Rolle85 69 Postad 10 Juni , 2022 Har köpt en liten Yamaha 8hk 2-takt från 2000. Nere på växelhuset, bredvid hålet för oljenivåskruven finns en skruvingång som heter ”wash”. Jag fick även med en liten nippel man kan skruva in i hålet. Är tanken att man ska ansluta en vattenslang på nippeln för att spola rent alla kylkanaler? Ska motorn vara avstängd eller på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 10 Juni , 2022 Såvitt jag förstår så görs sköljningen med motorn avstängd. Hittade bl.a. denna: https://www.yamahaoutboardparts.com/forum/general-discussion/yamaha-outboard-forum/3401-9-9-wash-screw-on-lower-end-what-is-it Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 10 Juni , 2022 hmm där ser man, tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 10 Juni , 2022 Lite lurigt bara att det är likadana skruvar för spolning och vad jag antar ät påfyllning av olja, och att dom sitter på nästan samma ställe. Det är ju inte jättebra om man spolar vatten i fel hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 974 Postad 10 Juni , 2022 3 timmar sedan skrev No_jah: Lite lurigt bara att det är likadana skruvar för spolning och vad jag antar ät påfyllning av olja, och att dom sitter på nästan samma ställe. Det är ju inte jättebra om man spolar vatten i fel hål. Skillnader finns ju, det står förklarande text vid varje skruv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 10 Juni , 2022 Oljan fyller du på underifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 11 Juni , 2022 Verkar som en intressant funktion att sötvattenköra utan motorn igång. Får testa senare idag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser