Lucho 0 Postad 26 Juli , 2005 Det sitter trimplan på min båt, men dem är fasta. Samtidigt finns det reglage (tryckreglage?) för trimplan vid instrumentpannelen. Vad ska jag köpa för kolvar för att få det att fungera. Gärna mycket tips. Kan inte så mycket om båtar. Luis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lucho 0 Postad 26 Juli , 2005 Alltså, jag ser att tryckluftslangen är inte kopplad till trimplansplattorna eller kolvarna. De slutar i luften och ner jag drar i spackarna som sitter i instrumentpannelen så kommer luft igenom slangarna(en är grön och andra är röd). Trimplanplattorna sitter fasta me en hacke. Luis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Juli , 2005 Aha, du har Insumatic totaltrim system. Det ska inta vara några kolvar till dom. Är uppbyggda med en fast överdel och en ledad underdel däremellan sitter det en blåsa som fylls med vatten när du åker och trycker ner den undre plattan,dvs att det är vattentrycket och farten som styr planet. Mängden vatten som åker in i blåsan styrs av en ventil som sitter i ett rör på undersidan av det rörliga planet. Ventilen regleras av spakarna du beskriver. Spakarna är kopplade till en liten cylinder (funkar som en cyckelpump) som trycker luft genom slangarna till ventilen. Hade sådana på min förra båt, funkar inget bra att finjustera gångläget med, men funkar att trycka ner nosen med vid tung last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lucho 0 Postad 27 Juli , 2005 Ok, jag förstår. Men problemet är att slangarna slutar ingenstans. De slutar övanför vattenyta till och med. De måste vara kopplad nånstans, annars fyller de ingen funktion. Men var? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Juli , 2005 Slangarna ska gå in i leden på trimplanet för att sedan kopplas till ventilen. Vet inte riktigt hur det ser ut vid ventilen, kan vara så illa att någon före dig slitit sönder slang och ventil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gued 0 Postad 16 Juli , 2006 Jag har såna trimplan på min båt och dom funkar bra....... fast bara en liten stund, sen börjar båten att luta igen. Nån som vet vad det beror på? Lite jobbigt att trycka på reglaget 2 ggr/minut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser