Gå till innehåll
söndag 15 december 2024
gragru

Sätta in en nyare mercruisermotor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

För fyra år sedan frös min Mercruisermotor 5.0, och ekonomin tillät då inte ett motorbyte.

Motorn jag nu äntligen köpt är anpassad för Bravo-drev, men jag har Alpha-drev

 

1. Hur svårt är det att själv montera in den (om man har tillgång till kran)

2. Vilka anpassningar måste göras mellan nya motorn och mitt gamla alpha-drev? (det sitter ju en vattenpump i nya motorn, men alphadrevet har också en vattenpump)

3. Finns det orsak att fundera på drevets och motorns utväxling?

 

Alla svar mottages tacksamt.

Redigerad av gragru

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekomenderar att ett varv gör det. Respekt för alla specialverktyg för inlinjering, bäljmontage, växelvajer m.m. Förmodligen behövs ett o annat bytas, och då kan varvet ha det i "Bra att ha" lådan.
En pump ska vara så nära vattekällan som möjligt. Så jag skulle tro att du ska to bort impellern i motorn, men det är bara min "Grabbgissning"

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-31 vid 13:32 skrev gragru:

För fyra år sedan frös min Mercruisermotor 5.0, och ekonomin tillät då inte ett motorbyte.

Motorn jag nu äntligen köpt är anpassad för Bravo-drev, men jag har Alpha-drev

 

1. Hur svårt är det att själv montera in den (om man har tillgång till kran)

2. Vilka anpassningar måste göras mellan nya motorn och mitt gamla alpha-drev? (det sitter ju en vattenpump i nya motorn, men alphadrevet har också en vattenpump)

3. Finns det orsak att fundera på drevets och motorns utväxling?

 

Alla svar mottages tacksamt.

1.) Som @Jonas113 påtalat behöver du tillgång en del specialverktyg samt givetvis kunskap för att installationen skall bli bra. Så jag rekommenderar också att du lämnar det till ett varv som jobbar med mercuiser. Däremot kan du hålla nere kostnaderna genom att förbereda utrymmet, tex. rengöring, se till att el och bränslematning är i gott skick, motorrumsisolering etc. Likaså att gas& växelwire och eldragningen till förarplatsen är i gott skick / anpassade för nya motorn. Med allt detta gjort borde en firma som vet vad de gör klara av att lyfta i den nya på en förmiddag.

 

2.) Du måste byta engine coupler (medbringare på svenska?) till alpha versionen. Sedan får du ordna en skorvgenomföring där pumpen kan suga kylvatten. Utgående vatten från  Alphadrevet pluggas sedan vid installation. Detta rekommenderas iallafall på de större mercruiser v8 eftersom alphadrevets pump inte är tillräcklig. På de mindre v6:orna går det fint att använda alpahdrevets pump. Eftersom du måste skaffa en engine coupler som passar för alpha drev och göra lite andra justeringar för kylningen kanske du skall överväga att köpa ett beg./renoverat bravodrev istället? Dä får du ett tåligare och bättre drev- alphadrevet borde du kunna sälja isåfall.

 

3.) Det finns tabeller för detta, på bravo drev är det normalt rek. att köra med 2.20 för smallblock v8:or och 1.8.1 för big block. Vad har du för utväxling på ditt alphadrev?

 

Ps. Ifall nya motorn är kraftigare än den gamla kan du behöva byta propellern.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar. 
Hade gärna köpt ett bravo-drev, men min plånbok tillåter tyvärr inte det. 

 

Ett par funderingar som uppstått, om man gör en skrovgenomföring för kylvattnet, ska det vara ett hål in, och ett hål för utgående vatten? Någon som vet var hålen bör sitta?

 

Om man inte använder alpha-drevets vattenkylnings-system, finns det risk att alpha-drevet får för lite kylning? 

Många frågor, och jag hade verkligen önskat att man kunde lite mer. Har hittat en mekaniker som kan hjälpa oss med nästan allt, men just vattenkylningsfrågan, och att göra en genomföring var han inet sugen på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev gragru:

Stort tack för alla svar. 
Hade gärna köpt ett bravo-drev, men min plånbok tillåter tyvärr inte det. 

 

Ett par funderingar som uppstått, om man gör en skrovgenomföring för kylvattnet, ska det vara ett hål in, och ett hål för utgående vatten? Någon som vet var hålen bör sitta?

 

Om man inte använder alpha-drevets vattenkylnings-system, finns det risk att alpha-drevet får för lite kylning? 

Många frågor, och jag hade verkligen önskat att man kunde lite mer. Har hittat en mekaniker som kan hjälpa oss med nästan allt, men just vattenkylningsfrågan, och att göra en genomföring var han inet sugen på. 

Hej igen,

 

utgående vatten går ju ut med avgaserna via drevet- du behöver alltså inget extra utkast för det.

 

För ingående kylvatten sättet du en skrovgenomföring i motorrummet, mellan motor och genomföringen skulle jag också sätta ett sjövattenfilter (över vattenlinjen).

 

Typ av genomföring samt placering får du kolla upp med någon som kan det bättre. (Men jag tror man brukar undvika att sätta det i mitten eftersom det då kan störa flödet till propellern.)


när det gäller kylning av drevet så pluggas ingående vatten vid skölden, så drevets impeller snurrar fort.f så drevet har kylning.

 

Sammanfattningsvis behöver du en del hårdvara för att komma i mål, eventuellt lite professionell hjälp med installationen också. Så om du summerar kostnaderna och jämför vad ett beg. bravo drev går på (40’-50’)? Minus vad du får gör ditt alpha (10’-15?) så kanske det inte är så stor skillnad i slutändan..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

när det gäller kylning av drevet så pluggas ingående vatten vid skölden, så drevets impeller snurrar fort.f så drevet har kylning.

Hur får impellern färskvatten då? ? 

 

En impeller utan vatten blir inte gammal. Då är de vält bättre att montera bort den? 

 

Kan inte dessa motorer, men nog vekar det konstigt. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Hybro:

Hur får impellern färskvatten då? ? 

 

En impeller utan vatten blir inte gammal. Då är de vält bättre att montera bort den? 

 

Kan inte dessa motorer, men nog vekar det konstigt. 

Man tar bort slangen mellan drevet och skölden på utsidan. Då kommer drevets pump fortsätta pumpa vatten genom drevet.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är motorn bytt, och provturerna har gått utmärkt. Eftersom den nya motorn bara var marginellet starkare än den gamla, så valde vi till slut att använda alpha-drevets pump. 

Men en sak som inte fungerar så bra är växlingen fram-neutral-back.

Om jag kör framåt, och lägger i neutral så är drevet fortfarande i framåt-växel.

Samma sak om jag backar, och lägger in neutral, så är jag fortfarande lite i back.

Om jag ska lägga till, och försöker växla mellan fram och back lite mer frekvent är dessutom växeln väldigt trög att växla. Resultatet är att jag dundrar in i bryggan...eller åker ut från Y-bommen.

 

Teorin är att växelwiren är uttäjd och bör bytas. Men sen har jag också sett ett resonemang om en switch, som ska koppla bort tändningen för några cylindrar när växeln läggs ur, dvs från växelläge till neutralläge. Motorn hostar till och växeln hoppar snabbt ur. (från drev.se)

 

Detta ska skilja sig mellan äldre Mercruiser och MPI. 

Någon som vet något om detta? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...