Leonardo 12 Postad 12 Maj , 2022 Jag tänkte byta mina instrument och behöver byta givare till ekolodet och dess genomföring. Genomföringens botten på utsidan hamnar lite utanför skrovets V-form, så då tänkte jag plasta upp lite där så att det blir tätt och fint. Jag tänkte använda en gammal genomföring, (exakt likadan) som mall att plasta efter. Min fundering är hur jag ska få loss genomföringen efter plastning, vill ju inte att den ska fastna i hålet. Funderade på tejp eller nåt, men det känns lite tveksamt. Är det någon här som gjort nåt liknande och har idéer? Det är redan hål i skrovet så någon invändig montering är inte aktuell. Bifogar bild på den genomföring som ska användas som mall. Som ni ser har jag testat lite men vågade inte vänta tills det härdat.... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 12 Maj , 2022 (redigerade) https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4276677#p4276677 😇 Monterade frammåtseende ekolod... Vilket ställer krav på att det verkligen monteras i lod. Redigerad 12 Maj , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 12 Maj , 2022 Gladpack (alltså plastfolie) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 12 Postad 12 Maj , 2022 1 timme sedan skrev IngemarE: Gladpack (alltså plastfolie) OK, funderade på det, men vågade inte. 😄 Men nu är det definitivt ett alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 12 Maj , 2022 Här är en reservhjulsbalja i en glasfiberframskärm på en veteranbil (A-ford 1930) som jag plastar efter en originalbalja i plåt (som jag INTE ville ha skadad, då den var lånad). Plåtbaljan jag plastat utanpå var inklädd i just Gladpack. (Skärmen är upp-och-ner på bilden) (Skärmarna lackades sedan svarta 🙂 ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 12 Postad 12 Maj , 2022 Borde väl även funka med epoxi, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 13 Maj , 2022 Har läst och lärt mig att epoxi biter bättre på polyester än vad polyester gör. Så nu när jag t ex ska laga min plastbåt (polyester), så använder jag epoxi. Kolla noga så att tänkt glasfibermatta passar till epoxi. Alla ytor sen tidigare är ordentligt uppruggade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser