Hybrid 27 Postad 12 Maj , 2022 Att man blir försiktigare med åren är väl fullt rimligt. Men det drar ihop sig till vårstart av den nyinköpta båten. Vanlig motor. Nanni 3-puckad diesel. En gammal från 2001. Läser i pärmen som medföljde båten om motorn och alla kringsystem, vågar man ens starta i år... 😅 Nåväl. Om cirka en vecka hamnar den i drickat så vi får väl snällt vrida om nyckeln. Tänkte faktiskt bjuda på en video på detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 12 Maj , 2022 (redigerade) Jag skulle nog kolla kylvattenpumpen först. Byta ut impellern om sådan finnes. Dra ut stoppen och köra runt motorn... Kanske en minut. Gärna med dekomp aktiverad. Men kör inte längre än så utan att motorn startar, för avgassystemet fylls efterhand med vatten, som kan leta sig in bakvägen i cylindrarna. Och då är risken stor att t ex en vevstake kröks. Visar motorn ingen tendens att starta, så behöver du lufta hela vägen till spridarna. Redigerad 12 Maj , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybrid 27 Postad 13 Maj , 2022 Tackar! Service med olja, filter, impeller är gjord i december. Stop eller dekomp finns ej. Men kan ju köra starten på tomgång så kanske den behöver en liten stund på sig för att bygga upp soppatryck osv... Intressant ska det bli i vilket fall som helst! I den sista dieselbåten som hade MD6 var ju motorn odödlig. Men Den vibrerade friskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 13 Maj , 2022 Om det är slutet kylsystem, byt även glykol,samt spola rent systemet. Du har väl i så fall även en anod som ska kollas.Starta min Lombardini i dag, har legat uppe tre år pga defekter på gubben,starta direkt.🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser