mulle75 0 Postad 26 Juli , 2005 Skall köpa en Tohatsu 8hk och som jag har fattat det så är det samma motor som den med 9.8hk, har sett en prestandatabell och jämfört dom båda och det enda som skiljer dom åt är hur många kw dom har. Är det ngn som vet om 8:an är en strypt 9.8:a och isf hur man tar bort strypningen? :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 27 Juli , 2005 Det är inte omöjligt att det är så. Vad jag har förstått så är 9,9 en strypt 15. Sök lite bland trådarna här så hitter Du tispen om Tohatsu 9,9 hk. Det kanske funkar på samma sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 27 Juli , 2005 köp en 9,8 istället samma motor men högre effekt 6 8 9,8 är igentligen identiska motorer. enda nackdelen är att dom inte går att trimma till 15 hk.då måste du köpa en 9,9.men den är mycket tyngre häls rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst gunnar jansson Postad 27 Juli , 2005 Håller med om att du hellre ska köpa en 9,8 på direkten. Den kostnad som du säkert måste lägga ut kompenserar priset mellan motorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mulle75 0 Postad 31 Juli , 2005 jag ska köpa en begagnad och har en 8:a på gång. Vad det beträffar vikten så är det en enorm skillnad på 8:an och 9.9:an, det är 16kg skillnad. 8:an väger 26kg medans 9.9:an väger 42kg. Min gummibåt klarar visserligen av 15hk men jag tycker det blir för tungt att hålla på med. 26kg är humant. Men är det ngn som vet om det är ett stort ingrepp att fixa 8:an till en 9.8:a? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antenn 1 Postad 31 Juli , 2005 Inte för jag vet säkert med Tohatsu men det brukar sitta en strypning innanför förgasaren... Hade själv en Tohatsu för ca 20år sedan å det var en motor som jag var helnöjd med! Men på den tiden var det OK hade dom motorerna till försäljning Tror knappast att dom har blivit sämre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 31 Juli , 2005 god kväll 9,9 o 9,8 är inte samma motorer 9,9 ock 15 är samma . 6 o 8 o 9,8 är nästan identiska.det är nog något bättre drag i 9,9 än i 9,8 men jag tycker att vikten o hanterbarheten överväger det. 9,9 har större kubik 9,8. ska man ha den på flera båtar eller ta av den efter varje tur så börjar man att uppskatta att den inte är så tung. häls rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 1 Augusti , 2005 Apropå Tohatsu, är det någon som vet som är generalagent i Sverige för Tohatsu?? MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mulle75 0 Postad 10 Augusti , 2005 Tack för alla svar, har köpt 8:an nu och är skitnöjd, lagom tung och går jättefint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 5 Februari , 2008 Det är Loxkel som är generalagent för Tohatsu i Sverige och Norge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mulle75 0 Postad 27 Juli , 2008 Hej, nu tar jag och gräver upp en gammal tråd som jag startat för några år sedan, jag har inte gjort ngt åt det här med motorn/strypningen men har nu börjat fundera på det här igen. Ställer samma fråga som tidigare, är det ngn som vet var strypningen sitter och hur man går till väga för att ta bort den? Mvh Mulle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mulle75 0 Postad 15 Augusti , 2008 jag har ytterligare en fundering! Om man skulle ta bort strypningen och få 9,8hk, måste man då byta propeller eller borde det vara samma på en 8 & en 9,8? Mvh Christian Senast ändrad av mulle75 | 15 augusti 2008 | 20:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
permagnuso 0 Postad 10 Augusti , 2020 Tjena, Jag har också en tohatsu 8hk som är ca 15 år gammal. Fick du löst strypningen? Jag är också sugen på att få några extra hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser