FM75 12 Postad 28 Maj , 2022 Precis varit och tittat på en US-båt från början 2000-talet. Fin båt, väl underhållen och har det mesta som skulle täcka våra behov. Men båten är inte CE-märkt. Googlat och kollat lite gamla trådar men blir inte riktigt klok på hur man ska förhålla sig till detta. En tolkning från Transportstyrelsen verkar vara att den knappt får användas överhuvudtaget?? Är det helt hands off och omöjligt att få sålt grejerna den dagen man vill byta eller är det mest frågan om en riskpremie man kan pruta bort? Måste väl finnas rätt många som grötat runt i samma problematik de sista åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 581 Postad 28 Maj , 2022 (redigerade) Om båten redan är inne i Sverige så riskerar du i alla fall inte att den fastnar i Tullen, det är ju bra. Nackdelen är att den som sätter den på marknaden är den som anses vara importör eller tillverkare och ansvarig för att produkten är CE-märkt och ansvarig för att alla säkerhetskrav i EU-direktivet är uppfyllda. Så om du köper den så kan du ställa säljaren till svars. Om du säljer den kan köparen göra det mot dig. Du kan alltså riskera att hamna i rättstvist för att ha satt en ej CE-märkt produkt på marknaden och enligt EU-direktivet är det du som är ansvarig gör att produkten uppfyller direktivet. Om du köper den och det händer något riskerar du att försäkringsbolaget nekar dig ersättning. Om båten ska vara CE-märkt och om den är CE-märkt (med tillhörande "Försäkran om överensstämmelse") är nog det första försäkringsbolaget kommer kolla på. Du riskerar att kundunderlaget är betydligt mindre den dag du vill sälja den. Och du kan inte sälja den via någon mäklare/förmedlare, för de vill inte stå med tillverkar/importör ansvaret som de kommer göra om den inte är CE-märkt (förutsatt att den ska vara CE-märkt). Redigerad 28 Maj , 2022 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 28 Maj , 2022 Ska vi dra det i långbänk så är nog få båtar som är begagnade längre CE godkända. Om man tänker på ändringar och monterad extra utrustning m.m. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 28 Maj , 2022 (redigerade) 6 timmar sedan skrev Boanjohan: Så om du köper den så kan du ställa säljaren till svars. Om du säljer den kan köparen göra det mot dig. Det är väl bara importören man kan ställa till svars, inte efterföljande ägare ? Om ägare nr 4 vill ställa någon till svars så får han leta upp importören (ägare nr 1) inte ägare nr 3, så fick jag det förklarat för mig ett antal år sedan, men det kan ju vara fel, bara undrar ? Redigerad 28 Maj , 2022 av touchwood Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 581 Postad 29 Maj , 2022 Just den biten är nog lite oklar. Ägare 4 kommer garanterat gå på ägare 3 som då måste bevisa att denne inte är ansvarig, d.v.s. ägare 3 måste gå på ägare 2 osv. Rent juridiskt är det nog så som du säger, att den som först sätter den på marknaden inom EU som är importör/tillverkare, men om produkten inte är CE-märkt så måste man nysta uppifrån och ner i ägarkedjan, dvs ägare 3 kan inte bara vägra ansvar. Känner dock inte till att det funnits några sådana case. Och som wildside säger så är nog väldigt många CE märkta båtar på något sätt modifierade på områden som regleras av CE-märkningen så att den inte längre är korrekt. Men man tar nog en större risk när man köper en icke CE-märkt båt (som ska vara CE märkt) än att köpa en begagnad CE-märkt båt som någon snickrat lite på. Stora risken är annars att man fastnar i tullen om man själv importerar eftersom tillsynsmyndigheten kan ha lagt sådan bevakning att alla stannar i tullen till kontroll av myndigheten är gjord. Framför allt vattenskotrar har varit många sådana fall. Andra stora risken är försäkring den dag det händer något och du vill få ersättning. Innan dess tar de glatt emot din premie utan att ifrågasätta något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 597 Postad 29 Maj , 2022 (redigerade) 15 timmar sedan skrev Wildeside: Ska vi dra det i långbänk så är nog få båtar som är begagnade längre CE godkända. Om man tänker på ändringar och monterad extra utrustning m.m 3 timmar sedan skrev Boanjohan: Och som wildside säger så är nog väldigt många CE märkta båtar på något sätt modifierade på områden som regleras av CE-märkningen så att den inte längre är korrekt. Men man tar nog en större risk när man köper en icke CE-märkt båt (som ska vara CE märkt) än att köpa en begagnad CE-märkt båt som någon snickrat lite på CE reglerar inte bara att rätt slang sitter till bränsletanken, eller att monterad extrautrustning blivit rätt (i ganska liten utsträckning, faktiskt) o.s.v. utan framförallt mer grundläggande designegenskaper såsom stabilitet, självlänskapacitet vid överbrytande vågor o.s.v. Alltså även väldigt mycket strukturella saker. Och detta är knappast sådant som efterföljande ägare ändrar på, eftersom det är mer av båtens grundläggande egenskaper. Så bara för att båten inte längre är i exakt samma utförande nu som när den eventuellt skulle CE-godkänts (kanske bara 90% lika istället för 100%) så kan man inte hävda att det gör CE irrelevant. Men det är mycket vanligt argument, inte sällan av någon anledning kopplat till ett egenintresse i en icke CE-godkänd båt 😛. Redigerad 29 Maj , 2022 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FM75 12 Postad 29 Maj , 2022 Ja det blir att höra med försäkringsbolag i veckan hur det ligger till. Får inte finnas några oklarheter runt den biten om olyckan är framme. Det här med att utkräva ansvar av tidigare ägare. Har det hänt någon gång och vilken typ av ärende skulle det kunna handla om? Läste på nån hemsida att CE-märkning kunde göras för 25-30 ksek. Innebär det att båten måste återställas till någon form av originalskick? Bort med alla eftermonterade elinstallationer och varenda slang o rör märkta med korrekta serienummer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 581 Postad 29 Maj , 2022 Nä den är inte nödvändigt irrelevant på så sätt att båten plötsligt inte i övervägande del uppfyller direktivets väsentliga krav. Men tillverkaren intygar genom sin "Försäkran om överensstämmelse" att båten helt och hållet uppfyller de väsentliga säkerhetskraven i EUs fritidsbåtsdirektiv så som den är vid leverans från tillverkaren. Om ägaren ändrar på förutsättningarna för CE-märkningen så kan ju inte tillverkaren stå kvar med ansvaret, i alla fall inte för det som ändrats. Så för att vara helt korrekt upphör (i alla fall som minimum i relevanta delar) faktisk CE-märkningens giltighet (tillverkarens försäkran om överensstämmelse) om man t.ex. borrar hål i ett vattentätt skott för att dra en elkabel eller en varmluftslang från värmaren etc. Sjunker båten då pga större vattenfyllnad än båten testats för så har tillverkaren inget ansvar för det. Likaså om du byter bränsleslang och något händer pga det. Eller vilken annan ändring som helst som påverkar CE-märkningen. En händig båtägare som installerar lite saker genom åren kan faktiskt ovetandes påverka en hel del som omfattas av CE-märkningen. Så jag håller inte med om att ägarändringar skulle påverka marginellt. Det viktiga är nog att ha kunskap om vilka ändringar som gjorts på båten man är spekulant på och kunna bedöma om och hur de påverkar båtens säkerhet. Hur många genomsnittliga båtköpare har den kunskapen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 597 Postad 29 Maj , 2022 Byter man bränsleslang så skall man ju givetvis byta till en annan lämplig och CE-godkänd slang. Och då påverkas inget. Om man sedan kan anses "händig" om man borrar hål i ett vattentätt skott för att dra lite grejor eller använder en Gardenaslang för bensinpåfyllningen (ok, nu tog jag kanske i) är väl tveksamt om man kan tycka. Ja, ägaren själv kanske tycker det. CE är annars faktiskt väldigt mycket sunt förnuft, och jag skulle nog påstå att den genomsnittliga båtägaren har ganska mycket/tillräcklig kunskap (eller skaffar den) om vad som passar var och vad man inte skall göra. Samt gillar sin båt och läser på om vad olika saker är till för (vattentäta skott t ex). Men kan hålla med om att det också finns de som avviker rejält från det kunskapliga genomsnittet och gör ingrepp och tar genvägar i sin båt som man aldrig kunnat drömma om. Fast det är också dessa som märks och vars båtar det ställs frågor om när de kommer ut. Dvs de märks mer än de borde utifrån hur många de är rent statistiskt - tror jag. Hursomhelst så finns hela skalan av "händiga båtägare". Och visst skall man vara uppmärksam när man köper båt, alldeles oavsett om det står CE eller något annat. Men ju mindre kunskap som funnits vid ägarändringarna, desto mer uppenbara brukar modifieringarna vara när man tittar i båten. Ja,ja - nu är vi ganska långt från TS fråga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 581 Postad 29 Maj , 2022 (redigerade) 49 minuter sedan skrev FM75: Det här med att utkräva ansvar av tidigare ägare. Har det hänt någon gång och vilken typ av ärende skulle det kunna handla om? Läste på nån hemsida att CE-märkning kunde göras för 25-30 ksek. Innebär det att båten måste återställas till någon form av originalskick? Bort med alla eftermonterade elinstallationer och varenda slang o rör märkta med korrekta serienummer? Jag känner själv inte till något fall där det blivit rättsärende/tvist av ej CE-märkt båt, förutom sådana där båten stoppats i tullen. CE-märkning av egenimport är möjligt. Kan såklart bli nödvändigt med viss ombyggnation och/eller ta bort vissa saker. Men man gör då en kontroll så som båten faktiskt ser ut. Så eftermonterad elinstallation kommer ingå och om den är okej så kan den sitta kvar. Så inte nödvändigt att båten är i originalskick, faktiskt är det orelevant om den är det eftersom även båten i originalskick kanske inte uppfyller CE-kraven. För CE-märkning genom en efterkontroll är det du (ägare) som låter göra kontrollen som är ansvarig och som ska CE-märka båten och skriva en försäkran om överensstämmelse. Det anmälda organ du måste anlita för att göra efterkontrollen (bedömningen av att EU-direktivets väsentliga krav uppfylls) har inget ansvar, det är du som har! Se bilaga 12 i svenska föreskriften som införlivar EUs fritidsbåtsdirektiv: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2016_5.pdf#page57 Redigerad 29 Maj , 2022 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 29 Maj , 2022 34 minuter sedan skrev FM75: Läste på nån hemsida att CE-märkning kunde göras för 25-30 ksek. Innebär det att båten måste återställas till någon form av originalskick? Bort med alla eftermonterade elinstallationer och varenda slang o rör märkta med korrekta serienummer? Hade en Sea Ray en USA båt och vad jag fick fram för att CE Märka den var att jag var tvungen att installera en manuell länspump trots att jag hade två elektriska och så var det en sak till som jag inte kommer ihåg nu men det var inga större grejor. Det är hårda krav av myndigheterna i USA så är dom godkända där så är det rätt bra standard på grejorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 359 Postad 29 Maj , 2022 CE-regeln har förstört enormt. Grundprincipen blir att aldrig köpa en båt som är byggd efter 1997, och aldrig nån CE-märkt som är äldre än så. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 29 Maj , 2022 Var det inte ett fall här på forumet för några år sedan med en privatimporterad båt utan CE-märkning som brunnit och där försäkringsbolaget vägrade ersätta skadan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 29 Maj , 2022 (redigerade) Det var vad jag var orolig för och kollade upp detta specifikt och hittade varje fall två bolag som inte krävde CE-Märkning. Redigerad 29 Maj , 2022 av touchwood Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser