delar och sedan tryckluft igen, kolla att det är fri passage. Framförallt runt luftskruvens kanaler

Är det fortfarande stopp i någon kanal så får man ta en mjuk smal ståltråd och försöka rensa försiktigt, får absolut inte bli någon mekanisk avverkan i aluminiumen.

 

Rengjordes med bad över natten i bikarbonat och ättika, därefter renblåsning med tryckluft.

 

Kanske får prova med bromsrengöring eller liknande? Fanns inga hinder i några av kanalerna vad jag kunde se med blotta ögat åtminstone.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Hybro:

Kolla först bränsleanslutnimgsnippeln till

Krånglande förgasaren. 

Har råkat ut för bös just där som den övergår till sätet för

flottörnålen. 

Lätt att missa. 

Denna har jag inte haft lös. Du menar alltså nippeln vart inkommande bränsleslang/rör ansluter till insugsplattan (eller vad den nu kallas på svenska)? Borde den inte gå dåligt även på högre varv eller få svårt att leverera soppa till accelerationspumpen då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontroll med blotta ögat går ju på vissa ställen, men dom små kanalerna måste man kolla så det blir genomblås med tryckluft, dvs att man känner att luften kommer igenom till andra sidan. Gör det inte det så måsta man rensa mekaniskt.

 

Ang bränslenippeln så bör du ha rätt i ditt resonemang att den borde inte gå på högre varv då. Men skadar inte att titta där ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det säkert att tomgångsmunstycket är öppet? Kan behöva rensas mekaniskt.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-15 vid 08:13 skrev sanktanna:

Är det säkert att tomgångsmunstycket är öppet? Kan behöva rensas mekaniskt.

Ingemar

Har nu haft isär förgasaren ett snart oräkneligt antal gånger. Det har blåsts med tryckluft och sprayats rengöring i alla skrymslen och vrår. Det jag vet med mig att jag haft isär är lågfarts- och högfartsmunstyckena. Vilket menar du med tomgångsmunstycket?

 

I övrigt har det rengjorts jordningar kontrollerats och rengjorts/fixats på något ställe men ingen skillnad från det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lågfartsmunstycket sitter under flottörhusplattan över gasarmen.

(så fick du också reda på vad dessa saker heter)

Solexförknasare kan vara litet svåra, men om du lyckats med den ena borde du ju kunna fixa den andra också.

Gör som så att du skiftar förgasarnas lågfartsmunstycken med varandra och ser om nu motorn går på de andra två cylindrarna, isåfall vet du var felet finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...