Martin64 10 Postad 6 Juni , 2022 Hej, har problem med snurran till lillbåten som jag misstänker härrör från vatten i bränslet. Har snokat runt bland olika tillsatser och hittat något som heter STA-BIL 360 MARINE som enligt reklamen ska vara marknadens bästa. Smörjer, skyddar och t om tar bort vattnet. Hur går det till, åker det med genom förgasaren? Jag har tankat 95 på tapp o slagit i vanlig 2T-olja, läste sen någonstans att det inte är bra, att tvåtaktsoljan inte funkar så bra i vattenkylda motorer. Stämmer det? Tack på förhand! Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 6 Juni , 2022 Allt blandat i bensinen åker med i förgasaren om det inte är småspik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 6 Juni , 2022 (redigerade) Om det är en 2-taktare så måste den ju ha oljeblandad bensin. Det finns 2 system för detta: 1. motorer med separat oljeblandning, dvs du har ren bensin i tanken och fyller 2-taktsoljan i en egen behållare, så kommer motorn sedan sköta blandningen. 2. Framför allt äldre motorer typ 80-talare och äldre) utan separat oljeblandning så måste du själv blanda oljan i bensinen, vilket du gör genom att hälla rätt mängd olja direkt i tanken. Sen saluförs det 2-takt olja specifikt för utombordare och specifikt för luftkylda motorer typ motorsågar mm och då ska du såklart ha den för utombordare för att allt ska bli rätt och riktigt. Vad skillnaden på dessa oljor är vågar jag inte ge mig in på. Redigerad 6 Juni , 2022 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 6 Juni , 2022 Etanolen som är i vanlig 95 oktan tar hand om vattnet om det inte är stora mängder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 6 Juni , 2022 Varför inte bara tömma tanken så att du blir av med vatten och bottengrumms? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 6 Juni , 2022 1 timme sedan skrev Boanjohan: Om det är en 2-taktare så måste den ju ha oljeblandad bensin. Det finns 2 system för detta: 1. motorer med separat oljeblandning, dvs du har ren bensin i tanken och fyller 2-taktsoljan i en egen behållare, så kommer motorn sedan sköta blandningen. 2. Framför allt äldre motorer typ 80-talare och äldre) utan separat oljeblandning så måste du själv blanda oljan i bensinen, vilket du gör genom att hälla rätt mängd olja direkt i tanken. Sen saluförs det 2-takt olja specifikt för utombordare och specifikt för luftkylda motorer typ motorsågar mm och då ska du såklart ha den för utombordare för att allt ska bli rätt och riktigt. Vad skillnaden på dessa oljor är vågar jag inte ge mig in på. Arbetstemperaturen i motorns gods. Som skiljer mellan luft och vattenkylda motorer. De senare 100 gr eller strax under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin64 10 Postad 6 Juni , 2022 Hej igen, tack för era svar. snurran ska jag nog få fart på igen, vad jag var mest nyfiken på var tillsatsen man slår i bensinen. Det råder tydligen delade meningar om ifall etanolen i bensinen tar hand om vatten i bensinen har jag förstått. Har en Fjord 26 med 400 l-tank och bensin-V8, funderade om en sån tillsats kunde vara till hjälp ifall problemet uppstår på den. Vattenavskiljaren tar tydligen inte vattnet om det gått i lösning med etanolen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 907 Postad 6 Juni , 2022 1 timme sedan skrev Martin64: - - - Vattenavskiljaren tar tydligen inte vattnet om det gått i lösning med etanolen? Nej och det behövs inte heller. Om vattnet gått i lösning i etanolen så kommer det att följa med in i motorn och försvinna. Innan etanolinblandningen i bensin (1970-80-talet) så var det vanligt med problem i bilmotorer på vintern när det blev kallt. Bilar som förvarades ömsom i garage och utomhus riskerade kondens i tanken (större problem än i fritidsbåtar eftersom "förvaringstemperaturen" varierade stort och dagligen). Redan vid låga plusgrader så kunder vattnet frysa i förgasaren p.g.a. att den höga lufthastigheten kylde förgasaren. Resultatet blev ispropp och att motorn tvärstannade. För att avhjälpa problemet så hälldes regelbundet etanol i soppan vid tankning och problemet var löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 7 Juni , 2022 Senaste åren har jag blandat https://www.tripak.se/vadar/ i bränslet. Jag upplever att det minskar kondensen vid vinterförvaring mm och jag har inte haft några problem med kondens sedan jag börjat blanda tillsatsen i bränslet. Värt att testa. (Sta-bil funkar säkert också men jag har bara erfarenhet av Tri-pak) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser