Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
BerraS

Tokresa!

Rekommendera Poster

Funderar på att dra ner till Tyskland från Göteborg, tänkte åka med en öppen snabb båt. Finns det någon som har åkt på detta vis? Tanken er att det ska åkas rejelt, fram o tebaks på en 2-4 dar.Båten klarar ca 80nm på en tank, plus reservdunkar, förslag på färdrutt kanskje någon också har? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, bara tanken är verkligen en tokresa. Jag föreslår att du tar Stena färjan i stället. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Nitro man eller mus :lol: Har åkt på många tokresor i såfall. Har åkt till Läsö med en 14 fotare i 13 s/m.Har åkt till Fredrikshamn med nuvarande båt flera gånger i blandat väderlek.Tycker om havets krafter o ser gärna resan som själva målet.. Kom gärna med lite ideer istället för tomt hablahabla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Du är ju tvungen att ta i beräkning vädrets makter och då kan du ju inte räkna med att du kan dra på mest hela tiden. Ta fram kartan (pappers- el elektroniska kartan) och mät avtånden och så kollar du upp vad din motor drar vid olika varvtal. Gör lite olika alternativa resvägar beroende på tänkbart väder. Att veta hur mycket bränsle resan tar är ju viktigt. Kolla var du kan tanka utefter färdvägen (sjömackar) så du vet det redan på förhand. Gör en riktig beräkning hur mycket bränsle det kan tänkas gå åt (i värsta fall). Har du kapell? (eller är det bara biminitop du har ihopfällt på bilden?) Om du inte har ett riktigt kapell är det nog inte så trevligt om det skulle börja regna ute på sjön. Det skulle nog få mig att tveka inför en sådan resa. Abonnera på Sjöräddningssälskapets tjänst (f d Trossen) eller Sjöassistans. Billlig försäkring om du skulle få soppatorsk eller nåt annat hända ute på sjön, i alla fall en bit på vägen. Har du VHF? Skulle jag nog ha på en sån resa. Mobilen kanske inte har täckning utefter kusten hela vägen? (om vi antar du håller dig efter kusten så mycket som möjligt). Lämna färdplan innan du åker hemifrån och innan du åker från Tyskland sen. Hur stor är din båt egentligen? Svårt att se på bilden. 21-22 fot? Nån tokresa tycker jag inte det skulle bli, det beror ju mer på omdöme och förberedelser. Båten lär nog klara av det om du väljer resdagar med rimligt bra väder. Problemet är ju att du kan få det där måste hem syndromet så du pressar dig själv att du måste hem (för att passa nån tid eller du börjar jobba en viss dag osv). Det är sånt som brukar orsaka olycker både till sjöss och i luften. Att du i övrigt tar med dig för en sådan resa nödvändig säkerhetsutrustning får man förutsätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det er inte båten på bilden som vi ska åka med, men samma typ fast i bowrider utförande, och den er 21 fot med körkapell.Tanken var att det ska gå snabbt fram o tebaks, men försöka att gå på soliga o lugna dagar att åka på, vindar o väder kan ju snabbt ändra sig, blåser mestadels vestliga vindar på västkusten så tror att det bästa er att följa Danska kusten ner, om möjligt gå först till Anholt sedan över till Danska kusten.Borde vara ca 220nm till Tyskland med en marsch fart på ca 25 knop borde det inte ta mera en 10 timmar ner, plus lite tid för tanknig o pauser, kanskje 12-14 timmar totalt.Blir det dåligt väder så finns det gott om tid att övervintra i någon hamn på vägen. :-) Har vhf i båten och tar givetvis med std. reservgrejor tex extra propp, tändstift, oljor, remmar osv. Något missat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 6 meters bowrider då. Några nödsignaler skulle jag ta med också utifall att. I dåligt väder syns din lilla båt nog sämre på större båtars radar. Det finns såna där radarförstärkare som kanske kan vara nåt? Kostar ca 300 kr. Hansalina, livboj, träplugg, förstahjälpenkudde. Reservglödlampor till laternorna.Om du har GPS-navigator med MOB funktion kolla upp hur den funktionen skall användas. Vet ej om du har nån nytta av ett drivankare men en med 1 meters diameter går väl på i runda slänger 500 kr. Tratt att fylla bensin från extradunkar. Kniv lätt synlig i båten att vid behov skära av tampar och dyligt i snabba lägen. Att du har en magnetkompass i båten förutsätter jag. Om du har GPS-navigator så måste du ju utgå ifrån att den kan slockna när som helst. Då måste du ju kunna använda kompassen istället så du kommer på rätt kurs igen. Att du har papperssjökort med för hela sträckan får man förutsätta också. Reservbrytpinne till propellermuttern. Rätt storlek på verktyg att lossa propellermutern och liten träbit som mothåll. Solglasögon, inte för att det är tufft utan för att man ser bättre på sjön med det. Och silvertejp. Paddlar, minst 2st. Biltema har haft en som är billig och ganska lång. Extra nödbatteri till mobilen (som man pluggar i som en laddare). Liten vertygssats för de vanligaste skruvar, muttrarna osv på motorn. Dödmannsgreppet ALLTID på för den som kör. Lär alla passagerarna hur motorn startas/stängs av och fram-back för nödsituationer. Jag förutsätter att det finns vatten/bensin avskiljande filter för motorn. En s k emergency house repair kit är inte så dumt att införskaffa heller. Men den kan man skarva gummirör för temporärt få till en tät skarv. Kräver inga klämmor. Dock vet jag inte var man köper detta. Nyladdat båtbatteri innan ni drar iväg. Gör en checklista på allt ni bedömer relevant och viktigt för resan. Sen bockar ni av den allteftersom den är klar. Innan resan skall hela listan vara bockad och klar. Har Ni glömt nåt då så må det vara hänt, har ni inte kommit på det innan kan det knappast vara jäteviktigt? Har själv en bowrider, 19 fot (5.70 m x 2,20), en Yamarin 5820 med en utombordare (Yamaha F115). Skulle dock inte våga mig ut i min båt på en sådan lång resa. Jag håller till i Vänern och det räcker gott för mig, där kan vågorna bli rejält vassa/branta och även om min båt klarar det (har prövat) så blir det otrolig obekväm resa inte minst för pasagerarna i sådana vågor. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par tryckförband, värktabletter, kylspray eller fuskhud för brännsskadan som Du inte kan kyla i vattnet... Jag har ett par skurhandskar i båten som har varit guld värda de få gånger jag måste klabba med bensin, akut. Det är ju inte helt lätt att tvätta av sig. Om Du i vanliga fall ha plåster också så uppgradera förbandslådan lite så Du klarar ett grövre sår eller likn i och med att det tar en stund att få hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...kolla var båten får lasta om Du hade tänkt att ha med mera last hem än dit... :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte gå efter kusten till Helsingborg och sedan via Danmark ner..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resan har tyvär inte blivit av,en så länge, mest på grund av det dårliga vädret. Tanken att gå till Danmark direkt(från Anholt) er ju att det blåser mestadels vestliga vindar o att vi kan få lite skydd vid att gå nära danska kusten om det skulle blåsa på. Har gått söder langs västkusten o effter Onsala er det inte mycket att skydda sig bakom.Fick ta båten på trailern häm till Göteborg vid ett tillfälle. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart intressant resa :lol: Har plats för 5 i båten - inga problem att marcha 30-35 knop i 10 m/s och plats för 250 liter i bensintanken... Svårt att få ihop folk till denhär typen av strapatser, men om det går skulle jag lätt tänka mig att agera följebåt på resan :roll: //Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har kört rutten Smygehamn-straalsund-klintholm-Smygehamn en gång men tyckte den tog för lång tid, det tog en helg med dubbla nattseglingar i trevlig vind. 7-12 m/s. Det var på den tiden det den riktiga utförselshoppen, lappen på varor skulle lämnas innan 11 för att få dom samma dag kl 17. Annars fick man stanna en hel dag extra...Sen skulle man vara utanför tyskt teritorialvatten inom 12 timmar från det att man fått varorna, annars kunde dom bötlägga en och förverka varorna... Det var tider det! Ja, vi seglade.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Per-Ola Selander

Du verkar ha fatt manga bra tips. Resan ar helt doable. Alla minns val killarna fran Vastkusten som korde sin 18 fots Uttern med en 70 hp Mercury fran Lysekil, over Atlanten, genom Panama kanelen och upp till Alaska. De passerade oss har i Seattle men jag var da pa tjansteresa och kunde inte traffa dem.

Vad jag forstar sa uppstod nagon dispyt mellan dem (och alla bevis pa att de var tva som gjorde resan raderades), sa tank pa att den du planerar att aka med VERKLIGEN ar en god van och nagon som forstar vad en san har resa KAN innebara. Men, som for allt annat i livet, man kan klara det mesta om man ar val forberedd.

Baten borde ju inte vara nagot problem, aven om jag ar allergisk till bow riders, just pga av deras potential att ta in alldels for mycket vatten. Men, de ar OERHORT populara dar vi bor (Seattle omradet). Tyvarr finns har more money than brains ute pa sjon ocksa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...