ParL 1 Postad 14 Maj , 2022 Nybliven båtägare, så nybörjarfråga. Enligt allt jag läst bör man ha 4-6 gånger djupet som ankarlina/kedja. För tämligen resonabla summor hittar man 40 m rullar av ankarlina, men så bort man skall handla per meter verkar priset gå upp rejält, typ 100% dyrare. Där jag skall segla är det bitvis kuperad terräng på botten, och då vill jag ha möjligheten att ankra en bit ut, men då hamnar man ibland på 10 m eller mer. Så alternativen verkar vara betala 500 kr för 40 x14 mm (2 ton Amigo 23), 1500 för 60 m av vad som verkar vara samma lina. Finns det ett rimligt tredje alternativ? Jag har övervägt att göra en överdrivet lång splits och få 80 m (okej 75+ m om jag gör en långsplits). Inget ankarspel, så av den anledningen är inte en splits utesluten. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 14 Maj , 2022 (redigerade) Hur lång linan behöver vara i förhållande till djupet är inte alls så enkelt som 4-6 gånger. T ex är det viktigare med fler gånger djupet om du svajankrar jämfört med om det är ett akterankare där du är förtöjd mot land i fören, särskilt om det är ett ankare som "tål" brantare vinkel. Dessutom är det djupberoende. Ju grundare, desto längre lina i förhållande till djupet. Har dels att göra med att linans förmåga att sträcka sig, i absolut mått, är en faktor av linans längd. Att ankra med 3:1 på tre meters djup skulle bara ge 9-10 meter lina, medan 3:1 på 20 meters djup ger runt 60 meter lina - med sex gånger större förmåga att absorbera ryck. Även en kätting har en viss förmåga att absorbera ryck genom egenvikten, så länge vind/ström inte gör att den är nästan spänd rak till att börja med, och här är det främst att vikten blir rätt stor om kättingen är lång. I ditt fall skulle du kunna skaffa 10 m kätting och sätta mellan linan och ankaret. Då får du 50 meter, plus fördelarna med kätting närmast botten (mindre risk för trassel och skav). Redigerad 14 Maj , 2022 av raol 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser