Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
MatsBerlin

Hallberg P28

Rekommendera Poster

Hej! Vill köpa en Hallberg rassy P28 och har tittat på denna på blocket:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/p28_harry_hallberg/100599165

Jg har också kontakt med en annan säljare i samma område som säljer en annan p28 dock vill han ha runt 20 tusen kronor mer. Jag funderar nu på om ni tycker det är ett rimligt pris? Båten på blocket är en tidig modell med plastskrov, gammal motor (tidigt 70-tal), ganska ”normalt” skick för en båt från sent 60-tal.

Den andra å andra sidan är en av de senare modellerna med teakdäck, motor som gått 500 timmar, ny el, solceller, Landströmsmöjlighet och skicket ser allmänt bättre ut. 

Vad säger ni? Är det värt de extra 20 tusen? Är priserna rimliga från första början?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara du själv som kan avgöra vad som är värt vad för dig, men tumregeln brukar vara att det är lönsamt att köpa en komplett och välskött båt med sjyssta dynor, segel, sprayhood, bomkapell och snören framför en lite billigare och lite tröttare båt. Detta eftersom de där pengarna som är i mellanskillnad snabbt försvinner. 

Med det sagt; är motor och segel misshandlade, dynorna skitiga och mögliga osv så spelar det ju ingen roll hur nytt något är. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och kolla efter fukt i däcket! 

Kostar att åtgärda. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är 60-80 tusen för ett exemplar i bra skick rimligt? Förstår att det är en svår fråga att besvara då ”om det är värt det för dig så är det det” etc. Men blir man blåst?😅

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev MatsBerlin:

Men är 60-80 tusen för ett exemplar i bra skick rimligt? Förstår att det är en svår fråga att besvara då ”om det är värt det för dig så är det det” etc. Men blir man blåst?😅

Det är ju lite så marknadsekonomi funkar. Tillgång, efterfrågan och allt det där 🙂 

Hur blåst kan man bli om man köper en fungerande båt i helt OK skick för t ex 60.000 kr, och njuter av den i några år..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är ju lite så marknadsekonomi funkar. Tillgång, efterfrågan och allt det där 🙂 

Hur blåst kan man bli om man köper en fungerande båt i helt OK skick för t ex 60.000 kr, och njuter av den i några år..?

Nej det har du såklart rätt i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en segelbåt för fyra år sen. Kostade 85 000.- . Säljaren köpte den för mer än det dubbla för ca tjugo år sen. Han la ut en hel del på nya prylar. Jag har pröjsat cirkus 70 000.- under dom fyra åren jag haft båten. Jag vill ju ha en kinkfri ankarlina. Likadana block överallt från Harken. Nya fall, skot och trimlinor. Ett reservankare. Motorn packade så det blev en ny utombordare. Sen har jag renoverat däcket = massor av arbete och pengar i material. Är det värt det? Ja! Jag har kul och båten (som är min "drömbåt") blir fin. Får jag igen pengarna? Knappast 🙂

Om det är värt att betala 20k mer för en båt beror ju självklart på vad du vill ha för båt. Jag brukar förbanna mig själv för att det hade varit bättre att lagt pengarna på en "färdig" båt. Men, då hade jag ju inte fått bygga och renovera.

Kanske inte hjälper dig men det är en vinkel på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...