Rolle85 69 Postad 9 Maj , 2022 (redigerade) Har en 125hk 2-takt Mercury från 2002. Funderar på vad man ska tanka nu när det är mer etanol i bränslet. Har alltid tankat 95oktan men vet inte vad jag ska göra nu. Är det bara 98 oktan som gäller för att undvika problem? Jag kör alltid med lite bränslestabilisator i tanken på sommaren, är det bra att ha även med 98 oktan? Redigerad 9 Maj , 2022 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 9 Maj , 2022 Jag tankade vår utombordare med 98. Tydligen väldigt låg inblandning av etanol i den, i alla fall då. Är ett par år sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 Maj , 2022 Kör 98 oktan. Max 5% etanol i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 10 Maj , 2022 Sjömackar säljer sedan förra året i stort sett uteslutande 98 för att folk med äldre motorer ska slippa problem. Tanka i 98 så blir allt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 10 Maj , 2022 Bränslestabilisator har jag aldrig lyckats hitta ett vettigt test som bevisar att det faktiskt funkar. Har knappt hittat några skrivna men på YouTube finns några mer eller mindre vetenskapliga. Hittar någon ett så är jag beredd att ändra åsikt. Många häller i det i tanken för att det känns bättre, gott så. Jag hoppar över det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybrid 27 Postad 10 Maj , 2022 En 2-taktare sprutar ju in olja i bränslet just för smörjning. Men E10 är torrare än den gamla E5 så rekommenderar 98/E5 på grund av att E10 torkar ur packningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 10 Maj , 2022 På många marknader har man haft 10 % etanolinblandning länge, så det är säkert inga problem att köra på E10. Motorerna är byggda för att klara E10. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 10 Maj , 2022 Som Mackey säger har det på många marknader funnits bränsle med högre halter av etanol än vad vi haft, men kolla i bruksen (har du ingen egen brukar man kunna hitta i alla fall nästan rätt på nätet). Min yamaha från samma år står det att den inte vill ha 10% sprit, men sen om det beror på garantiregler då eler att den faktiskt inte gillar det har jag ju ingen aning om. Gummi och plastdetaljer som bränslet kommer i kontakt med kan ogilla etanol tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 11 Maj , 2022 En följdfråga. Har köpt en Mercury 5hk till gummibåten. Motorn är från 2004 och verkar vara en förklädd Tohatsu. Också denna är 2-takt. Hur många procent olja ska denna ha, 2% eller 2,5%? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 11 Maj , 2022 2 eller 2,5% är för liten skillnad för att spela någon roll. Mercury/Tohatsu rekommenderar 2%, https://www.outboardspares.com.au/blog/outboard-oil-ratios/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 Maj , 2022 okej, så jag tankar 98 oktan i en 5 liters bensindunk så ska jag hälla i 1dl 2-taktsolja? (har aldrig blandat bensin förr, maskinerna har skött detta själva). Som vanligt finns en uppsjö oljor, vilken av dessa ska lilla 5hk motorn ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 12 Maj , 2022 3 minuter sedan skrev Rolle85: okej, så jag tankar 98 oktan i en 5 liters bensindunk så ska jag hälla i 1dl 2-taktsolja? (har aldrig blandat bensin förr, maskinerna har skött detta själva). Som vanligt finns en uppsjö oljor, vilken av dessa ska lilla 5hk motorn ha? Du kan köra vilken som helst. Men bättre kvalité gör att den ryker mindre såklart. Jag själv använder Mobil från Jula och Seasea med bra resultat på min 15hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 Maj , 2022 (redigerade) Ok tack! Verkar finnas ett par olika varianter av "Mobil", racing, plus osv.. Redigerad 12 Maj , 2022 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 12 Maj , 2022 1 timme sedan skrev Rolle85: okej, så jag tankar 98 oktan i en 5 liters bensindunk så ska jag hälla i 1dl 2-taktsolja? (har aldrig blandat bensin förr, maskinerna har skött detta själva). Som vanligt finns en uppsjö oljor, vilken av dessa ska lilla 5hk motorn ha? Är nog bara Mobil Outboard av dessa som är rätt. Den måste vara TC-W3 (Two Cycle Water cooled) klassad. 1 dl till 5 liter bensin. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 Maj , 2022 okej, får köpa mig ett deciliter mått också då hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 12 Maj , 2022 22 minuter sedan skrev Rolle85: okej, får köpa mig ett deciliter mått också då hehe Nej, brukar vara gradering på en sida av oljeflaskan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 Maj , 2022 aha smart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 71 Postad 12 Maj , 2022 Alkylatbensin är väl allra bäst, både för motorn och miljön. Men inte för plånboken. Men handlar det om en 5-hästars är ju plånbokslitaget inte så farligt. Man köper 4-takts varianten som man blandar med utombordsmotorolja. Finns färdigblandad för 2-takt men den oljan är inte alltid anpassad för vattenkylda motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 21 Maj , 2022 (redigerade) En liten fundering, var på macken för att tanka upp en bensindunke, dvs ingen båtmack utan där man tankar bilar. 98 oktan fanns inte, bara ”95 oktan E10”. Vad är det och finns inte 98 oktan på bilmackar? Redigerad 21 Maj , 2022 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 21 Maj , 2022 3 timmar sedan skrev Rolle85: En liten fundering, var på macken för att tanka upp en bensindunke, dvs ingen båtmack utan där man tankar bilar. 98 oktan fanns inte, bara ”95 oktan E10”. Vad är det och finns inte 98 oktan på bilmackar? Bra mackar har 98 oktan! Byt mack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljung_Gbg 28 Postad 22 Maj , 2022 Jag tror inte det spelar större roll om man kör 95 eller 98 under förutsättning att man regelbundet använder båten. Ska den stå längre perioder utan användning så är det inte konstigt att bensinen tar upp vätska, så då lär 98 vara bättre. I övrigt så är det ju bra att ha tanken full för att motverka kondensbildning, som sedan kan tas upp av bensinen samt ett vattenseparerande CAV filter. Som många skriver så har iallafall nyare motorer varit godkända för E10 många år, bl a eftersom vi varit långt efter andra marknader att byta till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 Maj , 2022 3 timmar sedan skrev Ljung_Gbg: Jag tror inte det spelar större roll om man kör 95 eller 98 under förutsättning att man regelbundet använder båten. Ska den stå längre perioder utan användning så är det inte konstigt att bensinen tar upp vätska, så då lär 98 vara bättre. I övrigt så är det ju bra att ha tanken full för att motverka kondensbildning, som sedan kan tas upp av bensinen samt ett vattenseparerande CAV filter. Som många skriver så har iallafall nyare motorer varit godkända för E10 många år, bl a eftersom vi varit långt efter andra marknader att byta till det. Det har med andra saker att göra… Är motorn inte godkänd för E10 kan man få problem med slangar, packningar osv som börjar läcka och eller svälla av etanolen. Vissa metaller kan också påverkas över tid. 98 E5 är tryggast för äldre maskiner och alla maskiner där det är oklart vad tillverkaren rekommenderar. När det gäller olja kör jag på Quicksilver premium plus. Jag upplever att den ryker mindre än de billigare och Quicksilver gör generellt bra oljor/kem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 22 Maj , 2022 2022-05-12 vid 08:12 skrev Rolle85: okej, så jag tankar 98 oktan i en 5 liters bensindunk så ska jag hälla i 1dl 2-taktsolja? (har aldrig blandat bensin förr, maskinerna har skött detta själva). Som vanligt finns en uppsjö oljor, vilken av dessa ska lilla 5hk motorn ha? Vet inte hur du tankar så bara för att vara säker så 1 dl olja i först. Sedan 4.9 L bensin. Kör du på 5L plus 1 dl olja blir det inte 2%. Kör man på dunkens 5L markering så måste tanken vara helt tom mellan ggrna för annars kommer oljeinblandningen att öka för varje tankning. Sry för min petimezzerschmidt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 24 Maj , 2022 (redigerade) Jag kollade på tankpumpen när den nådde 5l vid macken, sen hällde jag i 1,1dl olja. Mobils outboard olja som var röd. Redigerad 24 Maj , 2022 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 200 Postad 25 Maj , 2022 Kör på 98! Etanol suger åt sig vatten. Blandningen Etanol och vatten är tyngre än bensin, vilket gör att det samlar sig i botten av tanken. Blir båten ståendes ett tag finns det en överhängande risk att du startar upp motorn med en alltför hög koncentration av etanol, vilket inte är hälsosamt för motorn. Flygplan som är godkända för Mogas (bilbensin) flygs aldrig på 95E10 av just den anledningen. 98 är lite dyrare - se det som en försäkring mot motorhaveri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 25 Maj , 2022 ja de verkar bli så framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 25 Maj , 2022 3 timmar sedan skrev Alanningen: Blandningen Etanol och vatten är tyngre än bensin, vilket gör att det samlar sig i botten av tanken. Öhh... nej. Etanolen löser mycket riktigt vatten OCH bensin. Det blandar sig fullständigt. Du måste hälla i VÄLDIGT mycket vatten i tanken för att det ska börja skikta sig. Det kommer inte inträffa med mindre än att du tankar färskvatten i bensintanken istället för i vattentanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 25 Maj , 2022 Mercruiser godkänner E10 i alla deras motorer, dvs även 50 år gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser