sSvensson 8 Postad 4 Juni , 2022 Efter vinterdvala var det dags för att start. Motorn är en DF175 -15; 200 timmar. Impeller byttes hösten 2020 av förra ägaren. Fick kvitto. Olja, filter samt drevolja bytte jag hösten 2021. Använder mig av tunna. Vatten upp till kavitationsplattan. Det kommer ingen kylstråle. Dock bubblar det från vattenintagen på båda sidor och varm luft känner jag komma ut från skvallerröret. Tog bort en av anoderna på kylblocket och det var snustorrt där inne. Ska det vara det? Kört stötvis några minuter och väntat runt 30 min mellan testerna. Tips på felsökning önskas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 8 Postad 4 Juni , 2022 Tänkte inspektera termostaten och den satt fast ordentligt. Få bli till att köpa en ny då den överlevde inte mina försök att ta bort den. Återstå att se om det var det som strulade. Reagerade på att det är mkt avlagring. Vitliknande kalk. Är det normalt på en motor som knappt gått 200 timmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 4 Juni , 2022 Doppa ned halva riggen i vattnet så skall du få se på fan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 4 Juni , 2022 2 timmar sedan skrev sSvensson: Efter vinterdvala var det dags för att start. Motorn är en DF175 -15; 200 timmar. Impeller byttes hösten 2020 av förra ägaren. Fick kvitto. Olja, filter samt drevolja bytte jag hösten 2021. Använder mig av tunna. Vatten upp till kavitationsplattan. Det kommer ingen kylstråle. Dock bubblar det från vattenintagen på båda sidor och varm luft känner jag komma ut från skvallerröret. Tog bort en av anoderna på kylblocket och det var snustorrt där inne. Ska det vara det? Kört stötvis några minuter och väntat runt 30 min mellan testerna. Tips på felsökning önskas. Precis som Jorgen01 skriver, mer vatten i tunnan. Vattenpumpar i utombordare kan inte suga och dom sitter flera centimeter högre än kavitationsplattan. Pumpen måste ner under vattenytan för att funka. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 8 Postad 4 Juni , 2022 Skumt det funkade i höstas men kanske hade tunnan högre upp, minns inte. Först ny termostat och efter det höja upp tunnan och få i mer vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 4 Juni , 2022 4 timmar sedan skrev sSvensson: Tänkte inspektera termostaten och den satt fast ordentligt. Få bli till att köpa en ny då den överlevde inte mina försök att ta bort den. Återstå att se om det var det som strulade. Reagerade på att det är mkt avlagring. Vitliknande kalk. Är det normalt på en motor som knappt gått 200 timmar? Om det är mycket avlagringar i motor så är förmodligen kanalen till skvallerstrålen igensatt. Det finns en trång passage som sitter på motorblocket bakom luftburken. Det är ett vanlig fel på dessa motorer. Du kan googla på det på youtube så finner du vägledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 8 Postad 4 Juni , 2022 (redigerade) 1 timme sedan skrev Craycoat: Om det är mycket avlagringar i motor så är förmodligen kanalen till skvallerstrålen igensatt. Det finns en trång passage som sitter på motorblocket bakom luftburken. Det är ett vanlig fel på dessa motorer. Du kan googla på det på youtube så finner du vägledning. Tack för tipset. Har dock sökt efter det på youtube men önskar din vägledning för jag hittade inget tyvärr. Redigerad 4 Juni , 2022 av sSvensson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 5 Juni , 2022 Videon kanske inte är 100%, men det är i alla fall bättre vägledning än vad jag kan ge i skrift. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 8 Postad 7 Juni , 2022 Lite status och vad som fixade problematiken. Ny termostat hjälpte inte. Köpte även spoladapter som kopplas till vattenslangen som skruvas in på sidan av motorn. Efter ett litet tag hörde man hur det fylldes upp och ett pysande/gurglande ljud framträde. Efter några sekunder kom det vatten ur skvallerröret. Lät den gå en stund då vattnet var lite varmt. I detta läge var motorn avstängd. Kopplade bort spoladaptern och provade att starta igen igen och efter några sekunder kom skvallerstålen igång. Det var nog som ni sa att att fylla upp med mer vatten dvs längre ned med motorn i tunnan. Möjligt att det saknades någon decimeter. Var precis som den sög luft och inte lyckades trycka upp vattnet. Men ny termostat är ju aldrig fel. Tack för alla tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser