Oldmax 0 Postad 7 Juni , 2022 Har nyligen köpt en Albin 78 Cirrus. Hade tidigare en Maxi 77. På denna Albin finns två ”pedaler” - en för sötvatten från tanken, en för sjövatten. Vid pedalerna sitter två ”kranar” en rund som är lättåtkomlig och en typ spak som gör att jag kan tömma hon. Till dig som har erfarenhet av konstruktionen: 1. Är det normalt att en av kranarna/vreden sitter så långt in att det är nästan omöjligt att komma åt? 2. Kan dessa kranar stå öppna eller behöver jag hålla på att skruva på dem? (På min Maxi var det självtömning av hon, ingen möjlighet att pumpa in sjövatten = en pedal). Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 173 Postad 7 Juni , 2022 (redigerade) Så här gör jag. Stänger alltid ALLA skrovgenomföringars (under vattenlinjen) kulventiler när jag lämnar båten längre än typ en halv dag. Har både en manuell och en automatisk länspump. Dessa testas några gånger per säsong. Kommer ihåg den gång jag sjösatte och fick vatteninträngning. Det tryckte snabbt in vatten i båten. Tänk om det hänt när jag lämnat båten. Har pluggat en skrovgenomföring och ersatt med en ny, placerad på mer lättåtkomligt ställe. Inget större jobb att fixa. Redigerad 7 Juni , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullholmarn 57 Postad 7 Juni , 2022 9 minuter sedan skrev Oldmax: ” en rund som är lättåtkomlig och en typ spak som gör att jag kan tömma hon. Till dig som har erfarenhet av konstruktionen: 1. Är det normalt att en av kranarna/vreden sitter så långt in att det är nästan omöjligt att komma åt? Nu har jag bara en pedal/kran (från sötvattenstanken) men en segelbåt från ungefär samma era som din. 1. Normalt vet jag inte, men mina sitter rätt långt in och är lite jobbiga att nå till (genomföring till hon samt kylvattenintag till motorn) 2.Jag stänger alltid alla genomföringar som ligger under vattenlinjen när jag när lämnar båten i hemmahamn, ifall någon slang brister vill jag inte att den sjunker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser