Hybrid 27 Postad 17 Maj , 2022 Far min har en poäng. Han vill starta dieselmotorn som är färskvattenkyld på land. Sjövattenpumpen är av modell impellerpump. Kan man bara ta loss slangen från sjövattenintaget och trycka ner denna i en 5L-dunk som fylls på av en trädgårdsslang? Suger Nannidieseln själv då? 3.75HE. Nyköp så vi är lite nojjiga här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 17 Maj , 2022 Svar, ja det fungerar. Så gör jag när jag konserverar motorn med glykolblandning, men då utan att fylla på med trädgårdsslangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 17 Maj , 2022 Den har väl varit vinterkonserverad med typ glykol under vintern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 18 Maj , 2022 19 timmar sedan skrev Hybro: Den har väl varit vinterkonserverad med typ glykol under vintern? 20 timmar sedan skrev Hybrid: Far min har en poäng. Han vill starta dieselmotorn som är färskvattenkyld på land. Sjövattenpumpen är av modell impellerpump. Kan man bara ta loss slangen från sjövattenintaget och trycka ner denna i en 5L-dunk som fylls på av en trädgårdsslang? Suger Nannidieseln själv då? 3.75HE. Nyköp så vi är lite nojjiga här... Glöm inte att samla upp det glykolblandade vattnet som då förhoppningsvis finns i motorns primära kylsystem, det får man inte släppa ut hursomhelst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybrid 27 Postad 20 Maj , 2022 Tackar @Georg_Ohm Inte tänkt på det. Ska göra. Även tömma ur den vätska som finns i ljuddämpare på ett säkert sätt. Sjösättning beställd Tisdag 24:e Maj. Ska provstarta innan. Ska kolla oljenivå i backslag med. Varvet som gjorde höstservice skrev på fakturan att detta bör göras. Förslag på olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybrid 27 Postad 20 Maj , 2022 Tog mod till mig förut. Åkte ner till båten och stoppade ner sjövattenslangen i en 15L-dunk med vatten. Tändning på. Det tjuter från oljetrycksvarning. Glödning i 6-8 sekunder. Start. Den drog igång på första kolvslaget. På tomgång... Laddning och oljetryck ok. Höjde varvtalet till 1500rpm och det började spotta ut kylvatten i en rasande fart ur avgasröret. Dunken tog slut fort. Gott. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser