Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Jihoo

Sätta in begagnad värmare Eberspächer D2

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska sätta in en begagnad värmare i min båt som aldrig haft en värmare installerad.

Båten är en Nidelv 750 Sport -96

Tänkte lägga ut lite bilder här allteftersom installationen fortskrider och det kommer säkert en del fler  frågor än de jag redan har framöver också!  

Jag behöver komplettera värmaren med en tank, diesel filter, lite slangar, isolering och bordsgenomföring och säkert något mer roligt!

Tänkte köpa denna tank

https://cdon.se/leksaker/parkeringsvarmer-tankbil-auto-2-5l-kapacitet-hvid-plast-parkeringsvarmer-brandstoftank-til-webasto-eberspacher-varmeapparater-p93046919?gclid=Cj0KCQjwsdiTBhD5ARIsAIpW8CK3q2rnGzKed7lE0Sj66fRm84PIJJI0M-ilfySkRZmKBfs_jBczPj8aAqJPEALw_wcB

Det jag undrar över är om jag måste köpa ett tankdykrör? 

Kan man använda oljemunstycket istället? Sätta det i sidan av tanken (långt ner) och koppla på bränsleslangen? 

Enligt Eberspächers installationsanvisning så får man inte det men varför får man inte det?

Någon som har ett sånt rör eller vet vart man kan köpa ett som är billigare än Eberspächers original som kostar 949:-?

Är det smart att sätta en egen strömbrytare på värmaren som man kan stänga av när man lämnar båten vid bryggan i några dagar? Eller kan man ha den kopplad hela tiden direkt på batteriet utan att vara rädd för att strömmen i batterierna tar slut? 

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en tank på Biltema och borrade rakt igenom toppen på den anslutning som satt på tanken och gängade och skruvade i en nippel som jag sedan tryckte igenom bränsleslangen i och tätade original nippeln plus runt bränsle slangen så att den sitter fast och en bit från botten av tanken!

Får se om detta funkar eller om man var dumsnål nu igen... 

Jag läste i en installationsmanual att man ska ha värmaren monterad direkt på batteriet så jag gör väll så då och monterar ingen strömbrytare.

IMG20220513200117.jpg

IMG20220513200224.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dragit slangen som går in i kupén och satt en ventil! Blev riktigt bra tycker jag

👍

IMG20220513202712.jpg

IMG20220513202705.jpg

IMG20220513202701.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag dock har kommit på är att värmaren jag köpt inte är till båt egentligen utan den är för tex en lastbil eller liknande så jag måste komplettera den med ett avgassystem för båt och lite annat som jag inte räknat med så detta blir inte så billigt som jag räknat med... Kommer gå på ca 10k totalt så det är väll ändå ganska hyfsat! 

Jag kommer ha ett utblås i kupén och ett i sittbrunnen till att börja med men sen finns möjlighet att komplettera med ett utblås på toan också ganska så lätt! 

Väntar nu på beställda delar! 

Imorgon ska jag sätta fast displayen inuti kupén och fästa kabeln som jag dragit genom båten idag! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...