Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
jopemarin

Hydrualstyrning

Rekommendera Poster

Nån som har erfarenhet att montera hydrualstyrning själv? Jag har en Mercury 115hk på en finnmaster 6100 ROC. Klarar man det själv, om man är normalhändig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det som kan bli besvärligt för dig är om din motorbrunn inte är så bred. Du kan då behöva lossa motorn om du skall montera en hydralstyrning av typen bullhorn som är den vanligaste typen. Ibland kan det räcka att bara släppa på muttrarna, mer på ena sidan, så att du kan vinkla ut motorn så du får ditt stången som skall in i tiltröret. Sen är det bara att dra fast motorn igen. Har motorn monterats korrekt från första början med mutrrarna utåt så bör inte bultarnas tätning i akterepegeln påverkats av detta. Det finns dock Teleflex BayStar Compact som inte är speciellt brett och inte kräver såvärst bred motorbrunn. Besök deras hemsida och se om du hittar mått. Det finns även hydralstyrning som man monterar direkt på motorn, t ex Ultraflex Drake. Duells säljer den liksom Yamaha. Även om jag inte monterat hydralstyrning själv på min båt så kan man ändå föreställa sig att det inte är så svårt om man planerar montaget noga (t ex kollar alla relevanta mått och läser instruktionerna för montage och luftning innan man skrider till verket). Jag anser mig ungefär normalhändig och skulle utan tvekan ta mig an montering av hydralstyrning på min egen båt om jag behövde det. Nu har jag en nästan ny båt som redan har en hyfsad styrning, Teleflex NFB 4.2 kabelstyrning, så det lär inte bli aktuellt på min nuvarande båt. Får man bara dit bullhornet på motorn så är ju resten inga jättesvåra saker att få till - hydralslang skall dras (på korrekt sätt med korrekta böjar vid montorn) och rattpumpen monteras samt påfyllning av olja luftning. Tveksamt om jag skulle ha båten kvar i vattnet om jag skulle montera hydralstyrning, även om det borde gå att ha den kvar där. Bäst är att ha båten på trailer och jobba i lugn och ro där man har tillgång till ström och verktyg såsom i eller i anslutning till ett garage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag håller med tidigare inlägg. Det är inga problem att själv montera in en hydralstyrning ifall man är normalhändig och läskunnig ifall man inte gjort liknande byten tidigare. Båten skall givetvis vara på land under bytet. Montera upp prylarna i lugna och ro. Ta därefter en riktig funderare över slangdragningen. Titta speciellt noga hur slangarna skall gå igenom motorbrunnen, med tanke på motorns ändlägen och tiltning (här om någonstans kan det tjorva till sig)./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på den här länken för en beskrivning på montering [LINK]www.flotecmarin.se/articles.php?tPath=1&osCsid=6d7cd5200c85322ef10b3e981249dfce[/LINK] Jag monterade min hydraulstyrning när båten låg i vattnet. Inte alls svårt men det är bra om man är två. Speciellt när man skall lufta systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra jobbat Floppa! Jag vägrar av princip att befatta mig mig sådana arbeten när båten ligger i sjön. (Det är för djälvigt att behöva bada ifall/när något går åt pipsvängen).mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar kanske om planering. Är man förutseende fixar man ju självklart allt innan man lägger i båten. Men om man som i mitt fall upptäcker att styrningen är hopplös först efter att båten är ilagd så får man bita i det sura äpplet. Men jag tyckte inte det var så farligt att fixa detta i vattnet. Bara man inte tappar någon liten mutter i vattnet, då är det kört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon Floppa &. Det är bra att vi är överens om att ofrivilliga bad inte är någon höjdare. Och det var detta jag ville belysa i mitt inlägg. Sedan är det en annan sak att jag inte vill ligga som en mask och balansera är en annan sak. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mercury 4 stroke

Har just satt dit en hydral av bullhorn typ,tycker den fungerar bra.Kolla så att den får plats bara,själv fick jag göra ett litet urtag så att hornen fick plats när man tiltar upp motorn för transport. !-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...