Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
hbess

Startproblem Mercury EFI 60 hk

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Söker hjälp av er med erfarenhet av elfel i en Mercury 4taktare 60 hk. Har haft inombordare i 40 år och mindre utombordare  men den här maskinen är en ny erfarenhet. Det här är problemet:

Vrider startnyckeln till 1a-läget och får summersignal, vrider till startläget och då går säkringen som skyddar startreläet och drevlyften.

Kopplar då bort strömkretsen till startreläet för att eliminera eventuellt fel fel i reläet, samma startprocedur upprepas och samma säkring går sönder.

Alltså finns felet före reläet - i kablaget eller startnyckeln. All el utanför motorn som tex trimplan, belysniing , torkare etc fungerar även när säkringen gått sönder.

Har granskat kablaget men ser inga skador och även kablaget i motorn är i mkt gott skick. Utesluter kläm- eller skavskador på kablaget

Undrar om det kan vara kortis i startnyckeln och hur går man till väga för att systematiskt gaffla in felet?

Redigerad av hbess

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad menar du med att du plockar bort strömkretsen till reläet och gör om proceduren? Är det manöverkretsen som du plockar bort, och hur kan du då göra om startproceduren? Eller är det arbetskretsen som du kopplat ur?

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter av kabeln som triggar igång reläet. Om då säkringen går vet man att felet inte sitter i reläet. Motorn kan såklart inte starta utan det är ett sätt att grovt ta reda på var felet sitter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev hbess:

Lyfter av kabeln som triggar igång reläet. Om då säkringen går vet man att felet inte sitter i reläet. Motorn kan såklart inte starta utan det är ett sätt att grovt ta reda på var felet sitter. 

Det låter som att du är på god väg i felsökningen. Kortslutningar kan ju tyvärr vara svåra att lokalisera, och det enklaste sättet är att systematiskt koppla förbi olika komponenter så som du har börjat göra. Kabelhärvor, kontakter reläer och tändningslås kan alla vara tänkbara felkällor. Tändningslåset innehåller en stoppkrets för att döda motorn när man stänger av. Denna stoppkrets innehåller en jordkontakt som skulle kunna skapa kortslutning om fukt gör att den kommer i kontakt med startsignalen. Jag skulle som nästa steg koppla ur tändningslåset och tjuvkoppla startsignalen för att se om kortslutningen ligger där eller någon annanstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Craycoat:

Det låter som att du är på god väg i felsökningen. Kortslutningar kan ju tyvärr vara svåra att lokalisera, och det enklaste sättet är att systematiskt koppla förbi olika komponenter så som du har börjat göra. Kabelhärvor, kontakter reläer och tändningslås kan alla vara tänkbara felkällor. Tändningslåset innehåller en stoppkrets för att döda motorn när man stänger av. Denna stoppkrets innehåller en jordkontakt som skulle kunna skapa kortslutning om fukt gör att den kommer i kontakt med startsignalen. Jag skulle som nästa steg koppla ur tändningslåset och tjuvkoppla startsignalen för att se om kortslutningen ligger där eller någon annanstans.

Vet du hur kabelfärgerna ska tolkas?

20220607_180856.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev hbess:

Vet du hur kabelfärgerna ska tolkas?

20220607_180856.jpg

Jag har tyvärr ingen service manual till denna motor, men om du har en multimeter så kan du snabbt lista ut vad färgerna betyder. Ena kabeln ser ut som den går till en gemensam jordplint, så den är lätt att lista ut. Om du lossar kontakterna och mäter efter kortslutande krets (Ohm=0) vid olika nyckellägen. Nyckel i 0 läge då kortsluts jordkretsen. Nyckel i tändningsläge då kortsluts tändningskretsen och med nyckeln i startläge så kortsluts både tändning och startkretsen. Jag kan skicka ett kopplingsschema på ett tändningslås från Suzuki inom kort, tyvärr kommer inte färgerna stämma. När du listat ut var startkretsen finns så kortsluter du dessa kablar som går bak till motorn och ser om säkringen håller. 

image.png

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, troligtvis är det gulsvart och gulröd som är startkretsen, detta då gulröd går upp till frilägesbrytaren vilken har som funktion att det inte går att starta motorn med växel i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info och förslag.  Har kollat med verkstad och dom tror oxå på samma två ledningar men lämnar inte ut schema av förståelig skäl - kan komma i fel händer sas. Ska testa ditt förslag i morrn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...