KJEkberg 1 Postad 29 Maj , 2022 Hej, Jag har skaffat ett nytt (nytt för mig dvs.) AQ100B-drev till min Ockelbo T17i. Jag föreställer mig att drivknuten och kanske även drivaxeln som går in i motorn bör fettas in innan drevet monteras. Detta framgår rimligen av verkstadshandboken till 100-dreven men den verkar vara väldigt svår att få tag på. Hur brukar ni göra när ni monterar drevet? Vad fettas in och med vilken typ av fett? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 29 Maj , 2022 Hej. Det finns ingen verkstadshandbok till 100B. Det finns ett tilläggtill 100A-boken. Upphängningstapparna är bra om du fettar in innan montering. Jag använder Volvo Pentas fett för foldingpropellrar, det.nr 828250. Det är ett bra fett. 100-dreven är mycket enkla att montera. Du pallar upp drevet så att ställpinnen kommer i rätt läge och sen lägger i backväxeln så hänger drevet kvar och kan du lätt föra in knuten i axeln i bälgen. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KJEkberg 1 Postad 29 Maj , 2022 Tack Ingemar! Behöver knuten alltså ingen smörjning? Jag tänkte att det kanske behövdes eftersom den inte får smörjning på något annat sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 29 Maj , 2022 Jo, det är klart att du ska fetta in splinesen men det hade du ju redan själv föreslagit så det behövde inte skrivas igen. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 Maj , 2022 Knuten har ju (väl?) inkapslade nållager, men ett fuktskydd på den med något bra fett är ju inte alls fel. Alla rörliga delar och då bultarna till upphängningen och dess bussningar är ju bra att fetta in. Om dessa låses med saxpinnar så byter du dem mot nya. Jag brukar använda propelleraxelfett och/eller marinfett, ingen aning vad som skiljer dem åt annat än priset. Jag minns inte hur 100-dreven ser ut, men på mitt 290 lägger jag gänglåsningsvätska på diverse skruvar, till styrhjälmen, oljestickan och urtappningspluggen, även på skroven som låser noskonen på propelleraxeln. Det är inte alls fel att kolla att reglagekabeln fungerar som den skall, man kan väl säga att sådana ingår i förbrukningsmaterialet. Jag fick ta upp båten igen i våras eftersom bland annat reglagekabeln kärvade och hakade upp sig. Den är ju direkt svår att byta när båten är sjösatt, iallafall på våren när det är kallt i vattnet... Om du byter reglagekabeln, så är det lika bra att byta den till "gasen" också, men den kan ju bytas då båten ligger i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser