Wiking280 1 Postad 7 Juni , 2022 Tamd40b, 40-axel, black jack. Då det nästan är 2 meter mellan backslag och stödbock(Cutless)så har jag fått tips om att montera ett extra stödlager likt det på bild mot ett skott. Det låses på axeln med två insexskruvar. Nu har jag börjat fundera på vad som händer med tryck/drag-lasterna med en sådan montering. Kan det bli problem? / Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 8 Juni , 2022 Har du en flexibelt monterad packbox så kan du inte ha ett stödlager. Däremot om du har en flexibel koppling vid backslaget så går det bra. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wiking280 1 Postad 8 Juni , 2022 Misstänkte väl att det var en för billig och enkel lösning. Med flexibla packboxen, menar du black jacken då? Axeln sitter direkt mot backslaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 8 Juni , 2022 (redigerade) Troligen rör sig propelleraxeln lite fram och åter. Såvida, det inte sitter ett trycklager monterat bakom backslaget (med flexkoppling). Beroende på fram, back, neutral och i förhållande till gaspådrag, så rör sig axeln annars fram och åter. Motor/backslag sitter monterad på gummitassar. Med ett sådant lager monterat och de små skruvarna dragna, kommer lagret att agera trycklager! Vilket det inte är konstruerat för. Axeln måste kunna glida genom lagret. Redigerad 8 Juni , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 8 Juni , 2022 Men vad är egentligen problemet? Kastar propelleraxeln så är linjeringen mellan motor/backslag och propelleraxeln kanske inte den bästa. Med tiden hopsjunkna motorkuddar, kan vara en anledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wiking280 1 Postad 8 Juni , 2022 12 timmar sedan skrev Hybro: Men vad är egentligen problemet? Kastar propelleraxeln så är linjeringen mellan motor/backslag och propelleraxeln kanske inte den bästa. Med tiden hopsjunkna motorkuddar, kan vara en anledning. Ja, det är precis så jag börjat tänka, att det blir problem med den installationen. Kanske kan montera lagret i en linjärenhet så det följer axelns rörelser fram och tillbaka? Du ska få lite historia… Jag köpte båten i höstas och håller på att fixa en mängd brister som jag upptäckte vid provkörningen. Bl.a. just att axeln svängde som ett hopprep med stora vibrationer som följd(ägaren hade inte uppmärksammat det, inte de andra bristerna för den delen heller 😅). När jag släppte på axeln från backslaget och centrerade den i hylsröret så felade det ca 10 mm.😳 Men nu väntar ett motorbyte, så då tänkte jag passa på att göra en del förbättringar. Dels är nya motorkuddar inköpta. Även nytt Cutless som var slut och ny black jack. Sen fick jag höra att max rekommenderat avstånd mellan lagringspunkterna för en 40-axel är 150 cm. Därav tanken att försöka korta ner det avståndet på ett inte allt för dyrt sätt nu när allt ändå är demonterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 8 Juni , 2022 Svängning som hopprep☺️ Ja, det är ju ett tecken på att linjeringen är helt åt skogen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wiking280 1 Postad 8 Juni , 2022 (redigerade) Ja det kan man säga. Så det lär ju bli som dag och natt bara genom att rikta in allt rätt. 😄 Redigerad 8 Juni , 2022 av Wiking280 Blev fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wiking280 1 Postad 4 Juli , 2022 Så här blev lösningen. Lagerenheten är monterad i två linjärenheter för att följa med axelns rörelser fram/bak. Märker jag att det inte fungerar är det bara att demontera igen och köra som innan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 4 Juli , 2022 Jag tror du bekymrat dig i onödan. Enligt den här tabellen är 2 meter långt inom det godkända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser