skippeer 422 Postad 22 Maj , 2022 (redigerade) PROBLEM VID LADDNING AV LFP FRÅN START BATTERI LADDARE DIREKTKOPPLADE TILL SERVICE BATTERIERNA Victron Phoenix IP43 smart laddare 12/50 (1+1) betyder 12 volt, 50 amp, 1 uttag för service batteri bank och 1 uttag (3 A) för start batteri (trickle charging). Smart enheterna har inbyggd bluetooth. Ovanstående laddare passade perfekt när jag bara hade AGM batterier. Förra året monterade jag Victron smart MPPT 100/30 regulator (Vmax 100 V, Imax 30 A). Synkade ihop landströmsladdare med solpanel regulator via VE.smart networking (bluetooth). Tanken är väl att de inser i vilken laddningsfas som service banken är i. LFP INSTALLATION Efter förra årets åldersproblem med AGM batterierna har jag nu installerat GBS litiumceller med X2 BMS. Designen bygger på att alla laddare kopplas direkt till en charge busbar som alltid laddar AGM startbatteriet. BMS styr sedan litium cellerna mha reläer: load och charge. Idag använder jag ej trickle uttag på landströmsladdaren utan IP43 laddar start batteriet med sin ”stora utgång”. Under 5 dagar körde jag enbart med dessa 2 Victron enheterna, landströmsladdaren mätte ”battery output” spänning mha sig egen terminal/utgång (som går till starter battery). I fredags fick jag tid att montera Victron BMV-712 som mäter mha 500 A probe på minussidan från LFP cellerna. ”Battery” spänning mäts på plussidan av LFP och ”starter battery” mäts på AGM batteriets pluspol. Efter inkoppling av BMV-712 slog jag på laddarna igen och anslöt BMV-712 till det virtuella nätverket (VE.smart networking). Vid uppstart av landströmsladdaren började den med BULK dvs 14,2 volt men från BMV-712 kommer data från ”battery” dvs spänning från LFP. ÖVERLADDNING Efter ca 1 timma noterar jag att charge relät är öppet (ingen LFP laddning) och att ”starter battery” är på 16,2 V dvs den spänning som landströmsladdaren matar med. (klockan är runt 21:30 så solpanelerna ger inget) Landströmsladdaren visar låg ”battery” spänning pga data från BMV. LFP sidan skyddades av BMS, det var enbart AGM batteriet som åkte på en oplanerad recondition. Min akuta åtgärd blev att koppla isär VE.smart networking och skapa en user profile med marginell skillnad för att tvinga landströmsladdaren till att starta om. Frågan är varför för profilen är satt till bulk 14.2 V och recondition är avstängd? Det här problemet kan bli aktuellt för andra som installerar litium där laddning sker på blysidan (AGM) och en BMS eller DC/DC styr laddningen av litium cellerna. Då kanske man inte kan koppla in BMV-712 till VE.smart networking ??? Sw bug eller design? Redigerad 22 Maj , 2022 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 22 Maj , 2022 Lite svårt att hänga med i alla svängar, men om jag tolkar dig rätt så låter du BMV-712 mäta spänningen på LFP-batteriet när det laddas vilket ju är bra. Men om/när det sedan kopplas bort från laddkretsen så blir det ju problem. Laddaren höjer spänningen till över 16 Volt för att den ser att spänningen på LFP är fortfarande "bara" är omkring 14 Volt. Du kan väl inte koppla bort batteriet från laddaren och samtidigt hoppas på att dess spänning ska styra laddaren? Laddaren tror att det är ett stort spänningsfall och höjer spänningen så mycket den kan. Vill du koppla bort LFP så får nog laddaren mäta sin laddspänning själv. Men jag kanske missar något i din beskrivning, det är ju söndag kväll och det är dags att äta 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 22 Maj , 2022 (redigerade) Hmm, det är lite trixigt med kopplingarna. All laddning sker till AGM startbatteri och BMS’n sköter relästyrningarna när det skall laddas till litiumcellerna. Victrons manualer hävdar att IP43 inte tar till sig av batterimonitorns värden men IRL så kommer det upp andra meddelanden vid aktivering av VE.smart networking på IP43 så jag misstänker att manualerna inte hänger med sw-utvecklingen. Jag lutar åt att tricket är att inte ansluta batterimonitorn till VE.smart networking då jobbar landströmsladdaren och solpanelregulator med spänningsvärden på respektive utgångsterminal till startbatteriet. Hade varit intressant om någon annan på MG hade liknande setup dvs laddning till startbatteri, BMV-712 och DC/DC eller BMS som styr vad som laddas till litiumcellerna. Lär blir fler installationer över tid. Redigerad 22 Maj , 2022 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 22 Maj , 2022 Men säger du inte att BMV-712 mäter på LFP-batteriet men laddaren är ansluten till startbatteriet? Och att du vid fulladdat LFP kopplar isär dom? Eller missar jag något? Vad gäller huruvida din IP43 lyssnar på BMV-712 så ska du kunna se det om du tittar längst ner i appen för laddaren. Jag tror bestämt att det var en senare uppdatering som gjorde att IP43 började lyssna, har för mig att den inte gjorde det när jag köpte den. Nedan är en bild från min IP22 som tar laddströmsmätningen från BMV-712: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 22 Maj , 2022 (redigerade) @ABC tack för hjälpen. Dina observationer bekräftar min misstanke stt vi som laddar firekt till startbatteriet och sedan vidare på ett kontrollerat sätt till litium celler inte skall koppla in BMV-712 till VE.smsrt networking. Synd men mtp att Victron säljer en annan egen litium design kan jag glömma tanken på ny framtida förändrad funktion på deras BMV familj, Redigerad 22 Maj , 2022 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser