Linusstolpe 0 Postad 10 Juni , 2022 När jag skulle varmköra motorn inför oljebyte så går inte bränslepumpen och motorn startar inte. Vanligtvis så hör jag när jag vrider på nyckeln hur bränslepumpen går någon sekund innan jag ska starta. Men det gör den inte nu. Jag hör bara att det knäpper till, vet inte om det är något relä eller om det är pumpen. Och eftersom båten som motorn sitter i är en flipper 700 så finns det knappt något utrymme att komma åt den. Båten gick som den skulle tills vi tog upp den i höstas. Vill inte behöva lyfta ur motorn, så därför undrar jag om någon har något tips på vad jag kan göra? Har försökt att få bort plastkåpan som sitter över pumpen, men motorfästet är i vägen. Bifogar bilder för att visa hur trångt det är. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 13 Juni , 2022 Kolla att kontakten till bränslepumpen sitter i som den ska. Har en Volvo Penta Gxi, där sitter det en kontakt direkt vid pumpen. Lätt att komma åt denna då man meckar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 13 Juni , 2022 Kanske kollat redan, men är batteriet friskt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ssolen 0 Postad 11 Juli , 2022 Jag antar att du hör ’pip’ när du slår på tändningen och att startmotorn går runt när du vrider till startläget? Ett tips är isåfall att byta plats på de två reläerna - om du inte hör pipet efter bytet, så är det troligtvis fel på relät - detta kommer du ju enkelt åt på ovansidan… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrin 18 Postad 18 Augusti , 2022 Kanske lite sent och förhoppningsvis har allt ordnat sig för dig. Kan dock flika in med min erfarenhet när bränslepumpen pajjade på min Merc 4.3 MPI. När man vrider på startnyckeln till första läget ska man tydligt höra bränslepumpen arbeta upp trycket under ett par sekunder. Hörs inte detta så är antingen pumpen paj eller ett relä innan alt säkring som gått. I mitt fall gick startmotorn runt som den skulle när jag försökte starta men motorn gick inte igång. Kolla säkringarna på motorn och kolla reläerna. Reläerna kommer du åt enkelt på ovansidan av motorn. Är dessa ok är det tyvärr pumpen som gått. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser