Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Gäst H

Effektivaste färdsätt? Båt, bil eller flyg (bränsle/km)?

Rekommendera Poster

Gäst H

Svärfar påstår att båt (med motor) är effektivaste färdsättet jämfört med tex bil eller flyg. Sett ur bränsle ynpunkt som bränsle per ton per sträcka. Jag har en annan uppfattning med behöver höra er uppfattning och ev ngt exempel. Tacksam för hjälp!! /H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag antar att han pratar om stora båtar som kan frakta flera tusen ton, då blir det billigare. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rizz

I fraktsynpunkt är båt bättre. En fraktbåt kan ta väldigt mycket last, Mycke mer än lastbilar och flygplan. För persontransport lär ju tåg vara det mest effektiva. Tåg är antagligen bättre för frakt också men problemet är att det behövs räls. Vilket inte finns över atlanten tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte tänka mig att vare sig båt eller flyg kan vara billigare jämfört bränsleförbrukning mot för en bil. En billig (och långsam) båt kanske gör av med 0,5 lit/sjömil=ca 1,8km. Finns inte många bilar som kan sluka så mycket bränsle för den korta sträckan. Man ska väl också räkna med hastigheten som inte imponerar på en båt som är ekonomisk. Nä, bilen vinner nog alla jämförelser mot en båt om man jämför hastighet och förbrukning. Klart att båtens förflyttningsmedie vatten måste generera betydligt mer friktion än vägen mot bilens hjul. Fast över atlanten kommer man inte... mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk dig en supertanker...man behöver knappt mer personal än på ett större flygplan men man lastar säkert 200 ggr mer än flygplanet...jag är säker på att stora båtar är det mest ekonomiska sättet att frakta saker på. Varför skulle man annars frakta saker från tex kina med båt nuförtiden....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske för att det är svårare att färdas på land från Kina...och personal räknas väl inte som bränsle? Stämmer din teori borde väl alla frakter mellan Sveriges Norra och Södra delar gå via sjövägen? mvh thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående det här med att varför man inte fraktar saker från norra till södra sverige via sjövägen beror väl på att det inte lönar sig. Lönsamheten brukar vara en av de störst ställda frågorna. En kortare sträcka med mindre och färre föremål lär lastbil vara mest lönsamt men ska du frakta större föremål och störa mängder av dem är båt en bättre då, som någon nämnde tidigare, den tar större laster plus att vikten blir helt annorlunda i vatten. Sen spelar även den geografiska lokaliseringen in också, det finns kanske inte de rätta förusättningarna för transport med båt/lastbil/flyg, så man får ta ett alternativt sätt. Slutsatsen är den att det är svårt att säga vilket som är det bästa sättet överhuvudtaget. Det beror helt och hållet på vilka förusättningar som finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,jag såg inte frågan som annat än att det gällde att förflytta själva ekipaget,,o då kommer då inte motorbåt så högt på listan,,,,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag räknade på det mest ekonomiska och inte bara bränslet? tror även att underhållet är betydligt billigare på en tanker än på en lastbil eller flygplan, men det är bara en teori...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...