Jonaslatt 50 Postad 22 Maj , 2022 (redigerade) Hur kan man sänka bränslet i förgasarna. De är ny renoverade men sotar igen stiften snabbt. Allt är justerat efter grund inställningen. Men skruvar man in eller ut blandskruven? Redigerad 22 Maj , 2022 av Jonaslatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 22 Maj , 2022 (redigerade) Man skruvar in blandskruven för att få magrare blandning. Fast den skruven reglerar endast lågfarts/tomgångsmunstycket. Grundregeln är att skruva in skruvarna tills de tar i botten, utan att dra åt, bara tills de precis bottnar, sedan skruvar man ut dem 1,5 varv och justerar noggrannare därifrån. Högfartsmunstycket är fast och kan bytas till större eller mindre efter behov. Om förgasarna är nyrenoverade utgår jag från att även accpumparnas membran är bytta? Kolla så det inte droppar ut bensin ur accpumparnas munstycken när motorn körs i jämn fart. Om allt deta ser ok ut återstår att kolla flottönivån och att flottörventilerna verkligen tätar. Om inte så rinner bensin in via överströmmingshålen i flottörhuset in i förgasarhalsarna och gör att motorn går alldeles för fett. En bra video om hur man bäst justerar flottörerna. Redigerad 22 Maj , 2022 av Faderullan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 28 Maj , 2022 Nu har jag provat som i videon utan resultat tyvärr. Allt funkar med drar möe soppa i stativet och stiften e kolsvarta. Någon här som kör dubbla solex? Kör ni med mekanisk pump med eller utan bränsletrycksregulator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 3 Juni , 2022 Jag kör dubbla Solex. Jag vet att nyare Solex ska skruvas ut många fler varv på blandskruven men äldre endast 1,5 varv eller liknande. Min båt har mekanisk pump utan bränsletrycksregulator. Förgasaren reglerar bränslet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser