Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
patrikflink

Storlek shunt?

Rekommendera Poster

Tänkte hjälpa en vän att montera nya solceller, regulator, tempmätare samt batterbanksmätare (allt med Victrons prylar).

 

Problemet att båtens batteribank sitter ihop (start, bog, häck och förbrukarbatteri) via skiljerelän.

Ganska stor bank med bara AGM på 150ah/st, totalt 750ah och höga uttag för häckpropeller och bog (10hk/st).

 

Kör han med med både bog och häcken så strömmar det ganska mycket amp, såg att det gick att beställa 500A, 1000A och 2000A shunt.

Läste att den pallar med att mäta 9999A men blir en flaskhals i systemet.

 

Vill inte bygga om elen, utan bara byta ut dom 2 solcellerna på 80watt/st (blir 2st nya 200wattare) och regulator med BT samt shunt med BT.

 

Alla batterier är alltså parallellkopplade med 3st skiljerelä till start, bog och häckbatteri, därför kommer shunt att mäta allt vid användning.

Så vad tror ni, pallar en 2000A shunt detta?

 

Observera att detta är från fabrik, inget är rört sedan 8 år, gäller en Saga 365 med singel D6 och rak axel. Har fungerat i alla år, men dom var mycket imponerad av Victrons övervakning och vill ha det samma som mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl vad du vill mäta. Är du verkligen intresserad av batteristatus för den samlade banken eller bara för förbrukarbatterierna? Om det bara gäller förbrukningsbatterierna så flyttar du minusanslutningen från förbrukningsbatterierna till den nya shunten och drar en ny kabel från den till minus.

 

Det är ju bara en fråga om att koppla isär batterierna så att du mäter laddningen i det eller dom du är intresserad av. Borde inte vara så svårt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ABC:

Frågan är väl vad du vill mäta. Är du verkligen intresserad av batteristatus för den samlade banken eller bara för förbrukarbatterierna? Om det bara gäller förbrukningsbatterierna så flyttar du minusanslutningen från förbrukningsbatterierna till den nya shunten och drar en ny kabel från den till minus.

 

Det är ju bara en fråga om att koppla isär batterierna så att du mäter laddningen i det eller dom du är intresserad av. Borde inte vara så svårt?

Sant!

 

Men räknade lite:

10hk=7457watt

7457watt=621A

 

Vid drift av bägge samtidigt, 1242A. Sen kommer väl ett ankarspel in i bilden men säg 2000watt (vet inte riktigt än vad den är på), 2000watt=166A.

 

Då borde en 2000A shunt klara detta tycker jag iallafall. 

 

Ja @ABC, han vill mäta allt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Men räknade lite:

10hk=7457watt

7457watt=621A

Måste gå åt en del koppar till de propellrarna. Vad är det för kablar dragna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kane:

Måste gå åt en del koppar till de propellrarna. Vad är det för kablar dragna?

Kollade inte så noga, men batterierna är placerad väldigt nära. Sen går det skiljerelä till dom. Men det bör väl vara minst 90.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, 2000A bör definitivt räcka. Allt är heller inte svart eller vitt och det som specas för shuntarna är kontinuerlig belastning. Tror därför även en 1000A kan räcka. Men enda nackdelen med en större är att noggrannheten vid låg ström blir lite sämre.

 

1 timme sedan skrev patrikflink:

....men batterierna är placerad väldigt nära. Sen går det skiljerelä till dom.

Alla batterierna kan ju inte både vara nära akter- och bogpropeller och även samtidigt vara nära varandra 😉

Bäst/enklast för ombyggnaden är ju om batterierna sitter nära varandra, med längre kablar ut till förbrukarna. Detta eftersom du/han vill ha "allt" via shunten, och då måste batteriminus från alla  inblandade batterier ovillkorligen gå via shunten innan den går till förbrukaren (t ex bogpropellern). Visserligen är det lite energi (om än hög ström) som går åt när bog/akter körs (jmfr startmotorn) och påverkan på % kapacitet blir inte så stor. Men man missar då möjligheten att se strömmen till dessa på instrumentet.

 

Rita en skiss hur batterierna sitter och inte minst hur batteriminusarna skall dras för att passera shunten innan de fördelas till minus på förbrukarna. Ta sedan en allmän fundering över vad som är draget vart för att förstå vad en omkoppling innebär rent praktiskt.

Och även om han vill se "allt" så hade jag lagt åtminstone motorbatteriminus utanför (eller i så fall via en separat shunt/mätare)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev IngemarE:

Alla batterierna kan ju inte både vara nära akter- och bogpropeller och även samtidigt vara nära varandra 😉

Ha ha.

 

Nä, du har såklart rätt. Häckbatteri placerat i aktern, bogbatteri i fören och bodelsbatteribanken i mitten av båten. Ska kolla lite närmare i helgen och krypa runt och inspektera avstånd och grovlek på kablar. 

 

Jag själv kör med grova kablar och har kopplat in shunten så allt mäts (ankarspelbatteri, bogpropellerbatteri, bodelsbatteri och startbatteri). Fungerar och tycker det är bra att man ser all förbrukning, men jag har inte lika kraftig bog som han, där av min fråga ang. shunten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev patrikflink:

Jag själv kör med grova kablar och har kopplat in shunten så allt mäts (ankarspelbatteri, bogpropellerbatteri, bodelsbatteri och startbatteri). Fungerar och tycker det är bra att man ser all förbrukning, men jag har inte lika kraftig bog som han, där av min fråga ang. shunten.

Har faktiskt detsamma på min och håller med. 90mm² till bog och 50mm² till akter från batteribanken i maskinrummet, men inte heller så starka motorer ("bara" 2x 4hk) som den du beskriver.

 

Dessutom har jag kostat på mig separat shunt med mätning även på motorbatteribanken. Kör "bara" med 500A-shuntar, och den korta tid de ev. blir en aning överbelastade vid start och körning av båda sidomaskinerna på fullfart är inga problem. Att samtidigt dessutom köra med ankarspel och andra tunga förbrukare är inte rimligt - så många fingrar/händer har jag inte.

Möjligen om samtidigt kaffe bryggs eller mikron går via 230V-invertern så går ju 50-100A extra den vägen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Kollade inte så noga, men batterierna är placerad väldigt nära. Sen går det skiljerelä till dom. Men det bör väl vara minst 90.

Övertyga din vän att bara mäta tillståndet på förbrukningsbanken så klarar ni er med en mindre shunt och slipper dra om minuskablage till och från de övriga batterierna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Övertyga din vän att bara mäta tillståndet på förbrukningsbanken så klarar ni er med en mindre shunt och slipper dra om minuskablage till och från de övriga batterierna.

Vi får se efter helgen då man är på plats och även har schema på all el. Känner jag honom rätt så vill han ändå ha 2000A shunten och mäta allt. Ska även belasta alla batterier då dom är 8 år och kanske behöver bytas ut. Blir lite mek, men vad gör man inte för en vän.

Men tack ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är kanske:

Är det viktigt att mäta när absolut allt går för fullt? 

Eller handlar det om status på

batterierna och hur laddströmmarna är. 

 

Jo då... Har kollat en gång hur mycket startmotorn förbrukar. 

Och ibland ser jag att värmaren tar ca 10  vid uppstart. 

Resten är onödigt vetande för mig. 

 

T e x hur mycket

septikpumpen belastar batterierna o s v. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Hybro:

Frågan är kanske:

Är det viktigt att mäta när absolut allt går för fullt? 

Eller handlar det om status på

batterierna och hur laddströmmarna är. 

 

Jo då... Har kollat en gång hur mycket startmotorn förbrukar. 

Och ibland ser jag att värmaren tar ca 10  vid uppstart. 

Resten är onödigt vetande för mig. 

 

T e x hur mycket

septikpumpen belastar batterierna o s v. 

Kanske onödigt vetande för många, men jag personligen gillar att ha koll på all förbrukning. Inte svårt att koppla in allt eller bara några förbrukare. Smaken är som baken...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Vi får se efter helgen då man är på plats och även har schema på all el. Känner jag honom rätt så vill han ändå ha 2000A shunten och mäta allt. Ska även belasta alla batterier då dom är 8 år och kanske behöver bytas ut. Blir lite mek, men vad gör man inte för en vän.

Men tack ändå.

Visst, att mäta är att veta. Men om man har 4 separata banker (häck, bog, start och förbrukare) så ser inte jag nyttan av en gemensam shunt för dessa. Vilka slutsatser skall kunna dras?

Kan ju bara vara förbrukningsbanken som är intressant att övervaka.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Visst, att mäta är att veta. Men om man har 4 separata banker (häck, bog, start och förbrukare) så ser inte jag nyttan av en gemensam shunt för dessa. Vilka slutsatser skall kunna dras?

Kan ju bara vara förbrukningsbanken som är intressant att övervaka.

Alla kan inte tycka likadant, jag tycker inte man ska tex blanda cola med en fin whiskey.

 

Jag ser inga problem med att kunna se alla förbrukare när dom används, oavsett om dessa går till toaletten eller ett ankarspel från det batteriet eller det batteriet. Bara intressant med övervakning av allt som drar.

 

Lämna detta nu, tråden kan låsas då svaret på frågan var OM det gick använda en shunt gemensamt till alla bankerna och förbrukarna med min kompis setup.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som flera redan har sagt (=skrivit). Varför skall du mäta på andra batterier än förbrukarbatteriet?

Du kör ju ändå bara bog- och häckpropeller (och ankarspelet, om sådant finns) när motorn går och generatorn laddar... eller?

 

Det är bra mycket värdefullare att veta förbrukarbatteriets status, såsom du tänker får du ju mätvärden på summan av samtliga batterier tillsammans, det blir som om kocken häller ned en massa olika kryddor i soppan och du vill veta hur många kryddmått peppar som soppan är kryddad med.... om nu den liknelsen var bra eller inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta Patrik, men vi skrev tydligen inläggen ungefär samtidigt..

Tänk om OM inte hade funnits.... (men det gör Ohm  😆)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med att mäta alla bankerna är ju att laddstatus på batterierna inte går att hålla reda på.

Då man inte vet vilken bank vare sig förbrukning eller laddning hamnat i så kommer laddstatus inte visa rätt.

Det känns som att det är den viktigaste uppgiften för en shunt att hålla reda på, åtminstånde för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en BM1 till alla mina tre parallellkopplade batterier ( liten motor som i nödfall går att veva igång). Behöver således ingen specifikt startbatteri. 

 

Och visst visar instrumentet rätt, alltså med en stapel, hur laddstatusen är. 

Hur mycket batterierna tillsammans laddas med, och hur stor förbrukningen är i Ampere. 

 

Har en volt meter bredvid platsen där jag sover. Tycker den ger den information jag behöver. 

 

Skulle jag montera t ex ankarspel, så är jag inte intresserad av att veta hur stor ström den förbrukar momentant, för att sedan räkna ut i Ah. Det lär ju inte bli många. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju förstå TS fråga på olika sätt. 

 

Men det avgörande är väl att välja en som tål maximal belastning på en o samma gång utan att gå sönder. 

 

Ankarspel och bogpropeller samtidigt med startmotorer, är väl största förbrukarna, kan jag tänka mig. Men i praktiken, körs de någon gång samtidigt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Hybro:

Jag har en BM1 till alla mina tre parallellkopplade batterier ( liten motor som i nödfall går att veva igång). Behöver således ingen specifikt startbatteri. 

 

Och visst visar instrumentet rätt, alltså med en stapel, hur laddstatusen är. 

Hur mycket batterierna tillsammans laddas med, och hur stor förbrukningen är i Ampere. 

 

Har en volt meter bredvid platsen där jag sover. Tycker den ger den information jag behöver. 

 

Skulle jag montera t ex ankarspel, så är jag inte intresserad av att veta hur stor ström den förbrukar momentant, för att sedan räkna ut i Ah. Det lär ju inte bli många. 

 

 

Men om du läser (och inte minst förstår) TS inlägg och vad som skrivs så är batterierna uppdelade i flera banker, så jämförelsen med din båt (med allt parallellkopplat) är liksom inte relevant.

 

Hursomhelst har nog TS fått den input som behövs. Tror också det blir klarare för dem vad som är rimligt att ha med på "mätinkopplingen" och inte när TS och bekanten gjort en övergripande skiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...