magnus4u 1 Postad 10 Maj , 2022 Vad anser du vara maxålder eller max antal timmar körda på en båtmotor respektive ålder på båt om du skulle köpa en idag? Kollar på öppen styrpulpet, ht och dc. Tack på förhand //Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 10 Maj , 2022 Det beror som jag ser det på två saker: Storleken på min plånbok och min kunskap och förmåga att laga och serva motorer. Själv har jag tunn plånbok och begränsad förmåga att laga men även begränsad plats att hålla till med sådant arbete. Så för mig skulle jag antingen köpa en max 10 år gammal motor (med god servicehistorik vilket inte behöver vara ”varvs-servat” men ägaren ska kunna visa sin förmåga om denne gjort jobbet) eller låta bli. I min situation blir det annars i slutändan dyrare att köpa äldre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybrid 27 Postad 10 Maj , 2022 Budget är ju av intresse... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus4u 1 Postad 10 Maj , 2022 (redigerade) Kan inget om motorer tyvärr utan tar hjälp av de som kan. Maxbudget för båda 120.000 kr (helst). Redigerad 10 Maj , 2022 av magnus4u Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 11 Maj , 2022 För utombordare beror det på vilket märke och modell du tittar på. Hade jag köpt en 5-10 år gammal motor så hade mitt val fallit på Yamaha eller Suzuki då de anses vara de kanske mest pålitliga och hållbara. Min erfarenhet är att när de börjar nå ca 10 år och/eller 6-700h så får man räkna med att börja byta lite "slitdelar" så som trim, startmotorer, relän etc. Men är de välskötta så brukar de flesta gå bra till pension runt 2000h. Därefter bör det nog ägas enbart av de som kan, och vill skruva mycket. Nu ska det sägas att det finns många bra 80- och 90-tals motorer som har många år kvar och som är fantastiska motorer, men då behöver du absolut veta vad du ska kolla innan köp. Gällande båten så häll dig borta ifrån nitade plåtbåtar (äldre Bustrar) och plastbåtar med skador i gelcoaten. I övrigt är det nog bara du som kan avgöra om den ser för gammal ut eller om den duger. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 11 Maj , 2022 Själv har jag, bland andra, en Evinrude Fisherman, 6 hk, årsmodell 1970. Sammanlagd reparationskostnad hos verkstad genom åren, ungefär 6000kr. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 11 Maj , 2022 12 timmar sedan skrev magnus4u: Vad anser du vara maxålder eller max antal timmar körda på en båtmotor respektive ålder på båt om du skulle köpa en idag? Ungefär lika lätt att svara på som om du lika allmänt frågat efter maxålder och max miltal om man skulle köpa bil idag. Liksom med bilar finns ju köpare till nästan alla typer, skick och ålder på båtar och motorer. Beror på behov och syfte, egen händighet och inte minst prislappen. Och ungefär 10 faktorer till. Så för ett vettigt svar måste du precisera, men kanske ännu bättre, först fundera själv och ge ett exempel för "panelen" att tycka till om när du hittat något som känns bra för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 11 Maj , 2022 Om man vill generalisera lite så håller sig motorer och båtar som gått i sötvatten bättre än de som gått i saltvatten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 11 Maj , 2022 Handlar det om en välskött båt och motor 4-takt (max 4-500h, gärna Yamaha)) tänker jag att min personliga gräns går vid årsmodell runt 2005. Ett par exempel på Blocket vad du kan få för ca 120 KSEK med ovan "gräns" https://www.blocket.se/annons/goteborg/ryds_478_gt___yamaha_f60__4_takt_/100658996 https://www.blocket.se/annons/stockholm/hr_510/100620403 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 12 Maj , 2022 När det gäller båten så hade jag nog hållit mig vid 70-talet max. Dvs 50 år. För motor så drar jag gränsen vid 10 år om den gått i saltvatten hela tiden. Sötvatten/insjö 15 år. Så min värld, köp en fin äldre båt som ni gillar med en vissen motor på. Köp sen nyare motor, gärna på firma som moterar med garanti. Lämna båten till en bilrekondare som polerar upp den till "nästan ny" 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 901 Postad 12 Maj , 2022 Utombordare är alltid sjövattenkylda. Då påverkar "vattenkvalitet" livslängden på motorn. Västkusten med hög salthalt kortar livslängden. ostkust lite bättre livslängd och insjö(eller Norrlandskusten) med sötvatten påverkar inre korrosion minst. Korrosionsgraden beror inte på var motorn tillbringat sista året utan var den körts under sin livstid. Åldersangivningarna i tidigare svar ger en bra inriktning. Inombordare kan vara "direkt sjövattenkylda" eller via en värmeväxlare där sjövattnet kyler motorns interna vatten (som är glykolblandat färskvatten). Direkt sjövattenkylda har samma inre korrosionsproblem som utombordare. Skillnaden kan vara att godset i en inombordare är lite kraftigare än i utombordaren och att åldrandet därför går lite långsammare. Inombordare med värmeväxlare kan bli väldigt gamla utan att drabbas av allvarligare inre korrosionsskador. För dem är det livslängd med antal timmar som är mer avgörande för när komponenter börjar bli slitna. Sen är så klart noggrannheten vid service en avgörande faktor. En misskött motor kan slitas ner rätt fort, precis som i en bil. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 15 Maj , 2022 Jag sysslar mycket med sportbilar och är på många träffar och det "vi" konkluderar är att det enda som betyder ngt är hur motorn: a) Är körd. b) Hur den är vårdad. Ålder spelar ingen roll. Jag har sett motorer från 60/70 tal i princip nyskick trots många mil. Likaså har jag sett motorer med ett par år bakom sig med låga mil i uselt skick. Nu är det iofs inte rättvisst att jmf på det sättet då motorer med 125+ hästar per liter är "känsligare" för "slarv". Analogin är att man kan ta hand om sin motor och man kan "ta hand" om den. Att följa serviceintervall med ett dåligt körsätt är sämre än att inte följa med ett bra körsätt (inom vissa gränser). Vissa delar i en motor är slit- och förbrukningsdelar och de bör bytas beroende på användning och inte intervall. Vissa delar är "stomdelar" och när de är kassa så är motorn slut men då talar vi många + år. I regel är de delarna gjorda för den miljö de är tänkta att röra sig i så det är oftast hur ägarna har "tagit hand" om slitdelarna som avgör livslängd/skick. Jag köpte en motor till en av bilarna som hade 16500 mil bakom sig och det är myyycket för en sådan motor men - en ägare och en servicepärm tjockare än brott och straff gjorde det till en no brainer. Så hittar du en t.ex 2001 med en bra historia så behöver du inte rata den för årtalets skull. När jag letade efter min nuvarande så fanns det 2012 motorer som jag inte ens skulle tänka mig att köpa. Många ägare med få servicekvitton och där kvittona visade att "intervall servicen" hade följts trots att båten hade ägts av flera yngre och körd i saltvatten. Kontenta. Är historien bra så tveka inte bara för att den kan vara äldre än ditt krav. Dessutom är mycket i de äldre motorerna lättmeckar och billigt så skulle man råka ut för ngt är det inte the end of the world trots bra bakgrund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus4u 1 Postad 15 Maj , 2022 (redigerade) TACK - superbra råd och kontentan är att en välvårdad motor slår allt. Kommer inte att använda båten för vattenskidor och dylikt utan dagsturer ut i skärgården under lugna förhållanden. Din åsikt om några faktiska båtar jag tittar på nu - samtliga verkar väl omhändertagna: Bowrider - Suzuki DF60 - 4-takt - år 2007 - 150 timmar - 139.000 kr Styrpulpet - Honda 50 hk - 4-takt - I princip ny - 125.000 kr Styrpulpet - Mercury ELPTO 75 hk - 2-takt - år 2006 - 100 timmar - 115.000 kr PS. Är det stor skillnad mellan 2- och 4-takts motorer i ljudstyrka? DS. Tack igen. 🙂 Redigerad 15 Maj , 2022 av magnus4u PS text Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 15 Maj , 2022 (redigerade) 3 timmar sedan skrev magnus4u: Är det stor skillnad mellan 2- och 4-takts motorer i ljudstyrka? På tomgång låter en fyrtaktare väldigt lite och klart mindre än en två-taktare. På full fart är det ingen skillnad (generellt sett). Redigerad 15 Maj , 2022 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 16 Maj , 2022 13 timmar sedan skrev magnus4u: PS. Är det stor skillnad mellan 2- och 4-takts motorer i ljudstyrka? DS. Betydligt lägre ljudnivå på tomgång och i lägre farter, en jämnare gång samt bättre för miljön. Välj fyrtakt alla dagar i veckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 16 Maj , 2022 13 timmar sedan skrev magnus4u: TACK - superbra råd och kontentan är att en välvårdad motor slår allt. Kommer inte att använda båten för vattenskidor och dylikt utan dagsturer ut i skärgården under lugna förhållanden. Din åsikt om några faktiska båtar jag tittar på nu - samtliga verkar väl omhändertagna: Bowrider - Suzuki DF60 - 4-takt - år 2007 - 150 timmar - 139.000 kr Styrpulpet - Honda 50 hk - 4-takt - I princip ny - 125.000 kr Styrpulpet - Mercury ELPTO 75 hk - 2-takt - år 2006 - 100 timmar - 115.000 kr PS. Är det stor skillnad mellan 2- och 4-takts motorer i ljudstyrka? DS. Tack igen. 🙂 Skillnaden mellan 2 och 4-takt kan beskrivas med 4 saker: * Ljudnivå, 4-takt betydligt tystare. * Bränsleförbrukning, 4-takt ca 30 % lägre. * Servicekostnad, 4-takt kostar betydligt mer. * Vikt, 4-takt är BETYDLIGT tyngre. Sen kan man tillägga att en 4-taktare upplevs som slöare jmft med samma hk med 2-takt. Jag upplever skilnaden som ungefär 10 hk. 50 hk 2-takt = 60 hk 4-takt. Mercury 75 2-takt är en av världens bästa motorer, i princip skottsäker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan-m 5 Postad 16 Maj , 2022 Fast är inte det där med vikten något som lever kvar från de tidigaste fyrtaktarna? Min gamla Suzuki dt55 tvåtaktare väger 98 kg och en modern df60 ska väga 104. Sannolikt torrvikt, men knappast något större problem. Eller? Jag bara gissar 🙂 /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 17 Maj , 2022 Jag håller inte riktigt med @Janne_G. Jag har precis bytt från 2-t till 4-t på min Buster (från Etec till Mercury 4-t). Ljudnivån på tomgång och under planingströskel är klart lägre, men i högre fart så är ljudnivån minst lika hög på 4-t. Bränsleförbrukningen är klart lägre! Ca 30% Årlig servicekostnad är lite högre. Men jag fick köpa 7 liter 2-t olja för 1500kr per säsong till 2-t vilket gjorde att kostnaden blev samma. Att 4-t är betydligt tyngre börjar bli gammalt. Min Mercury är 25 kg tyngre, men den är 150:a och min Etec var en 115hk. Vissa modeller av 4-t är slöare än 2-t, framför allt i ork när det går tungt. Men man ska alltid se till att ha ordentligt med motor bakpå båten. Det går lugnare och billigare. En undermotoriserad 4-t blir jobbig att hantera och en undermotoriserad 2-t drar sjuka mängder bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser