Jens_Sthlm 27 Postad 10 Maj , 2022 Jag vill bygga om en akterspegel. Båten ifråga är en rib där jag när jag är färdig vill hänga på en 60 hk utombordare. Jag har rivit den gamla pga fukt och ska nu påbörja återbyggnad från insidan. Jag har tänkt att först sätta en skiva björkplyfa mot det som är kvar av akterspegeln. Ska jag välja en så tjock björkplyfa som möjligt för att komma nära i nivå som möjligt med den gamla akterspegeln eller ska jag välja en tunnare plyfa för att sen plasta matta/väv i x antal lager? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 10 Maj , 2022 Att typ i det närmaste lyfta i en fanerskiva kant i kant med det du tagit bort, bör ju bli rejält svagare än det var från början. Min tro är att du bör slipa bort Gelcoat samt sedan fasa kanten runt om. Bredd på fasen avgör styrkan. Kanske 5 cm räcker, även om det är i minsta laget. Skulle tro att epoxi med glasfiberväv just för detta ger bästa resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 10 Maj , 2022 11 minuter sedan skrev Hybro: Att typ i det närmaste lyfta i en fanerskiva kant i kant med det du tagit bort, bör ju bli rejält svagare än det var från början. Min tro är att du bör slipa bort Gelcoat samt sedan fasa kanten runt om. Bredd på fasen avgör styrkan. Kanske 5 cm räcker, även om det är i minsta laget. Skulle tro att epoxi med glasfiberväv just för detta ger bästa resultat. Jag var lite otydlig, planen är själfallet att fasa ut kanten på befintlig akterspegel ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 10 Maj , 2022 Jag skulle vilja täta ändträt mot väta på björkplywooden jag lägger i, är det lämpligt att stryka på polyester i ändträt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 10 Maj , 2022 38 minuter sedan skrev Jens_Sthlm: Jag skulle vilja täta ändträt mot väta på björkplywooden jag lägger i, är det lämpligt att stryka på polyester i ändträt? Ja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser