stewe 20 Postad 11 Maj , 2022 (redigerade) Hej Jag har noterat att mina trimplan på min Yamarin 68dc är felaktigt monterade. De sitter t.ex. endast 5 - 10 mm ovanför botten om man mäter längst ut på trimplanen. Som jag förstår det skall det snarare vara 15-20 mm Jag har mina spaningar att detta gör lite med gångläget och även toppfarten. Jag tänker att det räcker få negativ vinkel för att få upp dem lite. Jag inser då att jag isåfall måste flytta upp cylindrarna men slipper gärna plugga och borra nya hål om jag kan. Så min fråga är om det finns någon annan lösning där man kan korta få upp trimplanen i vinkel genom att te.x. köpa någon reservdel, justeringamöjligheter mm. Eller ska jag tänka på något annat sätt? Jag har Bennet trimplan originalmonterade av Yamarin Redigerad 11 Maj , 2022 av stewe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 11 Maj , 2022 26 minuter sedan skrev stewe: Hej Jag har noterat att mina trimplan på min Yamarin 68dc är felaktigt monterade. De sitter t.ex. endast 5 - 10 mm ovanför botten om man mäter längst ut på trimplanen. Som jag förstår det skall det snarare vara 15-20 mm Jag har mina spaningar att detta gör lite med gångläget och även toppfarten. Jag tänker att det räcker få negativ vinkel för att få upp dem lite. Jag inser då att jag isåfall måste flytta upp cylindrarna men slipper gärna plugga och borra nya hål om jag kan. Så min fråga är om det finns någon annan lösning där man kan korta få upp trimplanen i vinkel genom att te.x. köpa någon reservdel, justeringamöjligheter mm. Eller ska jag tänka på något annat sätt? Jag har Bennet trimplan originalmonterade av Yamarin Om du har 9" långa trimplan säger Bennett 1/2" och för 12" långa 5/8". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 11 Maj , 2022 16 minuter sedan skrev Kane: Om du har 9" långa trimplan säger Bennett 1/2" och för 12" långa 5/8". Stämmer bra! Jag har de långa så jag ska 5/8" avstånd. Alltså dryga 15 mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 12 Maj , 2022 Jag har samma problem och hade faktiskt en liten positiv vinkel på trimplanen när de var helt indragna. Löste det genom att flytta själva fästet på trimplanen utåt (närmare kanten). Då ökar alltså den negativa vinkeln. Detta borde räcka för att lösa ev. problem med gångläge. har du redan en negativ vinkel så borde de inte påverka gångläget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 12 Maj , 2022 (redigerade) 3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn: Jag har samma problem och hade faktiskt en liten positiv vinkel på trimplanen när de var helt indragna. Löste det genom att flytta själva fästet på trimplanen utåt (närmare kanten). Då ökar alltså den negativa vinkeln. Detta borde räcka för att lösa ev. problem med gångläge. har du redan en negativ vinkel så borde de inte påverka gångläget. Intressant. Märkte du någon skillnad i förbrukning och toppfart? När du skriver utåt, menar du upp längsmed v- skrovet närmare skrovsidan och längre från kölen ? Hamnade då inte trimplanen snett eftersom cylindern inte flyttades? Skulle nog säga att vinkeln är i princip 0 alltså samma avstånd inne närmast båten som längst ute. Redigerad 12 Maj , 2022 av stewe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 12 Maj , 2022 1 timme sedan skrev stewe: Intressant. Märkte du någon skillnad i förbrukning och toppfart? När du skriver utåt, menar du upp längsmed v- skrovet närmare skrovsidan och längre från kölen ? Hamnade då inte trimplanen snett eftersom cylindern inte flyttades? Skulle nog säga att vinkeln är i princip 0 alltså samma avstånd inne närmast båten som längst ute. japp, fick 2 knop på toppen. Från 42.1 -> 44.1. den har bättre gångläge i högre farter nu (fören dyker inte trots trim längre). Även något lägre förbrukning i marschfarter (25-29kn) vad jag menar är att du har ett fäste på själva trimplanet där cylindern sitter fast med 2 skruvar. det fäster är fastsatt med pop-nitar. Jag borrade ur dem så jag fick loss fästet. Den borrade jag nya hål längre ut på själva trimplanet och bultade fast fästet där. så utåt är alltså i längdsled på själva trimplanet. På bilden ser du de gamla hålen. nu flyttade jag fästet hela vägen till kanten vilket var för mkt så jag har inte så mkt verkan från trimplanet då den positiva vinkel blir lite för liten. Skall borra nya hål ungefär mittemellan de gamla och yttre kanten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 12 Maj , 2022 10 timmar sedan skrev johan_sjobjorn: japp, fick 2 knop på toppen. Från 42.1 -> 44.1. den har bättre gångläge i högre farter nu (fören dyker inte trots trim längre). Även något lägre förbrukning i marschfarter (25-29kn) vad jag menar är att du har ett fäste på själva trimplanet där cylindern sitter fast med 2 skruvar. det fäster är fastsatt med pop-nitar. Jag borrade ur dem så jag fick loss fästet. Den borrade jag nya hål längre ut på själva trimplanet och bultade fast fästet där. så utåt är alltså i längdsled på själva trimplanet. På bilden ser du de gamla hålen. nu flyttade jag fästet hela vägen till kanten vilket var för mkt så jag har inte så mkt verkan från trimplanet då den positiva vinkel blir lite för liten. Skall borra nya hål ungefär mittemellan de gamla och yttre kanten. Det var ju en smart lösning på problemet. Den kopierar jag nog. Stort tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 15 Maj , 2022 Sådär. Ca 17 mm avstånd längst ute på trimplanet (tidigare 5mm) Ska bli intressant att se vilken skillnad det kommer att göra. Tack för bra tips! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 16 Maj , 2022 Delar här lite data från mitt test; Tidigare låg prop.slip på mellan 18-10 % för samma RPM band så nog låg trimplanen och "bromsade" alltid. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser