GTI 38 Postad 3 Juni , 2022 (redigerade) På min Monsun med Vetus 27 hk inombordare (2011) har jag sedan sjösättning för några veckor sedan upptäckt en mindre mängd glykolblandning i länsgropen. Under em- segling idag startade den automatiska länspumpen och skickade ut en halvliter eller så, lite orolig men seglade "klart" och återkom till hemmahamnen efter ngn timme. En liten skvätt kom ut då med när jag startade länspumpen manuellt (elektrisk). Jag lyfte på locket till värmeväxlaren där man fyller i glykol och det var fullt upp till toppen med glykol (varm motor). Då jag "smakade" på glykolblandningen från länsgropen uppfattade jag vattenblandning? Vad kan detta bero på, läcker det från sötvattensystemet med glykol? Det är svårt att upptäcka ngt - trångt i motorrummet, Tack på förhand för tips och ideér! Redigerad 3 Juni , 2022 av GTI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 3 Juni , 2022 (redigerade) 1 timme sedan skrev GTI: Då jag "smakade" på glykolblandningen från länsgropen uppfattade jag vattenblandning? Glykol är ju blandat med vatten! Mät med glykolmätare för att kolla om blandningen har ändrats i motorn. Redigerad 3 Juni , 2022 av Rascal . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesCook 34 Postad 3 Juni , 2022 Det låter ju som att det är lite för påfyllt i kylsystemet och när motorn blir varm så trycks det ut. Vet inte hur det ser ut på din motor men många lock är fjäderbelastade och ska släppa ut vid övertryck. Andra system har expansionskärl som sitter lite högre upp. Lite samma princip som för vattenelement hemma: tryckkärl eller expansionskärl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 3 Juni , 2022 Aha, ska kolla det, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser