Bepps 1 Postad 3 Juni , 2022 Jag tänkte sätta igång och montera mitt nyinköpta ankarspel Quick Balder 600X på min Flipper 760. Akterspegeln är ju något kurvad. Så sätter jag ankarspelet i linje med befintlig ankarrulle så kommer den dra något snett. Funderar på vad som är bäst. Mina idéer hittills: Alternativ 1: Sätta en platta på insidan (och utsidan) av akterspegeln som bygger mellan 2-3 cm i ena kanten så att spelet är rakt mot ankarrullen. Alternativ 2: Byta ankarrulle och försöka sätta den med en vinkel så att den linjerar med akterspegeln. Någon mer begåvad som har en åsikt? Är jag fel ute? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 3 Juni , 2022 Är det gamla Flipper 760? Alternativ 2 låter väl smidigast. Har du bild på hur det ser ut idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bepps 1 Postad 3 Juni , 2022 Fick svar från Navinordic och de tyckte att båda lösningarna fungerar. Skippa plattan på utsidan så behöver man inte kompensera på den sidan. Hittade några bilder som kanske är rättvisande Det är en befintlig ankarolina jag ska ersätta. Behöver också byta ut rullen. Annars kommer den aldrig släppa. Så, den behöver jag byta hur som. Det 1988-års modell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 3 Juni , 2022 27 minuter sedan skrev Bepps: Fick svar från Navinordic och de tyckte att båda lösningarna fungerar. Skippa plattan på utsidan så behöver man inte kompensera på den sidan. Bara en kilformad platta på insidan då? Det blir i så fall inget bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bepps 1 Postad 3 Juni , 2022 Ja, jag kanske kör på alt 2 då eftersom jag ändå måste byta rulle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bepps 1 Postad 5 Juni , 2022 Då kan jag meddela att projektet är nu officiellt nerlagt. Balder 600X bygger ut för mycket och får inte plats om luckan i durken närmast ska gå att öppna :/. Oavsett om jag har någon "distansplatta" eller inte. Får hitta ett annat ankarspel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 5 Juni , 2022 (redigerade) 1 timme sedan skrev Bepps: Då kan jag meddela att projektet är nu officiellt nerlagt. Balder 600X bygger ut för mycket och får inte plats om luckan i durken närmast ska gå att öppna :/. Oavsett om jag har någon "distansplatta" eller inte. Får hitta ett annat ankarspel. Är du fortfarande inne på att ha ankarspelet innanför akterspegeln, eller tänker du nu att du skall montera det på utsidan? Eller kanske i utrymmet under luckan på insidan? Enligt min uppfattning tycker jag att ett bandankarspel, Anchormatic, är det bästa och smidigaste jag har haft. En stor nackdel dock, är att det är svårt att med sådant spel ha några meter kätting närmast ankaret, jo det går om spelet sitter långt in i båten. Kättingen kan inte lindas upp runt rullen bandet rullas upp på. Detta är i första hand tänkt för inombords montage, men det lär finnas en "låda" att bygga in det i för att ha det på utsidan. Lewmar Pro-Fish har jag nu avverkat två stycken utav, inget bra ankarspel alls! jag har då spelet på utsidan, i en konsol med en uppsamlingsbehållare inunder (30 meter kätting). Jag fick istället ett Lewmar HX1 på 800 W och med fritt fall, det är bättre, men tja... det har väl litet mer att önska. vad jag förstår av olika trådar här på detta forum har nog alla typer av dessa ankarspel likartade problem. Mitt HX1 fungerar bättre nu med en liten modifikation som kostade några kronor och 15 minuters jobb. Redigerad 5 Juni , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bepps 1 Postad 5 Juni , 2022 Monterat nere i utrymmet under hade jag inte ens tänkt på! Måste kolla om det går. Kanske blir lite för lite fallhöjd för linan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 5 Juni , 2022 (redigerade) 19 minuter sedan skrev Bepps: Monterat nere i utrymmet under hade jag inte ens tänkt på! Måste kolla om det går. Kanske blir lite för lite fallhöjd för linan. Fallhöjd...nja, klart att det underlättar kanske om spelet sitter högre upp. Men bara ankaret och eventuell kätting kommer ner under vattenytan brukar det rassla på ordentligt. Vad som kan bli svårt annars, är att det blir trångt och att den inmatade linan inte får tillräcklig fallhöjd, men det kanske var det du menade? Isåfall förstår jag. Det är ju förstås mycket snyggare om man kan få in ankarspelet inne i båten någonstans, men platsbrist, utrymme för den inmatade linan och kättingen kan vara svårlösta problem. -Därför kan det då vara lättare med ett bandankarspel, där linan rullas upp på en spole, eller trumma. men en spridare som ser till att linan fördelas jämnt på spolen eller trumman, ungefär som på sportfiskarnas multiplikatorrullar. Samma problem med den inmatade linan kan ju uppkomma även om du monterar ankarspelet på utsidan, det gäller ju att linan har någonstans att ta vägen, och helst att den lägger sig platt på botten av behållaren och inte blir till en stack eller pyramid, men det kanske främst gäller kätting. Sedan vet jag ju att blöt lina inte beter sig på samma sätt som torr lina gör. Redigerad 5 Juni , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bepps 1 Postad 5 Juni , 2022 Ja, tänkte på inmatade linan. Det blir sista försöket till montering innan jag ger upp ankarspel för säsongen Tror det stod någonstans att man skulle ha 40 cm fallhöjd för att undvika problem. Tror knappast jag får det om jag monterar invändigt i utrymmet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 5 Juni , 2022 14 minuter sedan skrev Bepps: Ja, tänkte på inmatade linan. Det blir sista försöket till montering innan jag ger upp ankarspel för säsongen Tror det stod någonstans att man skulle ha 40 cm fallhöjd för att undvika problem. Tror knappast jag får det om jag monterar invändigt i utrymmet. Jo det stämmer säkerligen. Minns hur besvärligt det var i svågerns gamla Westfjord, ett veritkalt gammalt Engbo på akterdäcket, sedan en blöt och vriden blyad lina som skulle slingra sig ned, eller upp i/ur en låda vid hjärtstocken, den installationen var helt anpassad för att det skulle uppstå några olika irritationselement och löjliga problem. Oftast löpte linan inte ut vid försök till ankarfällning, sedan knölade det ihop sig när man skulle ta hem på linan, en besättningsmedlem blev kommenderad att manuellt mata in linan under däck, ned i lådan. Det blev litet bättre den dagen ankaret försetts med en svirvel, så att det inte vred linan, samt tills dess vi hissat upp ankarlinan i en flaggstång så att alla krumbukter på denna kunde vridas ut. Att tro att ett traditionellt ankarspel löser alla problem är att tro fel, visst dessa underlättar en himla massa, men dom skapar även nya problem. I förra båten hade jag ju då ett bandankarspel, ett Anchormatic, om jag nu stavade rätt, det var nästan helt problemfritt, elektroniken var ju visserligen känslig för spänningsfall, men annars funkade det bra under många år. Så om nu ett sådant får plats i utrymmet under luckan kan jag ju rekommendera ett sådant. Om nu bandet ligger grunt, och om vinkeln mot ankarets ten, eller skaft är för stor, kan man lätt hissa ut en blytyngd fäst i ett kastblock på bandet, kastblocket hissas då ut med en tunn sjunkande eller blyad lina, det fungerar väldigt bra. Men det har du kanske redan gjort på det ankarbandet du har idag...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bepps 1 Postad 5 Juni , 2022 Jag har 45 cm fall, men genomföringen kommer alldeles för långt ner genom akterspegeln och skulle behöva vinklas innåt dessutom. Så en "kilplatta" igen då. Nej, jag lägger ner projektet och säljer prylarna på Blocket. Tack för åsikter och insikter! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 5 Juni , 2022 1 timme sedan skrev Bepps: Jag har 45 cm fall, men genomföringen kommer alldeles för långt ner genom akterspegeln och skulle behöva vinklas innåt dessutom. Så en "kilplatta" igen då. Nej, jag lägger ner projektet och säljer prylarna på Blocket. Tack för åsikter och insikter! Skam den som ger sig... Annars kan du behålla spelet, och antingen själv eller be någon om hjälp att fixa till en "låda" som monteras på akterspegel och badbrygga, i denna monteras då ankarspelet och undertill finns utrymme för lina och kätting. Min sådan är mer som en "tunna" i minst 1mm rostfritt stål med spelet högst upp som pricken över i. Dock kunde då denna tunna vara rymligare. Det finns ju även färdiga sådana "lådor" att köpa, men dom kanske främst är för montage av den "icke inbyggbara" varianten av ankarspel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser