qrg387p 0 Postad 26 Juli , 2005 Hej! Jag har en Suzuki DT65 som startar lätt och som går att varva i neutralläge. Mer när man lägger i växeln så orkar den bara puttra fram och försöker jag ger mer gas så dör den. Har den dött så startar den lätt. Efter lite efterforskningar så bytte jag membranet i bränslepumpen men utan resultat. Jag har för övrigt haft båten uppe på land i två år och motorn gick felfritt framtillupptagningen. Jag misstänker att det kan vara den automatiska varvtalsregleringen som ligger i. Försökte göra ren metallstickan i oljebehållaren och kollat att dess flottör funkat men det hjälpte inte heller. Tacksam för hjälp eftersom marinan sa att det förmodligen inte var någon ide att laga en båtmotor från 85, men jag har kört väldigt lite med båten så jag tror inte motorn är slut. Den funkade ju bra för 2 år sedan. MVH Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 26 Juli , 2005 En rejäl rengöring av förgasaren kan nog lösa dina problem. Jag hade börjat med det. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskarn1 0 Postad 26 Juli , 2005 Har liknande problem med min 85från 1990 tror att det var soppa snabb kopplingen,den hadde börjat spricka inne i tätningarna. Har bytt ledningarna och det nu men inte provat ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qrg387p 0 Postad 27 Juli , 2005 Nu har jag tagit tillbaka motorn! Är det svårt att rengöra förgasarna. Det sitter ju en massa länkarmar och sånt men jag har sprängskiss över motorn. Marinan sa att bara packningssatsen kostade över 3000 kr så jag tänkte skruva isär själv och täta med packningsklister på tub. MVH Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qrg387p 0 Postad 27 Juli , 2005 Men varför misstänker du sjäva snabbkopplingen? Har du märkt att den suger luft eller något annat. Mvh Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Juli , 2005 En renoveringssats för en förgasare till DT65 (alla årsmodeller) kostar ca 21 US dollar. Räkna ut vad det blir i svenska kronor för tre förgasare. http://store.brownspoint.com/detail.asp?product_id=13910-94400 Kolla med Marinshopen om de har. Nog för att båtbranchen har bra marignaler men ett påslag på 600% jämfört med va det kostar i USA är nog osannolikt (500 kr för 3st renoveringssatser i USA jämfört med 3000 kr i Sverige) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qrg387p 0 Postad 28 Juli , 2005 Tack Bosse! Det blir till att skicka efter en packningssats. Man blir lite sur så här i efterhand. Man kan undra om det finns några meckare kvar eller om alla blivit plundrare. MVH Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qrg387p 0 Postad 28 Juli , 2005 Idag var jag ute och tittade på motorn för att se om det går att ta bort förgasarna. Hursom så provade jag att köra lite och jag funderade lite över om blandningsförhållande blir dåligt i förhållande till gasreglaget. Så jag provade att manuellt chocka motor när den nästan höll på att dö och då gick motorn aningen bättre. Varvtalen gick nog upp ca 300 v/min men inte tillräckligt för att plana. Tycker detta tyder på förgasarna. Får ni några ideer innan jag skruvar bort förgasarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskarn1 0 Postad 1 Augusti , 2005 Har du hittat nått mer?Min DT85 srtular forfarande som din. Skall vi dela på frakten eller har du redan beställt packningar? Mvh. Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qrg387p 0 Postad 2 Augusti , 2005 Hej! Jag har tyvärr inte meckat ännu. Jag ska prova med att byta bensinen samt snabbkopplingen innan jag skruvar bort förgasaren. Sen kommer jag formodligen att skicka efter repair-kitet enligt länken. Frakten kostar ca 26$ och om du bor i stockholm så kan vi dela på frakten. Just nu kan man inte beställa utan man måste vänta till 9 aug. MVH Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskarn1 0 Postad 2 Augusti , 2005 Jag såg det, skall kolla vad firmorna här vill ha för kittet. Vad jag har läst hittills så värkar förgasarna vara vanligaste felet ” känsliga ” (skall rivas ikväll) Snabb koppling läckte lite för mig ,blåsan tappade tryck när jag hade kopplat på och sedan ”knippat” slangen innan pumpen på motorn Kopplat av =hård igen, (satt ledning utan koppling till filtret) Dock åtgärdade detta inte felet men nu så är det tätt där i alla fall. Jag sista gången så började motorn strula lite direkt men sedan högg den till och gick som en klocka i ca 20 min Efter att nöd stoppen trillat av efter en våg så var den hel körd för resten av turen fick använda ”fiske” motorn hem. Motorn gick bara rent på en cylinder ,stiften blev blöta på dom andra när jag kollade. Mvh. Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskarn1 0 Postad 10 Augusti , 2005 Hittade felet/en på min <?xml:namespace prefix = o ns = urn:schemas-microsoft-com:office:office /> Det var reglaget för att kunna justera tändningen, Ignition Timing Switch, 37920-95D00 http://store.brownspoint.com/DT85/fig016-851990.asp Dum lösning, Mar den kass så gick inte motorn (tändningen hamnar åt skogen ) efter att ha byglat så gick motorn bra igen (lite dåligt på låg varv men). skall kolla på en ny om det verkligen inte skall vara nått motstånd,Men nu går den Köpte en billig skit primer pump som back ventilen fastnade på blåsan blev hård men ingen soppa kom fram det lurade mig lite, det var inget fel på mina förgasare. Mvh. Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qrg387p 0 Postad 15 Augusti , 2005 Hej Lennart. Kul för dig att du hittade felet. Hur gör du för att bygla förbi switchen? Är det något man kan fixa snabbt för att testa om felet ligger där? Vad gjorde att du lokaliserade felet där? MVH Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskarn1 0 Postad 15 Augusti , 2005 Använd ett gem eller liknande som går att få att passa i kontakt stycket från switchen när du kopplat bort den.<?xml:namespace prefix = o ns = urn:schemas-microsoft-com:office:office /> Misstänkte den efter som att den sitter så dumt nära vattnet på denna års modell och att den är med och reglerar tändningen ,på dom första med elektronisk tändning så sitter väll switchen innanför kåpan tror jag. Mvh. Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qrg387p 0 Postad 16 Augusti , 2005 Men Det låter ju enkelt. Då ska jag ut och kolla om jag har det. Antar att det är en 2-polig kontakt då eller.? Annars har jag beställt nu renoveringskit. Frakten kostar lika mycket som kitet. Sen blir det abv att skruva på allvar. MVH Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser