Stormfocken 61 Postad 26 Maj , 2022 Hej! Har en fråga om kylning och kanske särskilt sötvattenkylningen. Vet ej modellen på värmeväxlaren men se bild. Den sitter på en MD5b i en Albin 78. Hur mycket kylarvätska / glykolvatten ska det vara i systemet? Lägger till en bild som visar nivån i "kylarröret". Nivån är ca 10 cm ner i röret och man kan se "hålen" ut till slangarna ovanför ytan. Har det läckt? Ska det i mer glykolvatten? Tacksam för alla tips, råd, info! Anledningen till att jag börjat kolla är att den förra gången jag gick för motor så pep summern och lamporna visade både att AMP och TEMP, dvs batteriet laddade inte men även att motorn blivit för varm. Jag stänger genast av motorn och så seglar vi på riggen hem (det blåste bra, medvind, och vi hade packat ihop seglen). Sätter på motorn förstås in den korta kanalen in till båtplatsen. Ingen summer pep men motorn skulle inte hinna bli för varm på den korta biten). Extra oro är pga av det också kommer in vatten i motorrummet som verkar innehålla lite glykol. Men eftersom det var flera liter så tror jag det är regnvatten som på något sätt letar sig ned där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 887 Postad 26 Maj , 2022 Vid den röda ringen finns ett utlopp. Precis som i en bil så ska detta utlopp anslutas med en slang till ett expansionskärl. Därefter fyller du värmeväxlarsystemet hela vägen upp i topp, sätter på kylarlocket och fyller expansionskärlet till strax under max-strecket. När motorn blir varm så pressas överflödig kylvätska ut i expansionskärlet och när den svalnar så sugs det tillbaka till värmeväxlarsystemet igen. Om du inte har anslutit expansionskärlet så pissar glykolblandningen ut i motorrummet i stället när motorn blivit varm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 26 Maj , 2022 Tackar! Att expansionskärlet eller dess slang lossnat skulle förklara allt! Det blir ner till båten och rota i motorrummet! En relaterad fråga: anoden sitter väl i locket till den svarta tuben (till vänster i bilden)? Kanske bra att byta den också när man ändå rotar runt med kylsystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 887 Postad 26 Maj , 2022 17 minuter sedan skrev Stormfocken: - - - En relaterad fråga: anoden sitter väl i locket till den svarta tuben (till vänster i bilden)? Kanske bra att byta den också när man ändå rotar runt med kylsystemet. Jag är ingen expert på eftermonterade värmeväxlare (har aldrig haft något sådant) men jag tror att det inringade (om det är den du menar) är en cirkulationspump. Det behövs en sådan i eftermonterade värmeväxlarsystem för att cirkulera glykolvattnet genom motorn. Anoden bör väl sitta någonstans i värmeväxlardelen... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 26 Maj , 2022 Stort tack igen! Har heller ingen egen erfarenhet av dessa, eller ens särskilt mycket om båtmotorer, så sitter och försöker läsa (och fråga) mig fram! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 26 Maj , 2022 Här https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorkylning/sotvattenkylning/sotvattenskylning-volvo-penta-md5 får du ett hum om hur systemet är uppbyggt. Finns en manual också. Nu verkar det som om det inte är en Martec du har, men principen är densamma. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 26 Maj , 2022 Tackar! Hittade dock en tråd här på forumet som handlar om sötvattenkylning utan expansionskärl (länk nedan). Kan heller inte påminna mig att jag sett ett expansionskärl vid min motor - men den kanske sitter nere och bakom på något sätt - blir till att kolla snarast. ( ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 31 Maj , 2022 Hur gick det sen då? Jo, hittade inget expansionskärl och inga läckande slangar. Jag fyllde upp till toppen med glykolvatten och startade motorn, tittade och inget stänk eller läckage. I söndags ut och segla och fick gå en bit för motor också när vinden mojnat på kvällen. Inga problem med varm motor - så lite påfyllning av glykolvatten var det som krävdes! Tack alla i tråden för tips! Dock hittades ett annat fel i kylsystemet - packboxarna. Det var med hjälp av en annan tråd här på forumet (sökord "Vatten på bälgen")! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser