Isakare 21 Postad 12 Oktober Nu ska ni får höra. Impregnerade mitt kapell som jag tidigare skrev med Imprex i somras, kapellet fick nya sömmar och och nya rutor i våras. Det har aldrig läckt in vatten tidigare år, men nu när jag skulle ta upp den var det sjöblött på mattorna. Skrev ju att jag inte fick den där vaxliknande effekten som andra impregneringar gett genom åren, nu verkar det som jag fått motsatt effekt, det har regnat rakt igenom !!?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 13 Oktober 11 timmar sedan skrev Isakare: Nu ska ni får höra. Impregnerade mitt kapell som jag tidigare skrev med Imprex i somras, kapellet fick nya sömmar och och nya rutor i våras. Det har aldrig läckt in vatten tidigare år, men nu när jag skulle ta upp den var det sjöblött på mattorna. Skrev ju att jag inte fick den där vaxliknande effekten som andra impregneringar gett genom åren, nu verkar det som jag fått motsatt effekt, det har regnat rakt igenom !!?? Kör bara med Fabric 303 och rekommenderar det till dom jag känner och alla inklusive jag har inte haft några problem efteråt. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 13 Oktober Vi har ju inget kapell, men en ganska stor sprayhood från 2012. Den håller fortfarande tätt utan att vi impregnerat den. Den får ligga i blöt i ljummet vatten i 24 timmar varje år inför rötmånaden så slipper man mögel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ibuff 2 Postad 13 Oktober Jag tänkte lämna in mitt kapell hos någon av firmorna i stockholm som erbjuder detta. Är det någon som har bra eller dålig erfarenhet av det? Tyckte det lät rätt dyrt med 1800:- för ett kapell till en daycruiser.... Med vänlig hälsning, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 16 Oktober 2024-10-13 vid 11:15 skrev ibuff: Jag tänkte lämna in mitt kapell hos någon av firmorna i stockholm som erbjuder detta. Är det någon som har bra eller dålig erfarenhet av det? Tyckte det lät rätt dyrt med 1800:- för ett kapell till en daycruiser.... Med vänlig hälsning, Jag får för mig att tvätt och impregnering av kapell hemma är rätt jobbigt om man inte har mycket utrymme. Naturligtvis beroende på hur stort ens kapell är. Själv bor jag inte tillräckligt stort för att lyckas göra det här inomhus och utomhus har jag svårt att tvätta/torka utan att det blir smutsigt igen. 1800 för att slippa det omaket tycker jag inte är ohemult, men kanske inte billigt. Vänta bara tills du ser priserna för att laga kapellet, eller för den delen köpa ett nytt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 108 Postad 16 Oktober Du Pont gjorde ett impregneringsmedel som var baserat på Teflon, det var helt outstanding när det testades. Det var också det enda medlet som inte var hälsovådligt. Vi använde det både på dynor och kapell och vindskydd. Om det är någon som använder det idag, hojta till så att vi andra också kan köpa det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 35 Postad 16 Oktober Jag målade Acapella på min sprayhood 1986, men jag kanske tog för mycket för det blev strax svart och såg smuts-artat ut. På min Allegro, senare båt, hade jag förmodligen ett kvalitétstyg som var tätare o slätare på undersidan. Det tyget släppte aldrig igenom en droppe vatten. Rengjorde det årligen med Klorin o vatten. Det såg alltid fräscht ut och behövde föga impregnering. De som vill byta kapell bör verkligen söka det ovan omnämnda tyget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser