Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
KJEkberg

Montering AQ100 B drev - vad fetta in?

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har skaffat ett nytt (nytt för mig dvs.) AQ100B-drev till min Ockelbo T17i. Jag föreställer mig att drivknuten och kanske även drivaxeln som går in i motorn bör fettas in innan drevet monteras. Detta framgår rimligen av verkstadshandboken till 100-dreven men den verkar vara väldigt svår att få tag på. Hur brukar ni göra när ni monterar drevet? Vad fettas in och med vilken typ av fett? 

 

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det finns ingen verkstadshandbok till 100B. Det finns ett tilläggtill 100A-boken. Upphängningstapparna är bra om du fettar in innan montering. Jag använder Volvo Pentas fett för foldingpropellrar, det.nr 828250. Det är ett bra fett.

100-dreven är mycket enkla att montera. Du pallar upp drevet så att ställpinnen kommer i rätt läge och sen lägger i backväxeln så hänger drevet kvar och kan du lätt föra in knuten i axeln i bälgen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Ingemar! 
 

Behöver knuten alltså ingen smörjning? Jag tänkte att det kanske behövdes eftersom den inte får smörjning på något annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart att du ska fetta in splinesen men det hade du ju redan själv föreslagit så det behövde inte skrivas igen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knuten har ju (väl?) inkapslade nållager, men ett fuktskydd på den med något bra fett är ju inte alls fel. Alla rörliga delar och då bultarna till upphängningen och dess bussningar är ju bra att fetta in. Om dessa låses med saxpinnar så byter du dem mot nya.

Jag brukar använda propelleraxelfett och/eller marinfett, ingen aning vad som skiljer dem åt annat än priset. Jag minns inte hur 100-dreven ser ut, men på mitt 290 lägger jag gänglåsningsvätska på diverse skruvar, till styrhjälmen, oljestickan och urtappningspluggen, även på skroven som låser noskonen på propelleraxeln.

 

Det är inte alls fel att kolla att reglagekabeln fungerar som den skall, man kan väl säga att sådana ingår i förbrukningsmaterialet. Jag fick ta upp båten igen i våras eftersom bland annat reglagekabeln kärvade och hakade upp sig.  Den är ju direkt svår att byta när båten är sjösatt, iallafall på våren när det är kallt i vattnet... 

Om du byter reglagekabeln, så är det lika bra att  byta den till "gasen" också, men den kan ju bytas då båten ligger i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...