Samyang1987 0 Postad 30 Maj , 2022 Hej gott folk! Någon som kan tipsa om vilken typ av propeller i stål man skall ha till min Honda BF60 Micore Xw48 -2021. Sitter idag en original alu 11x15 HQ men önskar sätta på en stålpropeller. Finns ju en hel uppsjö med olika storlekar. Är ute efter styrka/acceleration då vi oftast åker många i båten. Tacksam för hjälp i denna djungel :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 30 Maj , 2022 Kontakta t.ex. Propellertrim på Långholmen i Sthlm för bra tips. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 30 Maj , 2022 Vad har du för maxvarv med nuvarande propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samyang1987 0 Postad 30 Maj , 2022 15 minuter sedan skrev Themariner: Vad har du för maxvarv med nuvarande propeller? Ca 5500 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 31 Maj , 2022 Ok, det är lite lågt och skumt. Jag har samma båt med en 50hk honda och tidigare samma propeller och tror den varvade 5600 på topp. Antar din med 10hk mer borde varva mer, vad har du för toppfart? Hur som var min oxå trött och jag bytte till en 4 bladig 10.1x14 och nu är den pigg och kommer lätt upp i planing även med full last (5pers). Nu varvar den 6000 på topp och jag har tappat nån knop men man vill ju inte köra mycket mer än kanske 22-24 knop så det funkar bra som jag ser det. Jag tänker den blir rätt ok om du går ned en tum med samma typ av propeller och då mycket billigare än en ss prop. Jag tror maskin är lite liten för att svara väl på en ss prop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samyang1987 0 Postad 31 Maj , 2022 22 minuter sedan skrev Themariner: Ok, det är lite lågt och skumt. Jag har samma båt med en 50hk honda och tidigare samma propeller och tror den varvade 5600 på topp. Antar din med 10hk mer borde varva mer, vad har du för toppfart? Hur som var min oxå trött och jag bytte till en 4 bladig 10.1x14 och nu är den pigg och kommer lätt upp i planing även med full last (5pers). Nu varvar den 6000 på topp och jag har tappat nån knop men man vill ju inte köra mycket mer än kanske 22-24 knop så det funkar bra som jag ser det. Jag tänker den blir rätt ok om du går ned en tum med samma typ av propeller och då mycket billigare än en ss prop. Jag tror maskin är lite liten för att svara väl på en ss prop. Hej. Tycker också att det är lite lågt. Borde iaf varva omkring 5800-6000. Jag är helt nollad när det kommer till propeller. Jag har fått tips på 10x14 3 bladig eller 11x14 och jag kan inte riktigt bestämma mig vilken jag ska välja för bäst prestanda. Min toppar mellan 30-32 knop. Du märkte alltså stor skillnad när du gick ner en storlek? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 31 Maj , 2022 -Ja, det var stor skillnad men 4 bladig ger bättre acceleration än en 3 bladig. Om du fortsätter med 3 bladig aluminium prop hade jag valt 11x14 och då borde toppfart vara densamma och toppvarv bli 5900 allt annat lika. Om du väljer 4 bladig så är 10x14 mer rätt, samma toppvarv men lite lägre toppfart. Jag hade som sagt för egen del inte kunnat motivera en ss prop till denna motor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser