Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Hammarhajen

Suzuki DT30C startar ej

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte mig en Suzuki DT30C - 1994. Startade och gick fint när jag köpte den. Monterade på båten, gick fint ut till havs. Lade ankare och stängde av motorn. När vi fiskat klart och skulle vidare får vi inte igång motorn. Rodde in i land, upp med motorn för kontroll. Ut med stift - svarta och mycket svag gnista. Lät motorn stå över natten utan stift för att vädra om den nu blivit sur. Provade dagen därpå med nya stift och startgas - inte ett liv. Mätte upp kompet - kanon på alla tre cylindrar.

 

Utesluter bränsle - luft - komp och får då gnista kvar. Vad kan vara boven när gnistan är för svag med nya stift? Någon som varit med om liknande och vill dela med sig om lösningen i deras fall?

 

Tack på förhand för tips som kan leda till att motorn hoppar igång igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är motorn igång, en av tre jordpunkt er var inte tillräckligt dragen - inte tillräckligt med kräm till stiften. 

 

Men - nästa problem. Skvallerstrålen är svag och oregelbunden. Inspekterade impellern (som är någon månad gammal) och såg att ett hörn från ett blad var borta. En pytteliten bit. Kan det lilla göra att det inte pumpas upp tillräckligt med vatten? Eller är det mer troligt att det är stopp i kylkanaler? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hammarhajen:

Nu är motorn igång, en av tre jordpunkt er var inte tillräckligt dragen - inte tillräckligt med kräm till stiften. 

 

Men - nästa problem. Skvallerstrålen är svag och oregelbunden. Inspekterade impellern (som är någon månad gammal) och såg att ett hörn från ett blad var borta. En pytteliten bit. Kan det lilla göra att det inte pumpas upp tillräckligt med vatten? Eller är det mer troligt att det är stopp i kylkanaler? 

Vart tog den pyttelilla biten av impellern vägen? 

Åkte den iväg och satte sig på tvären någonstans tex. i slangen till skvallerröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en bra fråga! 

Är det bara att demontera hela kylsystemet för att ta reda på det eller finns det någon genväg? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hammarhajen:

Det är en bra fråga! 

Är det bara att demontera hela kylsystemet för att ta reda på det eller finns det någon genväg? 

 

Tryckluft bakvägen genom skvallerhålet är en bra början, då brukar det bubbla nere vid avgasutsläppet om det inte är heltäppt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...