Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
No_jah

Kombilanterna LED?

Rekommendera Poster

Men det är ju en där. Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter. Du visar ju själv en på bilden...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Men det är ju en där. Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter. Du visar ju själv en på bilden...

Missade du ordet "LED" i rubrik och text....?

😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Men det är ju en där. Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter. Du visar ju själv en på bilden...

 

Den har ju halogenlampor, frågan var alltså om det finns något liknande med LED?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, meningen var tvetydig. Jag tolkade den på det sätt som TS inte menade.

Jag hade nog köpt lösa lanternor med lysdioder och byggt en egen stolpe. Lite kabel, en bit alurör, några rörklammor och en vattentät kontakt för däckmontering.


Då går det dessutom att göra den laglig, genom att ha minst 50 cm höjdskillnad mellan sidolanternor och topplanterna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Ah, meningen var tvetydig. Jag tolkade den på det sätt som TS inte menade.

Jag hade nog köpt lösa lanternor med lysdioder och byggt en egen stolpe. Lite kabel, en bit alurör, några rörklammor och en vattentät kontakt för däckmontering.


Då går det dessutom att göra den laglig, genom att ha minst 50 cm höjdskillnad mellan sidolanternor och topplanterna.

 

Den där stolpen är ju 100cm lång, och i Sverige säger väl reglerna att topplanternan ska var minst en meter ovanför sidolanternorna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev No_jah:

Den där stolpen är ju 100cm lång, och i Sverige säger väl reglerna att topplanternan ska var minst en meter ovanför sidolanternorna?

Förlåt. Den såg jätteliten ut. Jag trodde att hela stolpen var 40-50 cm, max.

Men för små båtar är det hur som helst 50 cm som gäller, för båtar som storleksmässigt omfattas och för färd i svenskt inre vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev raol:

Förlåt. Den såg jätteliten ut. Jag trodde att hela stolpen var 40-50 cm, max.

Men för små båtar är det hur som helst 50 cm som gäller, för båtar som storleksmässigt omfattas och för färd i svenskt inre vatten.

 

Du kanske har rätt ang. avståndet mellan topp och sidolanternorna, du får gärna visa var du hittar den regeln.

Men så här står det på alla ställen jag hittar ang. regler om lanternföring.

 

"Motorbåt under 12 m
Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna förut som syns minst 2 sjömil, röd/gröna sidolanternor och vit akterlanterna som syns minst 1 sjömil. (Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras i en runt-lysande lanterna med vitt ljus som syns minst 2 sjömil). Topplanterna (samt vit runtlysande lanterna) skall placeras minst 1 meter ovanför sidolanternorna."

 

Edit.

 

Såhär står det på Wikipedia:

 

"Motorbåt under 12 m[redigera | redigera wikitext]

Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna som syns minst två nautiska mil, röd och grön sidolanterna samt vit akterlanterna som alla skall synas minst en nautisk mil. Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras som en enda runtomlysande lanterna med vitt ljus som syns minst två nautiska mil. Topplanterna eller vit runtlysande lanterna skall placeras minst en meter ovanför sidolanternorna, i finska inre farvatten räcker i vissa fall[10] en halv meter."

 

Det kanske är det du tänker på, men det verkar isåfall gälla för finska inre farvatten.

Redigerad av No_jah
ändring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade fel och pudlar! Det är en meter som gäller. Men det är också att sidolanternorna max får vara 3/4 av topplanternans höjd över vattnet, och att topplanternans lägsta höjd är en halvmeter över skrovets överkant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev No_jah:

Den har ju halogenlampor, frågan var alltså om det finns något liknande med LED?

Det tror jag inte att det är, mer sannolikt en vanlig spolformad eller päronformad glödlampa, det kan även vara en speciell glödlampa för bruk i just lanternor.

 

Men sak samma, köp en sådan med glödlampor och byt ut dessa mot LED-lampor. Det är säkerligen inte riktigt rätt, då ljusets färg i den kombinerade sb-bb-lanternan kan bli fel, jag vet att en del LED-lampor är lätt blåa i sin färgtemperatur, och då blir främst det gröna ljuset i sb-lanternan felaktigt, det drar sig litet åt det blåa hållet. Och då blir även det vita ljuset i den rundlysande lanternan fel.

Men det finns nu modernare LED-lampor som är mer varmvita i ljuset, påminner mer om traditionella glödlampor, det kan fungera.

 

Det bör vara minst 1 meter mellan den rundlysande lanternan och sb-bb lanternan, för bäst synbarhet, jag har inte kollat, men jag tror även att det är ett krav.

 

Tänk även på att ljuset från den vita rundlysande lanternan kan reflekteras i vindruta, rufftak, eller i fördäcket och i vissa fall kan blända och/eller förstöra ditt mörkerseende.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Jag hade fel och pudlar! Det är en meter som gäller. Men det är också att sidolanternorna max får vara 3/4 av topplanternans höjd över vattnet, och att topplanternans lägsta höjd är en halvmeter över skrovets överkant.

 

 

Oj, dom där detaljerna har jag aldrig sett tidigare, man måste ju vara matematiker för att montera lanternor. 😜

Gäller det där verkligen för fritidsbåtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det tror jag inte att det är, mer sannolikt en vanlig spolformad eller päronformad glödlampa, det kan även vara en speciell glödlampa för bruk i just lanternor.

 

Men sak samma, köp en sådan med glödlampor och byt ut dessa mot LED-lampor. Det är säkerligen inte riktigt rätt, då ljusets färg i den kombinerade sb-bb-lanternan kan bli fel, jag vet att en del LED-lampor är lätt blåa i sin färgtemperatur, och då blir främst det gröna ljuset i sb-lanternan felaktigt, det drar sig litet åt det gröna hållet. Och då blir även det vilka ljuset i den rundlysande lanternan fel.

Men det finns nu modernare LED-lampor som är mer varmvita i ljuset, påminner mer om traditionella glödlampor, det kan fungera.

 

Det bör vara minst 1 meter mellan den rundlysande lanternan och sb-bb lanternan, för bäst synbarhet, jag har inte kollat, men jag tror även att det är ett krav.

 

Tänk även på att ljuset från den vita rundlysande lanternan kan reflekteras i vindruta, rufftak, eller i fördäcket och i vissa fall kan blända och/eller förstöra ditt mörkerseende.

 

Faktum är att det blågröna i lanternor är avsiktligt, för att öka färgskillnaden när personer med olika former av röd-grön-färgblindhet ser dem. Samma med trafikljus.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev No_jah:

 

Oj, dom där detaljerna har jag aldrig sett tidigare, man måste ju vara matematiker för att montera lanternor. 😜

Gäller det där verkligen för fritidsbåtar?

Ja, reglerna innehåller inga skillnader för fritidsbåtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det tror jag inte att det är, mer sannolikt en vanlig spolformad eller päronformad glödlampa, det kan även vara en speciell glödlampa för bruk i just lanternor.

 

Men sak samma, köp en sådan med glödlampor och byt ut dessa mot LED-lampor. Det är säkerligen inte riktigt rätt, då ljusets färg i den kombinerade sb-bb-lanternan kan bli fel, jag vet att en del LED-lampor är lätt blåa i sin färgtemperatur, och då blir främst det gröna ljuset i sb-lanternan felaktigt, det drar sig litet åt det gröna hållet. Och då blir även det vilka ljuset i den rundlysande lanternan fel.

Men det finns nu modernare LED-lampor som är mer varmvita i ljuset, påminner mer om traditionella glödlampor, det kan fungera.

 

Det bör vara minst 1 meter mellan den rundlysande lanternan och sb-bb lanternan, för bäst synbarhet, jag har inte kollat, men jag tror även att det är ett krav.

 

Tänk även på att ljuset från den vita rundlysande lanternan kan reflekteras i vindruta, rufftak, eller i fördäcket och i vissa fall kan blända och/eller förstöra ditt mörkerseende.

 

Ang. lamportna så tycker jag också att verkar lite konstigt med halogen i lanternor ,men det står iallafall så på produktsidan, se bild.

 

Och ang. reflektionenr så lär det iallafall bli betydligt mindre störande med en stolpe på hyttaket än så som lanternorna är monterade idag på min Ryds 510 MC, där topplanternan, som sitter monterad framkant på hytten, lyser upp hela fören på båten.

 

På nyare årsmodeller så sitter istället en runtlysande vit lanterna, som ersätter topp och akterlanterna, i bakkant på hytten vilket är mer praktiskt.

lanterna2.png

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev raol:

Ja, reglerna innehåller inga skillnader för fritidsbåtar.

 

Ja, där ser man. Var hittar man dom reglerna.

 

Såhär står det hos transportstyrelsen, och där ser jag inget om att sidolanternorna max får vara 3/4 av topplanternans höjd över vattnet, och att topplanternans lägsta höjd är en halvmeter över skrovets överkant.:

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/sammanstallning-av-regler-gallande-fartygsljus-och-lanternforing.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev No_jah:

Ja, där ser man. Var hittar man dom reglerna.

 

Såhär står det hos transportstyrelsen, och där ser jag inget om att sidolanternorna max får vara 3/4 av topplanternans höjd över vattnet, och att topplanternans lägsta höjd är en halvmeter över skrovets överkant.:

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/sammanstallning-av-regler-gallande-fartygsljus-och-lanternforing.pdf

Man hittar reglerna om man läser författningen i stället för en kort sammanfattning.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2009-44.pdf

Här finns det kompletta regelverket.
Det jag hänvisar till står i bilaga 1, annex 1, sektion 2, punkt g:

(Men jag skrev av misstag "över vattnet". Det ska vara "över skrovet".)


"g. På ett maskindrivet fartyg ska sidoljusens höjd över skrovet inte överstiga tre fjärdedelar av det förliga toppljusets höjd över skrovet. Sidoljusen får inte placeras så lågt att de skyms av däcksljusen. "

Sen i bilaga 2, sektionen om regler för svenskt inre vatten, punkt 7.9:

"7.9 På ett maskindrivet fartyg som har en längd under 12 meter och som saknar mast får toppljuset placeras minst 0,5 meter över sidoljusen eller den sammansatta lanternan."
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt svar här nu, och inte det som du vill ha - men eftersom detta är tänkt som en tillfällig lösning, och eftersom det är en lanterna som ENDAST får användas vid motorgång så har du sannolikt laddning på grejerna från motorn de få gånger du behöver den, så jag föreslår att du antingen:
1. Köper föreslagen lanterna med glödbulb/halogenlampa (den verkar också verkar finnas på SeaSea).
2. Investerar i ett permanent montage som är LED.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev raol:

Man hittar reglerna om man läser författningen i stället för en kort sammanfattning.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2009-44.pdf

Här finns det kompletta regelverket.
Det jag hänvisar till står i bilaga 1, annex 1, sektion 2, punkt g:

(Men jag skrev av misstag "över vattnet". Det ska vara "över skrovet".)


"g. På ett maskindrivet fartyg ska sidoljusens höjd över skrovet inte överstiga tre fjärdedelar av det förliga toppljusets höjd över skrovet. Sidoljusen får inte placeras så lågt att de skyms av däcksljusen. "

Sen i bilaga 2, sektionen om regler för svenskt inre vatten, punkt 7.9:

"7.9 På ett maskindrivet fartyg som har en längd under 12 meter och som saknar mast får toppljuset placeras minst 0,5 meter över sidoljusen eller den sammansatta lanternan."
 

Ok, då har man lärt sig något nytt idag också.

 

Men då topplanternan är ca. en meter ovanför sidolanternorna på stolpen så måste ju lanternstolpen sitta mer än tre meter upp från skrovet för att avståndet mellan skrovet och sidolanternorna ska överstiga tre fjärdedelar av det förliga förliga toppljusets höjd över skrovet.

 

Och på min båt så är hyttaket på sin höjd en meter över skrovet, men jag tror det är läge än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Tråkigt svar här nu, och inte det som du vill ha - men eftersom detta är tänkt som en tillfällig lösning, och eftersom det är en lanterna som ENDAST får användas vid motorgång så har du sannolikt laddning på grejerna från motorn de få gånger du behöver den, så jag föreslår att du antingen:
1. Köper föreslagen lanterna med glödbulb/halogenlampa (den verkar också verkar finnas på SeaSea).
2. Investerar i ett permanent montage som är LED.

Nu hänger jag inte med i resonemanget, det är väl bra att ha så lite elförbrukning som möjligt även om man har laddning under motorgång.

 

Och att det skulle var tillfällig lösning håller jag inte med om, anledningen till att jag vill ha en löstagbar lanternstolpe är ju främst med tanke på vinterförvaringen under presenning som annars blir onödigt hög. Sen har ju LED generellt längre livslängd än traditionella lampor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev No_jah:

Men då topplanternan är ca. en meter ovanför sidolanternorna på stolpen så måste ju lanternstolpen sitta mer än tre meter upp från skrovet för att avståndet mellan skrovet och sidolanternorna ska överstiga tre fjärdedelar av det förliga förliga toppljusets höjd över skrovet.

Fast tvärt om, eftersom du inte får överstiga det måttet.
Dvs, du får inte sätta lanternorna högre än tre meter från skrovet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast tvärt om, eftersom du inte får överstiga det måttet.
Dvs, du får inte sätta lanternorna högre än tre meter från skrovet...

Hmm, var det inte det jag skrev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev No_jah:

Nu hänger jag inte med i resonemanget, det är väl bra att ha så lite elförbrukning som möjligt även om man har laddning under motorgång.

 

Och att det skulle var tillfällig lösning håller jag inte med om, anledningen till att jag vill ha en löstagbar lanternstolpe är ju främst med tanke på vinterförvaringen under presenning som annars blir onödigt hög. Sen har ju LED generellt längre livslängd än traditionella lampor.

Så länge du inte har ett LiFEPo-batteri kommer din generator ändå producera mer el än ditt batteri kan ta emot, i alla fall efter ett par-tre minuter, och då spelar liksom ett par lampor ingen som helst roll.

 

Du behöver inte hålla med, men har en grej en sådan här kontakt lär den inte hålla speciellt länge i solen om den skall sitta halvårsvis utomhus.
bild.png.f133adaddd2463f531840bdbce03ea7a.png

 

Jag hade satsat på riktiga LED-grejer med permanent montage; en röd och en grön på varje sida om hytten och en låg runtomlysande med kort stång på taket, alternativt en akterlanterna på aktern och en takmonterad motorlanterna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev No_jah:

Hmm, var det inte det jag skrev?

Nja, du får alltså ha dem LÄGRE än tre meter, så jag förstår inte vad höjden på din hytt har med allt att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Nja, du får alltså ha dem LÄGRE än tre meter, så jag förstår inte vad höjden på din hytt har med allt att göra?

Eftersom stolpen ska sitta på hyttaket, så har väl hyttakets höjd över skrovet betydelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg en rolig lösning på det där med lätt demonterbar kort mast med lanternor.

Dessvärre fotograferade jag inte denna skapelse.

Uppfinnaren hade utgått från en vanlig uppsättning med släpvagnskontakter för personbil, dessa hade målats vita (jag tror att dom bara finns att köpa i svart). Honan hade monterats på hyttaket och i hanen hade det på något vis monterats ett aluminiumrör…. Exakt hur en kombilanterna och en topp samt akterlanterna och dessutom en ankarlanterna högst upp var monterade kunde jag inte riktigt se, men det fanns några slangklämmor runt maströret som jag misstänker höll lanternorna på plats.

Släpvagnskontakterna sjupoliga, så det finns möjligheter att koppla för minst två  korrekta lanternföringar.

Sedan vet jag inte om det var LED eller glödlampor i dessa… 

Halogenlampor har ju en ovana att bli väldigt varma så om dessa är monterad i en lanterna av plast finns det väl risk att den smälter…kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev No_jah:

Eftersom stolpen ska sitta på hyttaket, så har väl hyttakets höjd över skrovet betydelse?

Nej, inte eftersom det är maxhöjd. 

Den produkt du länkar till är alltså en sådan som man har på typ en styrpulpet eller liknande dagbåt och som man hänger på vid behov. Bättre att du sätter fasta, riktiga LED-lanternor som jag skrev; en röd och en grön på var sin sida av hytten och en sådan här på taket. Den borde inte vara i vägen vid vintertäckning då den är tio centimeter hög. 


https://www.watski.se/Lanternor-LED--115sY?artnr=102313&gclid=EAIaIQobChMI9_Wq3fjX9wIV2RB7Ch3DyAu1EAQYAiABEgJswPD_BwE

53C8AFBD-86B6-426C-8E72-CEDD043C8B2D.jpeg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev raol:

"g. På ett maskindrivet fartyg ska sidoljusens höjd över skrovet inte överstiga tre fjärdedelar av det förliga toppljusets höjd över skrovet. Sidoljusen får inte placeras så lågt att de skyms av däcksljusen. "

Förligt toppljus gäller bara maskindrivna fartyg över 50 meter. Hur kan det vara relevant här?

Edit: 50 meter är fel. Alla som vill kan ha förligt toppljus på sitt maskindrivna fartyg.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Kane:

Förligt toppljus gäller bara maskindrivna fartyg över 50 meter. Hur kan det vara relevant här?

Nja, nä. 
Över 50 meter skall du föra ett andra toppljus. 

1534B1EA-1B8C-4D25-8470-144069439FC9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev Peter_K:

Nja, nä. 
Över 50 meter skall du föra ett andra toppljus. 

1534B1EA-1B8C-4D25-8470-144069439FC9.jpeg

Jag omformulerar mig. Denna tråd handlar väl om båt under 12 m och runtlysande toppljus?

Förligt toppljus har  225 graders lysvinkel och kräver akterljus i kombination så därför är det inte relevant här.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kane:

Jag omformulerar mig. Denna tråd handlar väl om båt under 12 m och runtlysande toppljus?

Förligt toppljus har  225 graders lysvinkel och kräver akterljus i kombination så därför är det inte relevant här.

Låt mig då klippa in ännu mer från reglerna raol länkade till, och dessutom förtydliga för att klargöra vad som gäller.
🙂 

Båten är under tolv meter, men går fortare än sju knop. Man får då föra separat toppljus och akterljus plus sidoljus, eller föra dem tillsammans som ett runtomlysande ljus plus sidoljus. 
Dvs, som i pinnen i ursprungsfrågan. 
 

F90C9CCE-9194-496E-9767-C2D14181F9C2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...