yamarin650 5 Postad 8 Juni , 2022 Hej jag har en 115 Selva där det följde med en propp 13,1/4 -17-k båten en 650 bc 950kg känns som proppen slirar i vattnet 4200v 22 knop vill få mer fäste och har en 13.1/4-19 -k på lut blir det mer fäste i vattnet eller slirar den mer bara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 8 Juni , 2022 Det låter i mina öron lite med 13,25/17 på 115hk, det är vad som sitter som standard på min 50hk e-tec Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yamarin650 5 Postad 8 Juni , 2022 1 timme sedan skrev No_jah: Det låter i mina öron lite med 13,25/17 på 115hk, det är vad som sitter som standard på min 50hk e-tec Presis undrar vad k står för i serie numret? såhär står det i den gamla proppen Y85 13 x 17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 Juni , 2022 8 timmar sedan skrev yamarin650: Presis undrar vad k står för i serie numret? såhär står det i den gamla proppen Y85 13 x 17 Storleken på växelhuset, 4,25". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 9 Juni , 2022 Vad jag kan se är maxvarv 5000. Vad presterar befintlig propeller vid fullgas? Låter lite märkligt att den "slirar" i 22 knop. Det har inte att göra med hur du tiltat motorn och att den tar luft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 Juni , 2022 2 timmar sedan skrev Freez: Vad jag kan se är maxvarv 5000. Vad presterar befintlig propeller vid fullgas? Är det så lågt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 Juni , 2022 13 timmar sedan skrev yamarin650: Hej jag har en 115 Selva där det följde med en propp 13,1/4 -17-k båten en 650 bc 950kg känns som proppen slirar i vattnet 4200v 22 knop vill få mer fäste och har en 13.1/4-19 -k på lut blir det mer fäste i vattnet eller slirar den mer bara? Vad har du för varv vid fullgas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 9 Juni , 2022 Det var svårt att hitta säker utväxling på den. Jag hittade en sida där det stod 2:154. Om det stämmer så har du en slip (hur mycket den slirar) på ca 20%. Det är ganska mycket, men inte vansinnigt mycket i den farten. Att du går upp i stigning, med samma typ av propeller, kommer bara att göra det sämre. Testa att kolla av varvtal vid ca 30kn och se om slirningen minskar. Hur som helst så behöver du troligen en annan typ av propeller för att få mindre slir. Eller om du kan sänka motorn lite, ifall det är problemet. Jag har själv ca 20% slip vid 20 kn, men jag har en propp som är gjord för höga hastigheter så slip sjunker till ca 6% vid 45kn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 9 Juni , 2022 4 timmar sedan skrev Kane: Är det så lågt? Vet inte om jag tolkar broschyren rätt men det står 115 = 5000 och 115 XSR = 6300. XSR innebär optimerad motor. https://sydvastmarin.se/onewebmedia/1801-Selva-Prislista_web_uppsl.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 Juni , 2022 1 timme sedan skrev Freez: Vet inte om jag tolkar broschyren rätt men det står 115 = 5000 och 115 XSR = 6300. XSR innebär optimerad motor. https://sydvastmarin.se/onewebmedia/1801-Selva-Prislista_web_uppsl.pdf Är intervallet max skall ligga på. Jämför t.ex. med denna 50-hästare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 10 Juni , 2022 Jag tolkar det som intervaller är mellan 5000 och 6300 för maxvarv. Specifika uppgifter för XSR markeras med rött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yamarin650 5 Postad 18 Juni , 2022 Den varvar upp mot 6000v ! 24 knop 4800varv vet nån vad ttl l betyder (se bild) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 19 Juni , 2022 7 timmar sedan skrev yamarin650: Den varvar upp mot 6000v ! 24 knop 4800varv vet nån vad ttl l betyder (se bild) Med tanke på siffrorna, och att de st sf står L (liter) till höger skulle jag gissa att det är bränsleförbrukningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yamarin650 5 Postad 19 Juni , 2022 8 minuter sedan skrev No_jah: Så kan det vara , jag har kört 2,6 timmar med motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 19 Juni , 2022 5 minuter sedan skrev yamarin650: Så kan det vara , jag har kört 2,6 timmar med motorn Total mängd förbrukat bränsle sedan senaste nollställningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 19 Juni , 2022 (redigerade) Enligt Yamarins hemsida bör en 650 BC göra ca35 knop med 115hk. Om vi räknar på maxvarv 6000rpm, slip 9% och utväxling 2.154 så bör en 17p vara lämpligt. Nu är det den proppen du har och i så fall verkar greppet vara huvudproblemet. Testa med max intrimmad motor se om det blir bättre. Hur sitter motorn monterad (vilket hål?). Att byta till en 19p ger ingen förbättring av greppet (om det är samma modell), du behöver större diameter eller vassare geometri. En väl utvald stålpropp hade varit min väg framåt. Att sänka motorn är också ett sätt att öka greppet, men det ger sämre prestanda och är bökigt. Är det ingen extrem montering hade jag hellre jobbat med propellern. Redigerad 19 Juni , 2022 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yamarin650 5 Postad 19 Juni , 2022 12 minuter sedan skrev Mange249: Enligt Yamarins hemsida bör en 650 BC göra ca35 knop med 115hk. Om vi räknar på maxvarv 6000rpm, slip 9% och utväxling 2.154 så bör en 17p vara lämpligt. Nu är det den proppen du har och i så fall verkar greppet vara huvudproblemet. Testa med max intrimmad motor se om det blir bättre. Hur sitter motorn monterad (vilket hål?). Att byta till en 19p ger ingen förbättring av greppet (om det är samma modell), du behöver större diameter eller vassare geometri. En väl utvald stålpropp hade varit min väg framåt. Att sänka motorn är också ett sätt att öka greppet, men det ger sämre prestanda och är bökigt. Är det ingen extrem montering hade jag hellre jobbat med propellern. Tack för proffsiga svar! jag funderar på köpa en propulse 4 bladig propp , hade liknande problem på min förra murkla 135 motor och den proppen var helt suverän ! Hoppade ur vattnet bra bränsle förbrukning och stabil och trevligt att testa olika vinklar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser