under 0 Postad 3 Juni , 2022 Fick 200-timmarsservice på min Mercruiser 4,3 MPI från 2011 med Alpha One Gen 2 drev. Verkstaden bytte och fyllde på drevoljan med vad dom säger är drevolja för Volvo Penta med rating SAE 75W 90. Nu har en del av oljan skjunkit undan och jag måste fylla på med olja. Kan jag fylla på med Mercury Quicksilver High Performance Gear Lube med rating SAE 90? Eller blir det knas att blanda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 3 Juni , 2022 Det går med stor sannolikhet att blanda om det bara är någon dl du ska fylla på men eftersom det verkar som om ditt drev ska ha 75w-90 så är det ju bättre att köpa den typen. Du ska ju ändå byta nästa år eller är det långt till butiken och nära sjösättning som gör att du inte kan skaffa rätt olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 4 Juni , 2022 Jag har suttit och bläddrat i en installationshandbok från Mercruiser. Har för mig att det stod att man inte skulle använda en GL5- olja i drevet, vilket Volvo Pentas SAE 75-90 är. Mercruisers High Performance gear lube är en GL4-olja. Jag ska se om jag hittar uppgiften igen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser