Hybro 1 151 Postad 11 Maj , 2022 Just så... Men vi kan väl guida TS till att börja med plussidan. Mer troligt att felet är där, då det finns både brytare o säkringar. De ger sig ju när han gör de första mätningarna. Om han dokumenterar hur han han mäter, så är det än bättre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 Maj , 2022 3 timmar sedan skrev Orjanus: Jodå, verkligen många bra tips, och det är jag tacksam för! Samtidigt - vad är sannolikheten för att tre uttag, samtidigt, förstörs över vintern när de inte har använts? Alla ser dessutom ut som nya invändigt, ingen ärg eller så. Och den aktuella dammsugaren fungerar alltså bra i andra fordon och har använts massor med gånger förut i båten, inget kompatibilitetsproblem alltså. Kruxet med båtar är, som du vet, att det är så förbaskat svårt att komma åt baksidorna och ledningarna; de här uttagen sitter monterade mitt på stora plastytor som det vete tusan hur man demonterar. Någon skrev något om att batterier kan luras, att de kan framstå som fulladdade men inte vara det. Mina batterier är laddade och rekonditionerade med en CTEK köpt så sent som i fjol, enligt den mår batterierna bra. Och båtens egen voltmätare indikerar 14,4 V när motorn är igång (just det, batterierna klarar ju galant att dra igång en 150-hästare). Alltsammans är skumt. När du mäter över batteriet när motorn är igång så mäter du egentligen inte batteriets spänning, du mäter den spänningen som generatorn ger, den ger alltid några volt mer, omkring 13,6-13,9 volt om det är riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wreckdiver 8 Postad 11 Maj , 2022 Jag hade några säkringar med en fin led, antar jag som börjar lysa när säkringen löst ut. Det var bara det att om man mäter på uttaget efter den utlösta säkringen så får man spänning genom led:en och blir lurad att tro att säkringen är hel. Det tog ett tag att förstå att det inte fanns någon ström i uttaget bara spänning. Kan det vara så att det finns motsvarande "lampor" på strömpanelen? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orjanus 6 Postad 11 Maj , 2022 Jag mäter inte när motorn går, menade bara att det extra tillskottet från när generatorn laddar inte gjorde någon skillnad för dammsugaren. Nix, inga LED eller dioder - det är nog meningen att man ska känna med fingret under gummit att säkringen har löst ut och återställa den med en tryckning. Pretty basic. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullholmarn 56 Postad 11 Maj , 2022 (redigerade) Jag tycker verkligen det låter som problem med jord/minus. kommer du åt kan ju koppla in en tillfällig jord på uttaget och koppla in den direkt på batteriet. eller någon bra jordplint och se ifall den går igång. Går ju bra att tjuva in sig på minus på någon lampa eller vad som för att testa om det är nollvolten som strular. Lycka till Redigerad 11 Maj , 2022 av Gullholmarn 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 Maj , 2022 (redigerade) 1 timme sedan skrev Gullholmarn: Jag tycker verkligen det låter som problem med jord/minus. kommer du åt kan ju koppla in en tillfällig jord på uttaget och koppla in den direkt på batteriet. eller någon bra jordplint och se ifall den går igång. Går ju bra att tjuva in sig på minus på någon lampa eller vad som för att testa om det är nollvolten som strular. Lycka till Exakt lika stor ström som går ut till en förbrukare (dammsugaren) i pluskabeln, går tillbaka i minuskabeln! Så alla minuskablar skall vara likadant dimensionerade som pluskablarna, man skall inte ta genvägar och koppla ihop hursomhelst, det måste vara ordentliga kablar och anslutningspunkter. 1 timme sedan skrev Orjanus: Jag mäter inte när motorn går, menade bara att det extra tillskottet från när generatorn laddar inte gjorde någon skillnad för dammsugaren. Nix, inga LED eller dioder - det är nog meningen att man ska känna med fingret under gummit att säkringen har löst ut och återställa den med en tryckning. Pretty basic. Och du var säker på att dammsugaren funkade ordentligt, den hade du testat i annat fordon, var det så? Sedan för att vrida diskussionen åt ett annat håll, hart vi ju tidigare diskuterat olika 12 voltsgrejer som inte lever upp till sin utlovade funktion, där har några 12V dammsugare, 12V strykjärn och 12V hårtorkar diskuterats. Ytterligare en vinkling på ursprungsfrågan: Om du nu även skall koppla en kylbox till ett sådan cigg-uttag så är det ingen bra idé alls!! Gör som så att du letar upp den första plus och minusanslutningen efter batteriet, sannolikt är den första plusanslutningen efter batteri och huvudbrytare någon form av säkringsdosa. Här ansluter du 2,5mm2 (=tvåkommafem kvadratmillimeter) kablar, plus och minus, röd och svart, och drar dessa den kortaste vägen till platsen där din kylbox skall stå. Sedan kopplar du där ett cigg.uttag av god kvalitet, eller ännu hellre kopplar en annan typ av kontaktdon, och då även byta kontaktdonet på kylboxens kabel. Den nya pluskabeln skall vara avsäkrad så nära batteriet eller första plusanslutningen som det är möjligt. En 2,5mm2 kabel kan du säkra med 16A säkring, men det räcker sannolikt med 10A säkring. Osäkrade kablar skall vara så korta som det bara är möjligt, helst ej längre än 0mm...😆 Redigerad 11 Maj , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orjanus 6 Postad 11 Maj , 2022 Provad parallellt i två olika bilar, funkar perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullholmarn 56 Postad 11 Maj , 2022 20 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Exakt lika stor ström som går ut till en förbrukare (dammsugaren) i pluskabeln, går tillbaka i minuskabeln! Så alla minuskablar skall vara likadant dimensionerade som pluskablarna, man skall inte ta genvägar och koppla ihop hursomhelst, det måste vara ordentliga kablar och anslutningspunkter. En snabb provning samt provstart av dammsugaren med lite för klena kablar kan knappast göra att det blir någon värmeutveckling att tala om🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 Maj , 2022 6 minuter sedan skrev Gullholmarn: En snabb provning samt provstart av dammsugaren med lite för klena kablar kan knappast göra att det blir någon värmeutveckling att tala om🙂 Det var inte alls det jag tänkte på, utan att strömmens väg inte skall hindras någonstans på sin väg av dåliga kablar eller dåliga anslutningar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orjanus 6 Postad 11 Maj , 2022 Dammsugaren har tjänstgjort flera år i båten utan problem. Tanken att göra ett nytt, separat uttag till kylboxen (även när detta är löst) har faktiskt slagit mig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orjanus 6 Postad 11 Maj , 2022 Har varit i båten igen, får ingen struktur. 1. Stift 5 på säkringshållaren - när kabeln som matar uttagen är ansluten får man bara 3-4 volt där, utan ligger det runt 11. Fast båda stiften bredvid ger 12,85 2. När den lilla digitala volmätaren (ciggpropp) sitter i ett av uttagen visar den 12,5. När jag då stoppar dammsugarproppen i ett av de andra så slocknar mätaren. 3. Har testat dammsugaren i en tredje bil, går hur bra som helst 4. Börjar luta åt att det är något fel på det ena av de båda batterierna (båda är av typen att de är både start- och förbrukningsbatteri). 5. Tänker ringa en marinelektriker. 🙃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 Maj , 2022 Med en sådan här kan du testa batteriet under belastning. 399 kr, sannolikt billigare än att låta en båtelekteiker konstatera att, eller om batterierna är dåliga. Dessutom är väl sådana lika sällsynta som pinviner i Arktis så här på våren. Innan användning matar du in om du hat ett öppet eller slutet batteri, om det är AGM och sedan ett cca-värde, detta värde brukar vara angivet på en etikett på batteriet. Sedan visar displayen, replace battery, weak battery eller good battery. Weak brukar betyda att batteriet kan laddas, replace betyder att du skall byta ut batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 11 Maj , 2022 1 timme sedan skrev Orjanus: 1. Stift 5 på säkringshållaren - när kabeln som matar uttagen är ansluten får man bara 3-4 volt där, utan ligger det runt 11. Fast båda stiften bredvid ger 12,85 Du menar gissningsvis säkring F5, för det är ju separata säkringar men ihopkopplade ? Och inga "hållare" då du väl hade automatsäkringar. Om du provar att flytta denna kabel till grannsäkringen (lossa den kabeln där först) - fungerar det då ? 1 timme sedan skrev Orjanus: 2. När den lilla digitala volmätaren (ciggpropp) sitter i ett av uttagen visar den 12,5. När jag då stoppar dammsugarproppen i ett av de andra så slocknar mätaren. Men du hade ju bara 3-4V vid säkringen "när kabeln som matar uttagen är ansluten". Hur kan plug-in-voltmätaren då visa 12,5V i uttaget ? - Är det rätt säkring ? Såg ett elschema och där var F8 för "12V", F5 var för Plotter. - Slocknar voltmätaren när du drar ur sladden från säkring F5 ? Om inte, är du på fel säkring. 1 timme sedan skrev Orjanus: 4. Börjar luta åt att det är något fel på det ena av de båda batterierna (båda är av typen att de är både start- och förbrukningsbatteri). Men mätte du inte spänningen över batteriet med dammsugaren ansluten och påslagen ? Det var ju det första du skulle göra. Om det dippar redan där är ju saken klar.... 1 timme sedan skrev Orjanus: 5. Tänker ringa en marinelektriker. Nja, du kan ju mäta lite till innan. Du hinner nog mäta mycket innan du får ut en elektriker till båten i dessa sjösättningstider. Om det inte dippar vid batteriet och det fungerar när du flyttar "utsladden" från säkring <12V-uttag> (om det nu är F5 eller någon annan) till en grannsäkring, så är jag rätt övertygad om att det är automatsäkringen som inte mår riktigt bra längre. Men det är alltså ett antal "om" och mätningar innan du är där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orjanus 6 Postad 11 Maj , 2022 Är ingen elektriker ... Som sagt, jag får ingen struktur i det. Säkring F5 är till 12V-uttagen (mätaren slocknar också när den kopplas bort). Och borde ä det t ex inte bli exakt samma mätresultat på alla säkringarnas "utsida" - de matas ju samtliga av den lite grövre kabeln som är fastlödd på kopparbygeln i förgrunden? Tänkte på att flytta om ciggkabeln till ett annat stift som du föreslår, men blev osäker på eventuella följder. Ska testa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 12 Maj , 2022 (redigerade) 11 timmar sedan skrev Orjanus: Säkring F5 är till 12V-uttagen (mätaren slocknar också när den kopplas bort). Och borde ä det t ex inte bli exakt samma mätresultat på alla säkringarnas "utsida" - de matas ju samtliga av den lite grövre kabeln som är fastlödd på kopparbygeln i förgrunden? Tänkte på att flytta om ciggkabeln till ett annat stift som du föreslår, men blev osäker på eventuella följder. Ska testa! Fattade det som att du mätt på utkabeln från F5 med dina 3-4V, nu talar du ju om spänningen på matarsidans flatstift. Men F5 är väl den sista på kanten - är verkligen lödningen ok av matande plus ? Du kan ju mäta på den (är ju oisolerad koppartråd) och flatstiftet på säkringen. Är spänningen olika gör den ju inte kontakt och lödningen är kass, fast den kanske SER ok ut. Ta en tång och bänd lite för att se om den lossnar lätt. Om inte, gör det ovan nämnda i tur och ordning. Får fortfarande inte ihop din nr 2 ovan (se mitt tidigare svar) med 3-4V vid säkringen men med 12,5V i uttaget. Får du ihop det själv ? Det är ytterst viktigt att mäta systematiskt när man felsöker sådant här, annars känns resultatet snabbt kaosartat och rörigt. Likaså se till att man får god kontakt när man mäter. Redigerad 12 Maj , 2022 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orjanus 6 Postad 12 Maj , 2022 F5 är den näst sista. Fast grejen är att den "utgående" kabeln, efter två decimeter, går in i ett kontaktstycke där den förenar sig med två andra kablar, så frågan är vad fasen man mäter? Men jag tror på teorin om at det är något vajkalle i automatsäkringen, ska prova att hämta ström från något av stiften bredvid så fort jag får tillfälle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 12 Maj , 2022 (redigerade) 39 minuter sedan skrev Orjanus: F5 är den näst sista. Fast grejen är att den "utgående" kabeln, efter två decimeter, går in i ett kontaktstycke där den förenar sig med två andra kablar, så frågan är vad fasen man mäter? Du skall här mäta precis före (in) och precis efter (ut) säkringen (under belastning av dammsugaren). Då vet du status på säkringen. - Är det ok (11-12V) på säkringens ingång och utgång så ligger felet efter säkringen. Är redan inspänningen till säkring F5 låg men inte på grannsäkringens ingång ligger ju felet vid anslutningen av F5 till den gemensamma plusmatningen (den lödda koppartråden ?). - Är spänningen låg även på grannsäkringens ingång så ligger felet före säkringarna. Du har väl gjort spänningsmätningen direkt på batteriet med dammsugaren påslagen, den som du skulle börjat med ? Man frestas ofta mäta "så mycket som möjligt" i samma mätning i tron att man då täcker in mer och det skulle vara bättre. Istället blir mätningen mer oanvändbar, i alla fall om syftet är att kontrollera olika komponenter, eftersom det är mer än komponenten inblandad i resultatet. Då blir det rörigt och - som du skriver - svårt att få någon struktur. Och så mäter man på ett annat ställe, lika ogenomtänkt. Och till sist står man med en soppa av olika mätningar som man inte förstår, eftersom man blandat in för mycket av elsystemet i varje mätning. Inte att sammanblanda med mätningsprincipen som @Hybro beskrev ovan - att mäta "mitt på" och succesivt ringa in felstället genom att upprepade gånger halvera det område som mäts. Att kabeln från säkring F5 förgrenar sig en bit ifrån säkringen är väl inte så konstigt, eftersom du har tre uttag placerade på olika ställen (som sannolikt går på denna säkring). Men eftersom en belastning i ett uttag släcker spänningen i ett annat torde felet ligga före ev. förgreningar. Redigerad 12 Maj , 2022 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orjanus 6 Postad 12 Maj , 2022 Good point, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 12 Maj , 2022 (redigerade) 17 timmar sedan skrev Orjanus: Ja nu har tråden dragit iväg med alla möjligheter och omöjligheter. T ex bygga ut för anslutning av kylskåp nr 2? Mäta minussidan. Köpa fler instrument. Förhoppningar. Antaganden. Ja gud allena vet mera. Typ åk1 på Elprogrammet ÅK1. SVEN-INGVARS, BÖRJA OM FRÅN BÖRJAN. Läs en gång till MINA inlägg och behåll instrumentet med fast inkoppling av svart mätsladd ansluten till instrumentets "Com", ansluten till batteriets minuspol. (Senare kan det bli aktuellt att sondera minussidan.) Lånar din bild och lägger in numrerade mätpunkter, som du med RÖD instrumenstsladd och instrumentet fortfarande inställd på 20 V VDC, kan mäta på, om Du vill. Detta under olika givna förutsättningar, t ex damsugaren påslagen och ansluten till ett av de tre Cigguttag en. Så löser vi förmodligen detta. Redigerad 12 Maj , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 12 Maj , 2022 (redigerade) 18 timmar sedan skrev Orjanus: Som Ni ser så finns en brun och en blå/vit kabel inkopplad för att kunna ge ström från en o samma säkringsäkring. Övriga kablar RÖDA. . Upprätta en relevant Tabell, Tabell nr 1. Anslut dammsugaren till ett av de tre Cigguttagen. Sätt på dammsugaren. Mät samtliga mätpunkter, i förhållande till batteriets minuspol. Fyll i mätvärden förpunkt 1 - 6. Redigerad 12 Maj , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 12 Maj , 2022 (redigerade) Gör en tabell över kontrollpanelens samtliga säkringar ev strömbrytare och tänkt funktion. Sett från förarplatsen. Redigerad 12 Maj , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 12 Maj , 2022 (redigerade) 18 timmar sedan skrev Orjanus: En fråga... Den bygligen med ren koppartråd, Grön markering. Är den ansluten till samtliga säkringar 1- 6? Syns inte på bilden... Ta några bilder rakt bakifrån och lägg upp. Redigerad 12 Maj , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orjanus 6 Postad 12 Maj , 2022 Såvitt jag kan förstå, ja. Och då borde det ju komma UT lika mycket volt från alla säkringarna via kablarna med kabelskor, inte sant? (Är långt från båten just nu.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orjanus 6 Postad 12 Maj , 2022 Det är alltså två rader med automatsäkringar, tror att den undre raden är kraftigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 Maj , 2022 Hmm… konstigt. Wn tanke som slog mig, är om möjligen de där USB-uttagen av misstag har blivit kopplade i serie såsom en julgransbelysning, då kan man ju väldigt konstiga mätvärden och utebliven funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orjanus 6 Postad 13 Maj , 2022 Allt har fungerat utmärkt (även den förbaskade dammsugaren ...) under tre tidigare säsonger, och det är som sagt inte USB-uttag utan cigguttag. Är nu hemma igen och ska ner till båten och mäta enligt Hybros instruktioner senare i em. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 Maj , 2022 2 minuter sedan skrev Orjanus: Allt har fungerat utmärkt (även den förbaskade dammsugaren ...) under tre tidigare säsonger, och det är som sagt inte USB-uttag utan cigguttag. Är nu hemma igen och ska ner till båten och mäta enligt Hybros instruktioner senare i em. Om nu dessa uttag har en gemensam minuskabel, som fallerat kan strömmen leta sig andra vägar tillbaka till batteriet, förutsatt då att du har någon annan pryl ansluten till något av dessa ellutag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 13 Maj , 2022 1 timme sedan skrev Orjanus: Allt har fungerat utmärkt (även den förbaskade dammsugaren ...) under tre tidigare säsonger, och det är som sagt inte USB-uttag utan cigguttag. Är nu hemma igen och ska ner till båten och mäta enligt Hybros instruktioner senare i em. Mät även andra anvisningar (t ex mitt inlägg från 9:34 igår). Fast viktigast är att du mäter bit för bit och systematiskt. Batterispänningen under pågående dammsugning icke att förglömma 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orjanus 6 Postad 13 Maj , 2022 Det är alltså två rader med automatsäkringar, tror att den undre raden är kraftigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser