Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Lucho

B20 eller B21?

Rekommendera Poster

Jag köpte en båt förra veckan. Det är en Selco 18-74. Förra ägare sa att det hade en volvo penta B21, 100 drev, 135 hk, men nu när jag tittat på motor så står B20 på blocket. Hur ska jag veta vad som är sant? Vad är det för skillnad mellan motorerna (B20-B21)? Luis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B21 har överliggande kam, det har inte b20. B21 har insug (förgasarna) på högersida av motorn och utblås (avgaslimpa) på vänster sida. Medans B20 har dessa detaljer på samma sida (vänster) av motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De sitter på samma sida, vänstra. Då kan jag dra slutsatsen är det är en B20. Lurad. Tackar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju vara så att den gamla B20 motorn är renoverad. Borrar man den 0,30 som är standard renoveringsborrning blir cylindervolymen 2,1 liter. En del kallar felaktigt dessa motorer för B21. Detta förvandlar dessvärre inte en B20 till en B21 utan en B20 är och förblir det. Kolla in denna site så kan du själv se och jämföra med vad du har. http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/outofproductionengines/gasengine/sterndrive/ www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är rätt enkelt att se om det är en B20 eller B21. B21:an lutar lite grand om du medans B20 sitter rakt. Du ser det även på att kamkedjan sitter inkapslad på utsidan på B21. Efter vad du har skrivit så är det förmodligen en uppborrad B20. Dessutom fanns inte B21 före 1977. Vad är det för marindelar du har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

B21 är igentligen en sämre motor än b20, inte riktigt lika driftsäker

det ända som är riktigt bra med b21 är att den är mycket enkel att byta ut mott ett b23 block.

bara att flytta över allt sammans och så får man en motor med mycket mera drag än b20 och b21.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...