Cam72 64 Postad 10 Juni , 2022 Hej blev lite fundersam idag när jag monterade mina nya A5 or inför sjösättning i morgon. Efter en påkänning förra året skrotade jag mina gamla proppar (A5 or) och drevet togs av för genomgång med byte av propelleraxel som åtgärd. idag när jag monterar mina fabriksnya A5or ser jag att spelet mellan skedda och den aktre proppen är ganska litet, ca 5-7mm, proppen touchar till och med gummit i avgasläppen, visserligen är väl den utfälld när motorn går men det känns tajt. Jag kommer inte ihåg hur det var sedan tidigare och har ingen annan båt att titta på. Är det någon som VET och kan svara på om detta spel är okej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 11 Juni , 2022 Det ser inte så bra ut, är det vp orginal proppar? Det ser oxå ut som om den främre proppen inte riktigt bottnar, har för mig den borde sitta en bit in i anoden men är ju en bra ide att titta på en annan båt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 11 Juni , 2022 Svårt att se men det ser ju ganska lika ut ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 11 Juni , 2022 Är det SOLAS-propellrar du monterat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 11 Juni , 2022 6 timmar sedan skrev Rollen: Är det SOLAS-propellrar du monterat? Det är Baeksan, något koreanskt som propellertrim säljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 11 Juni , 2022 Att tillägga, sjösatt och avprovad och allt fungerade bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 Juni , 2022 22 timmar sedan skrev Themariner: Det ser inte så bra ut, är det vp orginal proppar? Det ser oxå ut som om den främre proppen inte riktigt bottnar, har för mig den borde sitta en bit in i anoden men är ju en bra ide att titta på en annan båt. Undrar om du monterat fiskelineskyddet åt fel håll, då kan det se ut så. Det skall inte vara något mellanrum mellan offeranoden och den inre propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 12 Juni , 2022 5 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Undrar om du monterat fiskelineskyddet åt fel håll, då kan det se ut så. Det skall inte vara något mellanrum mellan offeranoden och den inre propellern. Hmm… vad jag kommer ihåg såg den lika ut på båda sidor, går den att montera fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 Juni , 2022 (redigerade) Jag känner till två modeller av fisklinesyddet, denna och en som mer ser ut som en kopp. Om man inte har något skydd skall det bara vara en distans eller bricka med invändiga splines. Redigerad 12 Juni , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 12 Juni , 2022 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag känner till två modeller av fisklinesyddet, denna och en som mer ser ut som en kopp. Om man inte har något skydd skall det bara vara en distans eller bricka med invändiga splines. Jag har den brickan/ringen med invändiga splines, ca 3-4 mm i tjocklek. Går denna att vända fel? Den vänstra i bilden. Allt är monterat lika tidigare uppsättning. kan A5 av olika fabrikat ha olika mått/utförande? Redigerad 12 Juni , 2022 av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 13 Juni , 2022 18 timmar sedan skrev Cam72: Jag har den brickan/ringen med invändiga splines, ca 3-4 mm i tjocklek. Går denna att vända fel? Den vänstra i bilden. Allt är monterat lika tidigare uppsättning. kan A5 av olika fabrikat ha olika mått/utförande? Ok, då finns det tre modeller…? Min ”kopp” har splines på insidan (tror jag), då skall brickan INTE användas, när jag gjorde det såg det likadant ut på min båt. För övrigt har ”koppmodellen” utgått ur sortimentet, så om man har en sådan skall man vara rädd om den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 28 Juni , 2022 2022-06-11 vid 11:17 skrev Rollen: Är det SOLAS-propellrar du monterat? Trots att allt fungerade vid sjösättning och provåkning så kan Jag kan inte riktigt släppa att det sitter så tajt monterat. Vad var anledningen till att du undrade om det var SOLAS? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 29 Juni , 2022 7 timmar sedan skrev Cam72: Trots att allt fungerade vid sjösättning och provåkning så kan Jag kan inte riktigt släppa att det sitter så tajt monterat. Vad var anledningen till att du undrade om det var SOLAS? Jag har sett att andra som monterat SOLAS fått problem med att de tagit i, plus att de tappat ett par knop, jämfört med originalpropellrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser