Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Gäst Emil Sandin

Luft i besinslangen Archimedes 7,5

Rekommendera Poster

Gäst Emil Sandin

Jag har strul med min Archimedes Penta, det kommer inte en jämn ström med bensin till förgasaren, utan det kommer ganska så mycket luft. (Jag har genomskinlig bensinslang, så jag ser det tydligt) När jag pumpar in bensin med pumpen på trycktanken går bensinen upp, men direkt jag slutar pumpa rinner den ner igen. Jag har kollat packningar o sånt, men alla verkar hela. Jag har nu köpt en ny slang pump till tanken, ska till båten i helgen o hoppas att det kan lösa problemet... Har funderat lite på bränslepumpen, hur den fungerar. Ska den låsa så att bensinen inte rinner tillbaka ner i tanken, eller är det pumpen på slangen som gör det? Jag har testat att blåsa igenom bränslepumpen, och den är helt öppen åt bägge håll. Ska den vara det? Jag tänkte att den kanske ska vara som ett ventilgummi, att den släpper igenom luft bensin åt ena hållet, men inte åt det andra. Är det nån som har några tips på vad man kan testa? Mvh Emil Sandin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall finnas en backventil i blåsan på slangen! Troligtvis den som inte funkar riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som att din bränslepump är defekt. Det sitter en backventil i den också precis som på slangblåsan. Du skall kunna suga från förgasarsidan på pumpen men inte blåsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom bensinen rinner tillbaka ända ner i tanken så fungerar inte backventilen i blåsan i alla fall..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Emil Sandin

Jag har ju i alla fall köpt en ny slang o blåsa, kan ju alltid hoppas att det funkar när jag bytt dom. Kan ju hoppas att det e så enkelt, annars får jag ge mig på bränslepumpen o se vad som strular med den. Håller tummarna... Tack för tipsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...