Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Anders89

hur mkt vatten är normalt i motorrummet?

Rekommendera Poster

Hej alla!

har 2 frågor. har sökt men hittar inte exakt information.

 

Jag hade smått med vatten hela förra säsongen i motorrummet så pass lite så pumpen ej kunde ta det, vet inte 1-3 liter kanske. 

sjösatte båten i måndags förra veckan och öppnade motorrummet idag och såg då att där var mer vatten svårt o säga hur mycket men pumpen pumpade ur iaf 20 sekunder så en del låg där tycker jag (10 liter) kanske? min fråga nu är, är dert normalt med lite vatten i motorrumet eller ska de vara torrt?. fråga nr 2 är att båten lutar lite lite åt höger när den ligger förtöjd i vattnet kan ej minnas att den gjordet det förra året vad kan det bero på tro? 2 batterier ligger på den sidan men det borde väll ej påverka ?

 

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förra båt hade jag lite vatten som skvalpade i motorrummet, nån halvliter max. Jag fattade aldrig hur det kom in riktigt, om det var regnvatten eller skölden som läckte lite. Det var under nivån för vad länspumpen kunde ta.

 

Huvudregeln är nog att det ska vara torrt i motorrummet. 1-10 liter vatten låter väldigt mycket. Är inte länspumpen automatiskt? 

 

Lutningen skulle kunna bero på att det ligger en massa vatten och skvalpar nånstans, om batterierna satt på samma ställe förra året och båten inte lutade då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, förra året kunde inte pumpen ta den, hmm ja de vet jag inte jag bryter strömmen när jag går från båten. så startar den manuellt.

 

Kan de läcka in från avtappningspluggen i skrovet? jag smördje den med fett bara o skruvade i? det ska räcka väll eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget skulle jag vilja säga. Torrt och fint.

 

Temperaturen i motorrummet blir ganska hög och den relativa fuktigheter lär stiga om man alltid har lite vatten som fyller på. Det lär öka på oxidationen av diverse elektronik.

 

Du kanske kan se om det ökat efter en dag med regn för att utesluta kapellet/luckor mm

 

Du kan även lägga något fint damm längs kanten på motorluckan för att sedan se var/om det runnit bort någon stans. 

 

Det är ofta trångt i motorutrymmet så det kan vara svårt att se. Prova trä ner en kartong som får liga någon dag för att sedan se vilket område det droppat vid (ej under körning)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev Anders89:

Precis, förra året kunde inte pumpen ta den, hmm ja de vet jag inte jag bryter strömmen när jag går från båten. så startar den manuellt.

 

Kan de läcka in från avtappningspluggen i skrovet? jag smördje den med fett bara o skruvade i? det ska räcka väll eller? 

Det är mycket troligt. Jag brukar alltid ta lin eller locktite  snöre på ”avtappningspluggen”

Om du inte har en o-rings tätad dyvika. 

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra säsongen hade vi lite envist vatten under motorn. Korrosionen runt skruvarna och locket på pumphuset skvallrade om var vattnet kom från. Inför denna säsongen såg vi till att slipa alla ytor rena och släta på pumphuset. Nu är det snustorrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Anders89:

Hej alla!

har 2 frågor. har sökt men hittar inte exakt information.

 

Jag hade smått med vatten hela förra säsongen i motorrummet så pass lite så pumpen ej kunde ta det, vet inte 1-3 liter kanske. 

sjösatte båten i måndags förra veckan och öppnade motorrummet idag och såg då att där var mer vatten svårt o säga hur mycket men pumpen pumpade ur iaf 20 sekunder så en del låg där tycker jag (10 liter) kanske? min fråga nu är, är dert normalt med lite vatten i motorrumet eller ska de vara torrt?. fråga nr 2 är att båten lutar lite lite åt höger när den ligger förtöjd i vattnet kan ej minnas att den gjordet det förra året vad kan det bero på tro? 2 batterier ligger på den sidan men det borde väll ej påverka ?

 

MVH Anders

Det kunde ju vara bra att berätta vad det är för båt!!  

Är det AQdrev, segeldrev, rak axel?

Storleken på båt påverkar ju även känsligheten för lutning.

Redigerad av Rascal
.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga. Har du en plugg utan O-ring som på bilden ska du ta upp båten och täta med gängtejp/lin/locktite snöre.

 

3FAA776B-922F-4F06-966F-4BADE88A4933.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Det kunde ju vara bra att berätta vad det är för båt!!  

Är det AQdrev, segeldrev, rak axel?

Storleken på båt påverkar ju även känsligheten för lutning.

Hej

Ursäkta volvo penta 4,3 med sx-a drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Cobalt233:

För att förtydliga. Har du en plugg utan O-ring som på bilden ska du ta upp båten och täta med gängtejp/lin/locktite snöre.

 

3FAA776B-922F-4F06-966F-4BADE88A4933.png

Hej!

exakt en sån är det! Jag tog bara fett runt den 😕 kanske där de läcker då :( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd Loctite 577. Specialgjord för att täta och låsa gängor av gulmetall. Väldigt enkelt och smidigt att använda. Finns ingen anledning att ta till antika metoder som lin och pasta. Vi lever inte på medeltiden!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Använd Loctite 577. Specialgjord för att täta och låsa gängor av gulmetall. Väldigt enkelt och smidigt att använda. Finns ingen anledning att ta till antika metoder som lin och pasta. Vi lever inte på medeltiden!

 

Kanske inte jättebra till just en dyvika då man vill lätt kunna skruva loss den på hösten 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Kanske inte jättebra till just en dyvika då man vill lätt kunna skruva loss den på hösten 🙂 

Det är en gänglåsning som ska gå bra att öppna med lite kraft.

Men, om den är skruvad in i plast eller annat än ren metall så behövs annan variant.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på insidan om det är dyvikan som läcker och uteslut den!

Det finns ju annat som kan läcka, slangar, genomföringar, kranar, vattenpump osv. 

Läcker den vid stillaliggande eller vid motorgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Använd Loctite 577. Specialgjord för att täta och låsa gängor av gulmetall. Väldigt enkelt och smidigt att använda. Finns ingen anledning att ta till antika metoder som lin och pasta. Vi lever inte på medeltiden!

 

Jag som jobbar med gulmetall hela dagarna tycker lin är oslagbart. 


577 ska rengöras följt av primer innan montering om jag minns rätt.

Använt på nya delar utan rengöring och primer med stor framgång. Men i en ny smord dyvika, Nja?🤔

 

55 heter snöret jag nämnde. Rekommenderas starkt om man inte vill vara så ”Antik” 😃

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kondensvatten från insidan av skrovet är inte helt ovanligt. 

 

BT har en liten sugspruta för billig peng. 

 

Välj då en i korgen som går lätt, jämnt o fint. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Kondensvatten från insidan av skrovet är inte helt ovanligt. 

 

BT har en liten sugspruta för billig peng. 

 

Välj då en i korgen som går lätt, jämnt o fint. 

10 liter kondens på 4 dagar ?:p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Cobalt233:

Jag som jobbar med gulmetall hela dagarna tycker lin är oslagbart. 


577 ska rengöras följt av primer innan montering om jag minns rätt.

Använt på nya delar utan rengöring och primer med stor framgång. Men i en ny smord dyvika, Nja?🤔

 

55 heter snöret jag nämnde. Rekommenderas starkt om man inte vill vara så ”Antik” 😃

Funkar det bra till ”bulten”?  Var köper man det ?:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Anders89:

Funkar det bra till ”bulten”?  Var köper man det ?:)

Det vanligaste som till och med brukar finnas i större mat affärer är gängtejp. Bara snurra på 10-15 varv och kolla så det snurrar med ”bulten” när du drar in den.

vanligt att det fastnar och då får man göra om. Skrapa gängorna lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Det vanligaste som till och med brukar finnas i större mat affärer är gängtejp. Bara snurra på 10-15 varv och kolla så det snurrar med ”bulten” när du drar in den.

vanligt att det fastnar och då får man göra om. Skrapa gängorna lite.

okej tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det jag undrar nu är varför båten lutar lite till höger? hur tar man reda på detta? för båten kom upp lite snett till höger på trailern i höstas men jag tömde ju allt vatten med dylikan av. kan det har fastnat kvar vatten på höger sida nånstans då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 liter på så kort tid... Lär ju synas vart det kommer ifrån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anders89:

det jag undrar nu är varför båten lutar lite till höger? hur tar man reda på detta? för båten kom upp lite snett till höger på trailern i höstas men jag tömde ju allt vatten med dylikan av. kan det har fastnat kvar vatten på höger sida nånstans då ?

Kan inta vara mycket annat än vikt relaterat. Sen om det beror på fellastning, vatten eller att drevet är i fult svängt läge kan bara du kontrollera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang länspumpen får du prova. I mitt fall har Cobalt valt att koppla automatfunktionen till länspumpen så den inte är aktiv när frånskiljaren står i AV.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

10 liter på så kort tid... Lär ju synas vart det kommer ifrån. 

såg faktiskt inget första dagen :P men kanske överdrev lite svårt att säga men minsty 5-6 iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cobalt233:

Kan inta vara mycket annat än vikt relaterat. Sen om det beror på fellastning, vatten eller att drevet är i fult svängt läge kan bara du kontrollera.

Drevet ligger rakt, lastningen är där inget förutom som sagt 2 batyterierna som sitter på högra sidan men märkte inget av de förra säsongen. :S om man ställer sig 2-3 pers på vänster sida o rätar ut båten borde vattnet rinna när i motorrummet då? om där ligger vatten nånstans på sidan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vart det vattnet skulle ligga men bara du kör upp i planing borde allt rinna bak 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta reda på vad om det är sötvatten eller från havet. Hade tidigare en gammal penta ”20 år” där det samlades vatten under motorn. I det fallet var det en anod på värmeväxlaren som droppade under gång. Men det finns ju många fler källor till läckage - du har ju fått bra tips ovan på metoder för att hitta källan.

 

med nya maskinen är det snustorrt, - det borde det också vara (min egna åsikt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Verkar som jag hittat läckan, kan ej minnas att jag hade den där förra året. antar att båten måste upp på land för att laga detta? frågan är hur får man ut vattnet om de ligger i "skrovet" eller var kan det ligga ?`

InkedIMG_2750_LI.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Anders89:

InkedIMG_2750_LI.jpg

Det verkar rätt osannolikt att det finns en läcka inne under motorbädden.

 

Det är rätt troligt att vattnet kryper från någon annanstans, följer motorbädden (eller kryper  in under motorbädden) och sipprar ut enligt din bild.

 

Jag rekommenderar dig att leta vidare om varifrån vattnet kommer in under motorbädden.

Om du haft mycket vatten under motorn så kan det ha krupit in under motorbädden och sippar sakta ut igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...